Boekrecensie: Zoet als zure kersen door Claudia Schreiber

Zoet als zure kersen door Claudia SchreiberVan Claudia Schreiber had ik een aantal jaar geleden het leuke Emma’s geluk gelezen. Daar zag ik pasgeleden de film van en toen ik dáárna dit boek in de bibliotheek zag liggen, wilde ik het graag lezen.

En: het was net zo leuk als ik verwacht had. Net als Emma’s geluk is het grappig geschreven maar komen er wel een paar wat zwaardere onderwerpen aan bod. Daardoor is het niet alleen een leuk verhaaltje, maar er zit ook diepgang in.

Zoet als zure kersen gaat over een 13-jarig meisje, Annie, die in Duitsland op een boerderij woont met haar moeder en haar opa. Ze hebben een kersenboomgaard waar Annie in haar vrije tijd druk is met het verjagen van vogels. Dan gaat opa op reis met zijn veel jongere Russische vriendin, en ook moeder gaat een tijdje op vakantie. Annie is alleen thuis en moet zich maar redden.

Ondertussen is een ander meisje, Paula, dat heel beschermd wordt opgevoed, van huis weggelopen. Ze heeft haar zender uit haar arm gepeuterd zodat haar ouders haar niet op kunnen sporen. Natuurlijk komen Paula en Annie elkaar in de loop van het verhaal tegen. Vooral Annie komt er bekaaid vanaf maar uiteindelijk wel als de betere persoon.

Het boek ging vooral over vrij versus beschermd opgevoed worden, dat was een duidelijke tegenstelling in het boek. Ook de rol van de omgeving in het opvoeden van een kind is belangrijk in het boek.

Schreiber schrijft heel opgewekt, ook als het allemaal niet zo prettig gaat. Er wordt niet bij de pakken neer gezeten, vooral niet door Annie, die zich best wel redt, zo goed en kwaad als het gaat. Pas als de omgeving zich met haar gaat bemoeien, delft zij het onderspit.

Anders dan Emma’s geluk, maar wel met eenzelfde type hoofdrolspeler, een jonge dame die wel van wanten weet, en op een verarmde boerderij woont.

Vind je het ene boek leuk, dan wil je het andere ook zeker lezen!


Mijn waardering: 4,5/5

Bladzijden: 258

Publicatie datum: 2012 (Duitsland 2011: Suß wie Schattenmorellen)

Vertaald uit: het duits

Dit boek heb ik: geleend van de bibliotheek

8 reacties op “Boekrecensie: Zoet als zure kersen door Claudia Schreiber

  1. Ik heb deze gelezen, en ik heb Emma’s geluk als e-book. Maar die heb ik nog niet gelezen 🙂 Komt vanzelf, want ik vond dit een erg leuk boek. Wat ik ook leuk vind is dat ook al speelt het boek zich in deze tijd had, ik helemaal dat gevoel niet had. Ik had echt het gevoel dat ik in een historisch boek zat te lezen totdat er dan ineens toch dele van de moderne wereld het verhaal binnen sluipen.

    • Uniflame, het had inderdaad wel wat ouderwets, maar dat kwam natuurlijk vooral omdat ze geen geld hadden, en Annie bleek ook wel het buitenbeentje op school. Maar omdat zij geen mobiel of computer had, kon zij nog lekker lange dagen buiten doorbrengen zonder te worden gestoord van buitenaf. En dat is denk ik dat gevoel van vroeger.

    • O, jammer, Anneke. Emma’s geluk is inderdaad wel een beetje vreemd, maar dat had voor mij wel zijn charme. Het deed me trouwens vaagjes denken aan Cold Comfort Farm, een boek dat zich in de jaren 1930 afspeelt maar ook heel apart is. Ken je dat? Zeker de moeite waard.

Laat hier je reactie achter.

