Boekrecensie: De leeuw en zijn hemd door Nelleke Noordervliet


De leeuw en zijn hemd door Nelleke NoordervlietDe leeuw en zijn hemd is het Boekenweekessay van 2013. Het thema van de Boekenweek was “Zwarte bladzijden, gouden randjes” en daarvoor duikt Noordervliet persoonlijk in de geschiedenis van Nederland.

Persoonlijk, want ze praat met de belangrijke mensen van weleer (uiteraard bijna allen mannen). Non-fictie en fictie door elkaar dus. Ze legt mensen uit vroegere eeuwen woorden in de mond die ze misschien inderdaad wel gezegd zouden hebben als ze Nelleke Noordervliet waren tegengekomen. Meer waarschijnlijk was dat ze zeiden: “Ga gezellig met mijn vrouw een kopje thee drinken, mens. Wat moet je met je gekke vragen?”

Want ze vraagt natuurlijk vanuit het perspectief van de moderne mens. Krijgt ze antwoorden die niet met onze manier van denken stroken, dan praat ze dat goed door de stellen dat men vroeger andere waarden had. En ja, dat is natuurlijk ook zo. Van ons zal men zich ook ooit afvragen hoe wij ooit hebben kunnen denken dat… man en vrouw gelijkwaardig zijn, kerk en staat gescheiden moeten zijn, oudere mensen met pensioen kunnen gaan ipv door te werken tot ze erbij neervallen [zomaar wat suggesties van mijzelf, we kunnen volgens mij niet voorzien waar wij op beoordeeld zullen worden].

Noordervliet begint in het Leiden van de 17e eeuw, waar ze met een lakenreder praat. Dat vond ik erg leuk, want ik heb lakendrapier-familie in Leiden wonen in de 17e eeuw! Ze praat over zijn werk en over de VOC (ook leuk, want ik heb VOC-familie, etc.). Ze gaat ook nog even bij Rembrandt (in Amsterdam) langs. Dit gedeelte van het boek vond ik het meest interessant, omdat het aansluit bij mijn eigen kennis over die tijd en omdat het gaat over hoe mensen toen leefden.

Daarna gaan we naar de Napoleontische tijd, waarin een aantal mensen hun mening over de politiek van hun tijd geven. Iets minder interessant, vanwege de politieke focus, wat mij persoonlijk minder aanspreekt. In 1900 kijken we naar het koloniale verleden en in 2013 nog even in het algemeen terug naar onze geschiedenis.

Nelleke Noordervliet vraagt zich telkens af: Wat maakt ons Nederlander, en hoe dacht men vroeger over het Nederlanderschap? Dit was een interessant vraagstuk en maakte me een momentje iets nationalistischer dan ik normaal ben. Maar het gevoel bleef helaas niet.

Ik had achter in het korte boekje graag wat referenties en een lijstje met boeken om verder te lezen gezien. Misschien hoort dat niet bij een essay?


Mijn waardering: 3,5/5

Bladzijden: 64

Publicatie datum: 2013

Dit boek heb ik: gekocht tijdens Boekenweek

8 reacties op “Boekrecensie: De leeuw en zijn hemd door Nelleke Noordervliet

    • Voetje, ja, dat klopt. Een deel van mijn familie woonde in de 17e eeuw nog maar net in “Nederland”, afkomstig van Walloni. Maar als je helemaal geen banden hebt met de plaatsen en geschiedenis waar dit over gaat is het veel minder interessant.

  1. I understand most 🙂

    My translation of the first paragraph: De leeuw en zijn hemd is die boekenweekessay van 2013. Die tema van die Boek Week was “Swarte bladsye, goue randte” en daarvoor duik Noordervliet persoonlik in die geskiedenis van Nederland

    I might have made a mistake somewhere (I’m sure), but maybe I should really pick up a Dutch book and see how much I would be able to take in from the story.

Laat hier je reactie achter.

