Tussenstand van de Uitdaging: Ik Lees Nederlands!

Ik Lees Nederlands!


De uitdaging

Samen met een aantal andere mensen probeer ik meer Nederlandse boeken te lezen, d.w.z. boeken die oorspronkelijk in het Nederlands geschreven zijn. Ik probeer zelf tot 30 boeken te komen dit jaar. Er zijn ook mensen die voor 5 boeken gaan, of 10, enz. Net wat ze zelf denken te kunnen halen. Hier een tussenstand van de uitdaging.

Statistieken

Het gaat goed! We hebben 42 deelnemers en die hebben gezamelijk al 128 recensies van hun gelezen boeken geschreven. Dat is halverwege de derde maand helemaal niet slecht.

Een stuk of deelnemers hebben nog geen recensie ingestuurd. Misschien zijn ze de uitdaging vergeten of nog druk aan het lezen in hun eerste boek?

Wat betreft de gelezen boeken en schrijvers is de lijst heel gevarieerd: de klassiekers komen voorbij, leeslijst-auteurs, andere moderne schrijvers en ook kinderboekenschrijvers. Non-fictie hebben we nog niet veel gezien (maar mag wel, zolang je het voor je plezier leest en niet voor school/studie).

Het meest-gelezen boek tot nu toe is Alles wat er was van Hanna Bervoets (4 keer). Ook Herman Koch is vier keer gelezen (2 verschillende boeken) en Josha Zwaan drie keer (2 boeken).

Inspiratie

Heb je nog inspiratie nodig? Wat zul je nu eens lezen? Kijk dan eens naar het lijstje met recensies en lees een paar van die recensies. Er zijn echt veel meer leuke Nederlandstalige schrijvers dan je denkt!

Als je nog niet mee doet, geef je op en begin met lezen. Boeken die je sinds 1 januari al gelezen hebt mag je meetellen, zolang je er maar een (korte of  langere) recensie over schrijft.

Vooral doorgaan!

Blijf lekker Nederlands lezen en vergeet niet je recensies in te sturen, dan voeg ik ze toe aan de lijst.

Hoe bevalt het, dat Nederlands lezen?

door Leeswammes Geplaatst in Boeken Getagged

17 reacties op “Tussenstand van de Uitdaging: Ik Lees Nederlands!

  1. Leuk dat er zoveel mensen enthousiast meedoen! Ik lees op het moment voornamelijk young adult boeken en kom er door de uitdaging achter dat ik als tiener toch nog een flink aantal jeugdboeken van Nederlandse auteurs niet gelezen heb (en ik las veel…). Mooie gelegenheid om de ‘schade’ nu in te halen!

  2. Leuk dat het zo goed gaat. Voor mij blijkt het goed te werken. Vorig jaar las ik in het hele jaar 5 Nederlandse boeken en 81 Engelse en nu heb ik begin maart al 5 Nederlandse boeken gelezen. En ik heb er veel plezier in.
    Prima initiatief, Judith!

  3. Wauw, het gaat echt goed, leuk! Ik vind het, als Nederlands student, natuurlijk leuk om te zien dat er zoveel mensen Nederlands lezen. 😀

  4. Zondag komt er weer een recensie online en er staan twee boeken op stapel. Het gaat goed dus. Daarna zal ik een Chinees (in het Engels) boek gaan lezen, en daar zal ik wel even zoet mee zijn; 666 pagina’s.

  5. Ik denk dat ik mij had aangemeld voor deze uitdaging maar het komt er echt niet van 😦 Ik zit nu in een leesclub en ik doe bijna een maand omdat boek uitgelezen te krijgen dus voor andere boeken heb ik jammer genoeg niet veel tijd meer over.

  6. Leuk om zo tussenstand te zien 🙂 Van mij komt natuurlijk nog van Arthur Japin. En ben non-fictie aan het lezen van Rudy Kousbroek ‘Het Oostindisch kampsyndroom’. Geen licht lectuur dus duurt ook wat langer voor ik het uit heb.
    Hella Haase staat op het lijst voor binnenkort 🙂

  7. Nu even iets anders tussen door “Tuesday’s gone” van Nicci French, stond al een tijdje op mijn verlanglijstje en ja voor de uitdaging ligt “Alles wat er was” van Hanna Bervoets al te wachten. Bij het bed ligt Nico Dijksnoorn’s “Nooit ziek geweest”

Laat hier je reactie achter.

