Boekrecensie: Broer door Maurits de Bruijn

Broer door Maurits de Bruijn

Dit boek gaat over de zoektocht van een jongen naar zijn broer, die al tien jaar weg is. Dat leek me wel een spannend avontuur. Helaas viel dat iets tegen, maar het is wel een mooi boek.

Roos, van Buzzboeken, las het boek ook pasgeleden, en heeft op haar website foto’s (gemaakt door de auteur) geplaatst die met het verhaal verband houden. Kijk daar ook eens even!

Broer: Waar het over gaat

Wat de uitgever zegt: “De broer van Wolf is tien jaar geleden verdwenen. Wolf heeft het al die tijd niet onder ogen kunnen zien, maar hij besluit nu op zoek te gaan naar wat de vermissing voor hem betekent. Hij laat zijn huis en ouders achter en begint zijn zoektocht, via Berlijn en Boedapest naar Barcelona, Tel Aviv en New York. Het is een reis naar zijn jeugd, naar voorbije vriendschappen en liefdes.

Broer is een roman over een onvoltooid leven, de afstand tussen mensen en het gezin dat achterblijft.

Broer: Wat ik er van vond

Dit boek is het verhaal van de schrijver zelf, gefictionaliseerd. Dat maakt in principe niets uit, maar als lezer vraag je je wel af, hoeveel hij nu écht prijsgeeft, want er zitten behoorlijke persoonlijke stukken tussen. Is dat echt allemaal zo gebeurd? 

Wolf is 25 jaar oud en zijn broer, waar hij consequent als “Broer” naar refereert, is al 10 jaar vermist. Hij zal binnenkort doodverklaard worden, en voordat dat proces helemaal rond is, wil Wolf op zoek gaan naar zijn broer. Hij reist naar buitenlandse steden waarvan hij verwacht dat zijn broer die ook bezocht zal hebben.

Echter, dat met die zoektocht valt nog zwaar tegen voor de lezer: Wolf is (of lijkt) niet erg op zoek. Heel af en toe volgt hij een aanwijzing op, maar zeg nou zelf: na 10 jaar kun je ook niet veel verwachten. Het is daarom meer een zoektocht naar zichzelf en het eindelijk accepteren dat zijn broer er niet meer is en nooit meer zal zijn, en dat hij zich los moet maken van het idee dat hij een grote broer heeft.

De hoofdpersoon is iemand met wie ik me absoluut niet kon identificeren en pas aan het einde van het boek kon ik hem waarderen als persoon. Dat was jammer, want daardoor liet het verhaal me een beetje koud.

Mooi geschreven, in korte hoofdstukken, met mooie observaties over de hoofdpersoon zelf en zijn omgeving. Dit waardeerde ik zeer, maar in het verhaal zelf zat weinig vooruitgang, tot je als lezer begrijpt dat dat ook eigenlijk de bedoeling van het verhaal is: die zoektocht is kansloos.


Mijn waardering: 4 (tijdens het lezen 3,5)/5

Bladzijden: 192

Publicatie datum: 2012

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

3 reacties op “Boekrecensie: Broer door Maurits de Bruijn

  1. Het onderwerp van het boek spreekt me wel aan.
    Zelf lees ik nu ‘Dagen zonder Dulci’ van Deniz Kuypers, waar de zus van de hoofdpersoon sinds een jaar verdwenen is.

Laat hier je reactie achter.

