Nieuwe Boeken!

In de boekenweek kon ik het niet laten een paar boeken te kopen. En ook in de bibliotheek kwam ik weer mooie boeken tegen… Genoeg leesvoer weer!

Naar welk boek ben jij benieuwd?

Voor recensie

De lijst van al mijn wensen door Grégroire Delacourt

De lijst van al mijn wensen van Grégoire de la Court

Dit boek zag je al in de Eerste Hoofdstukken serie en nu heb ik het als recensieboek gekregen via de boekgrrls. Ik zei het al eerder, dit lijkt mij een heel leuk boek. Het is wel veel dunner dan ik verwachtte.

Volgens de uitgever: “Jocelyne wilde styliste worden in Parijs, een wespentaille hebben en trouwen met de prins op het witte paard. Ondertussen is ze 46 en heeft ze een fourniturenwinkeltje in Arras; de kilo’s van haar laatste zwangerschap is ze nooit kwijtgeraakt en ze is getrouwd met Jocelyn, die al twintig jaar in de fabriek van Häagen-Dasz werkt.

Op een dag besluit ze een blog te schrijven over handwerken. Terwijl de internetters zich op haar site storten, wint Jocelyne 18 miljoen euro in de lotto.

Wat zal ze doen met het geld dat haar leven voor altijd kan veranderen? Ze besluit om er met niemand over te praten, zelfs niet met haar man, en een lijst te maken van al haar wensen…”

***

Gekocht

Euforie door Christiaan Weijts

Euforie door Christiaan Weijts

Dit boek had ik ook al eens in de Eerste Hoofdstukken besproken, maar toen natuurlijk alleen de eerste paar hoofdstukken. Het boek leek me goed genoeg om in z’n geheel te lezen en dat kan nu, want ik heb ‘m in de Boekenweek gekocht. Het moest tenslotte een Nederlands-talige schrijver worden, vanwege Ik Lees Nederlands!, nietwaar?

De uitgever zegt: “Dankzij een terroristische aanslag op een zomerochtend in Den Haag komt architect Johannes Vermeer (vermeend nazaat van) in beeld voor een prestigieus project: het ontwerp voor de herinrichting van het door de aanslag verwoeste terrein. Een opdracht met grote gevolgen op persoonlijk en professioneel vlak. Euforie gaat over de generatie die in de jaren negentig opgroeide in de explosieve bloei van technologie, welvaart, vliegreizen, party’s, globalisering, en die nu op grenzen stuit.”

***

De verrekijker door Kees van Kooten

De verrekijker door Kees van Kooten

Als je een boek in de boekenweek koopt, krijg je daar ook een Boekenweekgeschenk bij. Dit jaar De verrekijker door Kees van Kooten. Ik heb nog nooit wat van hem gelezen en ben benieuwd naar dit kleine boekje. 

Van de Boekenweek website: “Kees van Kooten besluit voor de laatste keer zijn boekenkast op te schonen. Hierbij stuit hij op het fotoalbum dat zijn vader, dienstplichtig sergeant der artillerie, aanlegde gedurende de mobilisatie van augustus 1939 en de oorlogsjaren 1940-1945.

Achter in dit monumentale boekwerk vindt de zoon een verontrustende brief van de destijdse legerleiding: C.R. van Kooten senior wordt gesommeerd te verklaren waarom hij een verrekijker zou hebben gevorderd van een zekere mijnheer J. Treurniet uit het dorp Berkel en Rodenrijs…

C.R. van Kooten junior is verbijsterd. Is dit soms dezelfde kijker waarmee de in 1941 geboren schrijver is opgegroeid en die hij nog altijd in zijn bezit heeft?”

***

De leeuw en zijn hemd door Nelleke Noordervliet

De leeuw en zijn hemd door Nelleke Noordervliet

Het boekenweekessay, over de Nederlandse geschiedenis met zijn zwarte bladzijden en gouden randjes, leek me wel interessant dit jaar. Het begint goed, in de 17e eeuw met een Leidse lakendrapier. Die heb ik ook nog in de familie! 🙂

Van de Boekenweek website: “In het Boekenweekessay De leeuw en zijn hemd gaat Nelleke Noordervliet uitgebreid in op onze collectieve houding ten opzichte van het verleden. De behoefte om de gouden tijden van ons land in één adem te noemen met de zwarte bladzijden heeft een geschiedenis. Waar zijn we trots op geweest en waarvoor hebben we ons geschaamd?

Noordervliet gaat op reportage door het verleden. Ze reist door de achterbuurten en in de herenhuizen, tot aan de schildersateliers en dichtersstulpjes. Ze ontmoet de Heren XVII van de VOC in de bloeitijd van de zeventiende eeuw. Ze maakt kennis met de patriotten in de revolutionaire jaren van de achttiende eeuw. En ze beschrijft Albert Verwey en koningin Wilhelmina aan het eind van de negentiende eeuw.

Schaamte over ons koloniaal verleden en trots op onze handelsmacht wisselen elkaar af. Waarom hebben we de neiging nu eens de wijsvinger, en dan weer de middelvinger te heffen?”

***

Uit de bibliotheek

Broer door Maurits de Bruijn

Broer door Maurits de Bruijn

Al een paar maanden geleden besloten Roos van Buzzboeken en ik dit boek “samen” te lezen. Het duurde wat lang voordat ik het te pakken had. En Roos is geloof ik ook nog niet zover… Het komt wel…

Volgens de uitgever: “De broer van Wolf is tien jaar geleden verdwenen. Wolf heeft het al die tijd niet onder ogen kunnen zien, maar hij besluit nu op zoek te gaan naar wat de vermissing voor hem betekent. Hij laat zijn huis en ouders achter en begint zijn zoektocht, via Berlijn en Boedapest naar Barcelona, Tel Aviv en New York. Het is een reis naar zijn jeugd, naar voorbije vriendschappen en liefdes.

Broer is een roman over een onvoltooid leven, de afstand tussen mensen en het gezin dat achterblijft.”

***

Dieptepunt door Maria Rijk

Dieptepunt door Maria Rijk

Dit boek zag ik staan in de bibliotheek. Er stonden drie bijna nieuwe exemplaren op de plank en dat trok mijn aandacht. Gek, ik heb nog nooit van dit boek gehoord maar bij de bibliotheek hebben ze zelfs meerdere exemplaren. Een thriller, Nederlands, dat wilde ik wel proberen.

Volgens de uitgever: “Op een zaterdagochtend wordt Martha in Utrecht aangereden, bedreigd en in elkaar geslagen door een onbekende vrouw. Martha, die zowel fysiek als mentaal een enorme klap krijgt, raakt in de weken die op het ongeluk volgen de controle over haar zo geordende leven kwijt. Ze komt tot ontdekkingen die elke zekerheid in haar leven doen verdwijnen.

Haar huwelijk, haar kinderen, haar baan, haar zelfvertrouwen…  alles wordt op het spel gezet. Het trauma dat zich in haar jeugd heeft afgespeeld wordt opnieuw opgerakeld. En als Martha’s kinderen ook doelwit blijken te zijn van de onbekende vrouw, gaat ze tot het uiterste om de eenheid van haar gezin te waarborgen en te beschermen.

Want uit haar liefdeloze jeugd heeft ze één ding overgehouden: het gezin gaat voor alles. Op het dieptepunt herwint Martha zichzelf en neemt ze zich voor wraak te nemen op de vrouw die haar dit heeft aangedaan…”

***

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

 

2 reacties op “Nieuwe Boeken!

Laat hier je reactie achter.

