Nieuwe Boeken!

Deze week heb ik weer een paar recensieboeken gekregen (gisteren één voor mijn Engelstalige blog). Ook in de bibliotheek heb ik weer wat moois gevonden.

Naar welk boek ben jij benieuwd?

Voor recensie

Nacht in Noorwegen door Derek B. Miller

Nacht in Noorwegen van Derek B. Miller

Gekregen van uitgeverij Atlas Contact voor recensie. Noem Noorwegen (of een andere Scandinavisch land) en ik ga rechtop zitten. Sinds Nooit meer slapen houd ik van boeken die zich in de Noordse landen afspelen. En na Hotel Linda en De honderdjarige man die uit het raam klom en verdween, vind ik boeken met oudere hoofdpersonen ook best leuk.

Volgens crimezone.nl: “Sheldon Horowitz – 82 jaar, ongeduldig en onredelijk – voelt zich nog altijd schuldig over de dood van zijn zoon in Vietnam. Nu is hij net weduwnaar, en wordt hij achtervolgd door geesten uit zijn verleden. Tijdens een verblijf bij zijn familie in Noorwegen is Sheldon getuige van de moord op een vrouw en redt hij haar zoontje. Hij is vastberaden om het jongetje te beschermen tegen de moordenaar en diens Balkanbende en samen slaan ze op de vlucht.

Voor de Noorse politie is Sheldon gewoon een verwarde oude man. Maar in zijn hoofd is Sheldon helder. Door een combinatie van handigheid en durf weet Sheldon iedereen een stap voor te blijven in een hem onbekende omgeving. Maar wat hij niet doorheeft is dat de politie en ook de gangsters weten waarnaar hij op weg is.”

***

Een goed excuus door Jonathan Dee

Een goed excuus door Jonathan Dee

Dit boek trok me aan omdat het om een sterke vrouw gaat (neem ik aan) die na een scheiding zichzelf wel weet te redden. Ook de “openlijke boetedoening” (zie hieronder) sprak me aan. Voor recensie van uitgeverij Nieuw Amsterdam.

Volgens de uitgever: “Helen moet zich na de scheiding van haar man financieel zien te redden. Ze krijgt een baan als pr-medewerker bij een klein kantoor in New York en algauw wordt haar talent voor dit vak opgemerkt. Ze komt op een prestigieus kantoor te werken waar ze directies van multinationals adviseert hoe ze bij publieke schandalen het best excuses aan kunnen bieden. Openlijke boetedoening is haar devies en dat blijkt een gouden greep. Wanneer ze haar klant, de filmster Hamilton, probeert te helpen ontspoort haar carrière. Vreemd genoeg is de enige op wie ze terug kan vallen haar ex-man. Maar is Helen zelf wel in staat tot vergiffenis?”

***

Uit de bibliotheek

Drift door Marion Pauw

Drift door Marion Pauw

Volgende week ga ik naar het Open Huis van uitgeverij Ambo|Anthos en daar komt ook Marion Pauw vertellen over haar werk. Ik heb nog nooit wat van haar gelezen dus toen ik dit luisterboek tegenkwam in de bibliotheek leek me dat wel een leuke introductie van haar werk. Ik luister overigens zelden naar luisterboeken want ik vind het lastig me te concentreren. Ik moet dan iets heel eenvoudigs erbij doen, dan lukt het wel (sporten, strijken, of in de auto). Nu nog zien hoe ik de CDs op mijn MP4 spelertje krijg… Zes uur luisteren, dat moet te doen zijn in een week!

Volgens bol.com: “Op het eerste gezicht lijkt het leven van Jill een droom. Haar vriend Simon, een jurist, is net door de prestigieuze trustmaatschappij Ubbink, Kauffman & Tobey op Aruba aangesteld en ze wonen in een prachtig appartement aan de turquoise zee.

Toch gaat het niet goed met Jill. Haar relatie staat op springen en ze voelt zich verloren op het eiland waar iedereen vriendelijk doet, maar niemand haar echt kent. Een duikcursus biedt afleiding. Maar als blijkt dat haar instructeur Edsel meer weet van de verdwijning van de Amerikaanse toeriste Christine Bird, en zelfs heeft vastgezeten vanwege vermeende betrokkenheid bij moord, pakken donkere wolken zich samen boven Jills hoofd. Als zij op een dag na een drift-duik onder leiding van Edsel bovenkomt, is de boot weg. Het enige wat ze ziet is water.”

