Het is Boekenweek!


boekenweekEuforie door Christiaan Weijts


Het is Boekenweek! Een goede reden om nieuwe boeken te kopen.

Ik ben vandaag de lokale boekwinkel ingedoken en na rijp beraad met het volgende naar buiten gekomen:

Schroder van Amity Gaige. Dit was een makkie, want die gaan we lezen voor de boekgroep volgende maand.

Euforie van Christiaan Weijts. Nou ja, niet helemaal. Er was zoveel keuze in de boekwinkel en eigenaresse Harriet wees mij ook nog verschillende mooie boeken aan (en ik haar). Ik wist niet wat ik zou kopen! Totdat ik bedacht, dat ik eigenlijk Euforie wel graag wilde lezen. Daar had ik tenslotte al de eerste hoofdstukken van gelezen en goed bevonden. En nou net dat boek hadden ze niet meer! Toen heb ik hem maar besteld om ‘m hopelijk in het weekend op te halen.

In het kader van Ik Lees Nederlands! moest er een boek gekocht worden dat oorspronkelijk in het Nederlands geschreven was, toch? En die andere was voor mijn boekgroep, die had ik so wie so wel gekocht. Dus…

En natuurlijk De verrekijker van Kees van Kooten. Wat ik over dit boekenweekgeschenk gelezen heb, klonk leuk. Hopelijk lees ik hem iets sneller dan het boekenweekgeschenk van vorig jaar, dat nog ongelezen in de kast staat.


Jan Brokken

Afgelopen maandag ben ik naar een lezing geweest van Jan Brokken, die over zijn nieuwe boek De vergelding sprak, in mijn lokale boekwinkel. Ik had het boek al gelezen en de schrijver al eerder over het boek horen praten. Ook deze keer was het weer heel interessant.

Het non-fictie boek gaat over een mogelijke sabotagedaad in de tweede wereldoorlog in het kleine plaatsje Rhoon (onder Rotterdam) waarbij een Duitse soldaat om het leven kwam en als vergelding 7 onschuldige Nederlanders werden omgebracht.

Jan Brokken vertelde over de research die hij gedaan had voor het boek, en hoe hij beetje bij beetje een idee kreeg wie-het-gedaan zou kunnen hebben.  In totaal werden er 185 mensen geinterviewd. Hij vertelt hoe eigenlijk niemand helemaal “goed” of “fout” was in de oorlog, en hoe de oorlog in ieders leven een rol speelde. De gewone bevolking kon niet net doen of er niets aan de hand was, de oorlog was altijd op de een of andere manier aanwezig. Brokken benadrukte dat Rhoon helemaal niet speciaal was, en dat in de meeste plaatsen in Nederland de oorlog op een vergelijkende manier aanwezig was.

Na de pauze kwamen er veel vragen uit het publiek, waarbij de emoties af en toe voelbaar waren bij de oudere generatie. De zoon-van iemand uit het boek bleek ook in de zaal te zitten, wat natuurlijk erg speciaal was. Alles bij elkaar een hele boeiende avond.


Verder ben ik deze Boekenweek niets van plan. Ik denk niet dat ik met mijn Boekenweekgeschenk de trein induik voor een gratis reisje op zondag, maar wie weet?

Nog een hele fijne boekenweek gewenst!

Wat koop of doe jij in de Boekenweek?

11 reacties op “Het is Boekenweek!

  1. Goed geslaagd hoor! Ik heb ‘Kinderen van het ruige land’ van Auke Hulst aangeschaft. Vandaag de helft van ‘De verrekijker’ gelezen, maar ik vond het eerlijk gezegd iets te veel persoonlijk gemopper, in plaats van een goed verhaal…

  2. Euforie staat ook op mijn leeslijst (uit de bieb). Heb twee boeken van jonge Nederlandse schrijvers gekocht (M. en De vergeting), dus ik heb het boekenweekgeschenk nu zowel gedrukt als op de e-reader (nja, tablet).

    Heb zondag een meet&greet met Kees van Kooten op Holland Spoor. Ik denk dat ik hem ga vragen de verrekijker digitaal te signeren. Eens kijken hoe de mopperkont reageert :-)!

Laat hier je reactie achter.

