Boek recensie: De toeschouwer door Charlotte Link

De toeschouwer door Charlotte Link

De toeschouwer: Waar het over gaat

Volgens de uitgever: “[…] Hij observeert ze dag en nacht. Vrouwen die hij niet kent. Uit de verte slaat hij de mooie Gillian Ward gade. Een succesvolle vrouw, gelukkig getrouwd, moeder van een reizende dochter: hij idealiseert haar. Totdat hij erachter komt dat hij tegen een façade aankijkt en niets is wat het lijkt.

Gelijktijdig schrikt een serie van drie moorden Londen op. De slachtoffers zijn drie alleenstaande vrouwen, op een raadselachtige, sadistische wijze omgebracht. De politie is op zoek naar de psychopaat die dit op zijn geweten heeft. Een gestoorde man. Een zieke man. Een man die vrouwen haat.”

De toeschouwer: Wat ik ervan vond

Dit was een reuze spannend boek. De lezer leert verschillende vrouwen kennen die al dan niet slachtoffer worden van een psychopatische moordenaar. Ook volgen we Samson, een man die vrouwen observeert. Je kan het je bijna niet voorstellen, maar zou hij de dader kunnen zijn? Of is het toch die gewezen politieman, die niet helemaal zuiver is? En dan zijn er nog wel een paar andere figuren die je ook niet kunt vertrouwen.

Meteen vanaf het begin zat ik in het verhaal en het bleef mooi, tot op het einde. Pas daar ontdekte ik een paar truukjes die thrillerschrijvers gebruiken om een boek spannend te houden. Tja, de dader aanhouden voordat de zaak op de spits gedreven is, dat gaat nu eenmaal niet.

Verder vond ik het boek erg origineel, heerlijk leesbaar, en spannend.


Mijn waardering: 4,5/5 sterren

Bladzijden: 544 (papieren boek; ik las het ebook)

Publicatie datum: 2013

Vertaald uit het: Duits (Der Beobachter, 2011)

Dit boek heb ik: gekregen in ruil voor een recensie van The House of Books

9 reacties op “Boek recensie: De toeschouwer door Charlotte Link

  1. Ik heb het boek nu als e-book op mijn computer staan omdat hij afgelopen weekend gratis was, maar ik heb geen e-reader. Ik heb hem bij mijn moeder erop gezet want die wilde hem graag lezen 🙂 Ik mocht haar e-reader daarna wel lenen.

  2. Mooie recensie, maakt nieuwsgierig! Ik heb hem ook op de e-reader gezet omdat je hem afgelopen weekend gratis kon downloaden. De e-rader lees ik alleen tijdens vakantie(s), dus het zal even duren voor ik hier aan toe kom. Maar dat gaat zeker gebeuren!

    • Veel plezier met het boek, Janneke. Weet je dat er een stukje van een van jouw recensies in de Bruna folder staat? Of in ieder geval iemand met dezelfde naam. Ik denk: die ken ik! Leuk hoor.

  3. Ik heb het boek net uit…heerlijk boek, mooie karakterbeschrijvingen ook…in de VN detective en thrillergids kreeg dit boek “maar “2 sterren…beetje weinig vind ik, ze had er meer verdiend.

Laat hier je reactie achter.

