Boekrecensie: De vergelding door Jan Brokken

De vergelding door Jan BrokkenDit boek heb ik geleend van een vriendin die er heel enthousiast over was. Ik heb Jan Brokken zelf al over het boek horen praten, en was reuze nieuwsgierig naar dit waargebeurde verhaal. Samen met deze vriendin ga ik binnenkort ook nog naar een lezing van Brokken.

In dit boek beschrijft Jan Brokken gebeurtenissen in zijn vroegere woonplaats Rhoon (onder Rotterdam) tijdens de tweede wereldoorlog. Er bleek veel meer gebeurd te zijn dan hij altijd had gedacht. Het dorp had veel ingekwartierde Duitsers en ook heel veel onderduikers.

Op een nacht gebeurde er een ongeluk met een van de Duitsers: hij liep tegen een electriciteitsdraad aan, die losgeraakt was. Hij overleed. De Duitsers riepen onmiddellijk dat het sabotage was en namen een aantal mannen gevangen die al dan niet in de buurt van het ongeval waren geweest. Zonder proces werden zeven mannen een dag later doodgeschoten.

Jan Brokken onderzoekt of dit ongeluk inderdaad het resultaat van sabotage was, en zo ja, wie daar dan schuldig aan kan (kunnen) zijn geweest.

Het boek zou fictie kunnen zijn, zo leest het weg. Brokken heeft vele mensen geïnterviewd en oude documenten bekeken en zijn bevindingen in een verhaal gestopt. Maar hij laat de lezer niet vergeten dat het echt gebeurd is, want regelmatig vertelt hij dat hij gokt dat iemand iets op een bepaalde manier gedaan of gezegd heeft, of hij vermeldt dat iemand die hij ondervroeg er verder niets over wilde zeggen.

De lezer leert veel voormalige bewoners van Rhoon en hun families kennen. Een beetje te veel. Af en toe was ik kwijt wie nu ook al weer wie was. Aan het einde komen er ook nog weer nieuwe namen naar voren. Het boek is naar mijn zin ook te gedetailleerd, zeer zorgvuldig onderzocht, maar niet altijd even interessant voor de lezer.

Wel interessant is dat de achtergrond van een aantal Duitsers naar boven wordt gehaald, inclusief hoe het hen na de oorlog verging. Ook enkele leden van het verzet worden nader bekeken.

Het was een interessante studie naar de gebeurtenissen in een gewoon dorp in de oorlog.


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 384

Publicatie datum: 2013

Dit boek heb ik: geleend van een vriendin

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

4 reacties op “Boekrecensie: De vergelding door Jan Brokken

Laat hier je reactie achter.