***

Ijsland door Ronald Giphart

Ijsland door Ronald Giphart

Omdat ik Ijslandse vakantieplannen heb, leek het me leuk een paar boeken die zich afspelen in Ijsland te lezen. Giphart lees ik graag dus dit leek me wel een goede keuze. 

Volgens de uitgever: “Ze noemen zich handelaren in humor. Al meer dan twaalf jaar verkopen ze het publiek van hun cabaretvoorstellingen avond aan avond plezier en luim. Ze zijn dealers van de lach. Ze helpen ziekten bestrijden en voorkomen. Ze brengen mensen terug naar de bron van hun bestaan. En zo leuk is dat helemaal niet. De hilarisch komische gebroeders Ludo en Egon Smulders worden op hun tocht langs de Nederlandse theaters, cafés en skyboxen vergezeld door hun aangever en tekstschrijver Giph, de hoofdpersoon uit onder andere de roman Ik omhels je met duizend armen.

Na hun zesde succesvolle tournee worden de mannen, die behoorlijk op elkaar zijn uitgekeken, door hun impresario Junior meegenomen naar het ijskoude IJsland, om daar de basis te leggen voor de (al uitverkochte) nieuwe show. Het plan is gletsjers te bezoeken, met sneeuwscooters rond te racen en het nachtleven van Reykjavik grondig te leren kennen. Op IJsland moet de eenheid worden hersteld, het vuur aangewakkerd, de passie hervonden. Dit is zeker bij Giph hard nodig. Na de heftige verliefdheid op een Friese jonge vrouw en de zeer moeizame geboorte van een zoon genaamd Bent stelt hij zich eindelijk de wezenlijke vraag: waarom zou je het publiek aan het lachen proberen te maken als het lachen jezelf is vergaan?”

***

Het verdriet van de engelen door Jón Kalman Stefánsson

Het verdriet van de engelen door Jón Kalman Stefánsson

Van deze schrijver heb ik al het super, mega-fantastische Hemel en Hel gelezen (ik heb overigens een hekel aan dit soort superlatieven, maar wil ze bij hoge uitzondering toch een keer bezigen). Dit schijnt een soort vervolg te zijn. Het speelt niet alleen in Ijsland, de schrijver is ook nog eens Ijslands!

Volgens de uitgever: “Een jongen – hij blijft naamloos – komt na een ijzige boottocht terug aan land. Hij rouwt om zijn beste vriend, die tijdens de boottocht om het leven is gekomen. Vertwijfeld en alleen zoekt hij een manier om zijn leven weer op te pakken en om het verlies te verwerken.

Als de weken verstrijken ebt de impact van de gebeurtenissen wat weg. Hij wordt door Jens, de postbode, overgehaald om samen met hem post te bezorgen in een onbekend gebied. Een gevaarlijke tocht, die hen over de bergen en door sneeuwstormen naar het Winterstrand moet brengen.

Jens en de jongen zijn tegenpolen – Jens is zwijgzaam, de jongen hecht meer waarde aan de kracht van woorden dan aan stilte – en de reis wordt zowel een fysieke als een mentale uitdaging. De barre winterse omstandigheden en de constante dreiging van de storm dwingt hen een manier te vinden om te overleven, met elkaar.

Jón Kalman Stefánsson vertelt in prachtige bewoordingen een aangrijpend verhaal over liefde, de kracht van taal, volwassen worden en het verlangen naar wezenlijk contact met een ander.”

***

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

 

13 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Ik heb Drift gelezen, het is vlot geschreven, spannend verhaal en ik had het toen best snel uit. Gewoon leuk dus 🙂 Ik heb zelf weinig geduld bij een luisterboek, of ik moet wat ernaast doen, zoals een legpuzzel maken.

    • Goed om te lezen, Leesdame. Een leuk boek dus wel. Ja, ik heb ook nog niet zo m’n draai gevonden met luisterboeken. Ik dwaal makkelijk af met mijn gedachten. Ben meer visueel ingesteld (hou ook niet van radio).

  2. Nacht in Noorwegen spreekt me erg aan, ik ken het boek (nog) niet.
    Van Marion Pauw heb ik de meeste boeken gelezen, ik geloof dat ik Drift me het minst aansprak. Het is echt een boek om tussendoor te lezen.
    Veel plezier bij het open huis!

Laat hier je reactie achter.

