Boekrecensie: De wezenlozen door Wytske Versteeg

De wezenlozen door Wytske Versteeg

Dit ebook was een gratis download van Vrij Nederland. Het leek me een vreemd verhaal en daardoor heel intrigerend. Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Aan de ene kant was ik geintrigeerd door het verhaal maar er zaten wat mij betreft ook wat kanttekeningen aan.

De wezenlozen: Waar het over gaat

Wat de uitgever zegt: “Negentien jaar geleden heeft classicus Siegfried van Oort een besluit genomen dat het leven van Gone, een van zijn dochters, voor altijd zou veranderen: hij ontzegde haar de taal. Nu is hij stervende en heeft hij spijt. Want wat moet zijn dochter, die alleen met hém communiceert, als hij er niet meer is?

Dan duikt zijn broer George op, Siegfrieds tegenpool en aartsvijand, een oppervlakkige, moddervette ster uit een realityshow. Uitgerekend hem lijkt de eenkennige Gone te vertrouwen, maar haar verblijf in zijn villa wordt een ramp: Gone weigert te eten. De ontwikkelingen die volgen brengen het meisje buiten ieders bereik.

Maar wat heeft deze familie hier gebracht, op het punt van uiteenvallen? Wie probeert hier wie te redden? En waarom zijn alle reddingspogingen toch zo halfslachtig?”

De wezenlozen: Wat ik er van vond

In eerste instantie vond ik dit boek niet zo geweldig. Overdreven dramatisch geschreven en lekker vaag ook, zodat de lezer maar niet al te snel al teveel van de situatie begrijpt!

Toch begon ik dit boek na een tijdje wel te waarderen. Hoe meer ik las, hoe meer ik van de familie en zijn onderlinge relaties begon te begrijpen en het toch wel interessant begon te vinden. De personages in het boek zijn echter stuk voor stuk vervelende mensen. Alleen oom George, ook geen prettige figuur, had in ieder geval een interessant leven: hij sleet zijn tijd in een soort van Big Brother huis met overal cameras.

Alles bij elkaar wel interessant en ook goed geschreven maar ik hield een beetje een gevoel dat het boek nogal kunstmatig in elkaar gezet was: de wat dramatische schrijfstijl, het achterhouden van informatie (om die pas later, als de lezer bijna confuus is, eindelijk eens aan te dragen); ik voelde me nooit “in” het verhaal, behalve misschien bij George.

De perspectieven van de verschillende personages, die om de beurt hun zegje doen, was wel heel geloofwaardig neergezet. Het was best knap hoe de schrijfster de hoofdpersonen op hun eigen manier de situatie liet beschrijven.

Ik vond het een intrigerend maar ook een beetje een irritant boek.


Mijn waardering: 3,5/5

Bladzijden: 240

Publicatie datum: 2012

Dit boek heb ik: gratis gedownload

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

8 reacties op “Boekrecensie: De wezenlozen door Wytske Versteeg

Laat hier je reactie achter.

