Nieuwe Boeken!

In de bibliotheek kwam ik een paar boeken tegen die ik echt niet kon laten liggen. Geen tijd om ze te lezen? Dat zullen we nog wel eens zien! Ook heb ik een boek voor recensie gekregen en eentje gratis gedownload.

Hier kun je zien wat er binnenkort dus (waarschijnlijk, als ik er aan toekom) op mijn blog gerecenseerd wordt. Naar welk boek ben jij benieuwd?

Voor recensie

De toeschouwer door Charlotte Link

De toeschouwer door Charlotte Link (ebook)

Ebook van The House of Books, gratis voor een recensie gekregen. Het leek me reuze spannend en dat was het ook. Ik heb het al uit en mijn recensie verschijnt later deze week.

Volgens de uitgever: “[…] Hij observeert ze dag en nacht. Vrouwen die hij niet kent. Uit de verte slaat hij de mooie Gillian Ward gade. Een succesvolle vrouw, gelukkig getrouwd, moeder van een reizende dochter: hij idealiseert haar. Totdat hij erachter komt dat hij tegen een façade aankijkt en niets is wat het lijkt.

Gelijktijdig schrikt een serie van drie moorden Londen op. De slachtoffers zijn drie alleenstaande vrouwen, op een raadselachtige, sadistische wijze omgebracht. De politie is op zoek naar de psychopaat die dit op zijn geweten heeft. Een gestoorde man. Een zieke man. Een man die vrouwen haat.”

***

Uit de bibliotheek

Zoet als zure kersen door Claudia Schreiber
Zoet als zure kersen door Claudia Schreiber

Van deze schrijfster heb ik Emma’s geluk een hele tijd geleden al eens gelezen, en pasgeleden was de op dat boek gebaseerde film op tv. Ik vond het een heel grappig en tragisch boek en ik ben heel benieuwd naar dit nieuwe boek.

Van de uitgever: “Bij Annie lopen de dingen altijd al ietsje anders dan bij anderen. Maar alsof het gemis van een biologische vader nog niet erg genoeg is, laat haar overspannen moeder haar in de steek en verdwijnt haar grootvader onaangekondigd met zijn jonge minnares naar het buitenland. De veertienjarige Annie blijft vlak voor de jaarlijkse oogst alleen achter op de kersenboomgaard van haar familie.”

***

De wake door Ronald Giphart

De wake door Ronald Giphart

De paar boeken die ik van Ronald Giphart gelezen heb vond ik leuk, en hoewel dit verhalen zijn, waar ik niet zo dol op ben, wil ik het toch graag lezen. Vooral omdat ik bij Manuscripta dit boek oppakte, en er bleken alleen lege bladzijden in te zitten: het was nog niet klaar. Nu heb ik dan het gevulde boek te pakken!

Van de uitgever: “De wake bevat drie vertellingen die geheel op zichzelf staan, maar evengoed met stevige scharnieren door Ronald Giphart aan elkaar zijn gekoppeld.”

***

Volkomen onlogisch door Dan Ariely

Volkomen onlogisch door Dan Ariely

Je hebt psychologie gestudeerd of je hebt het niet – ik wel, dus hoe het menselijk brein werkt interesseert me zeer. Dit boek gaat erover, hoe vaak we onlogische beslissingen nemen. Lijkt me interessant, vooral omdat we met die onlogische beslissingen van ons toch al een aantal millennia meegaan, dus hoe erg kan het zijn? 🙂

Van de uitgever: “We denken doorgaans dat we goed geïnformeerde, logische beslissingen nemen. Maar als er iets logisch is, dan is het wel hoe onlogisch wij mensen ons vaak gedragen. Of we nu afvallen of stoppen met roken, een auto kopen of verliefd worden – het enige wat we systematisch doen is onszelf voor de gek houden, te veel betalen, situaties onderschatten en treuzelen. Vreemd genoeg is dit irrationele gedrag niet willekeurig of nutteloos. Het is methodisch en voorspelbaar – wat ons volkomen onlogisch maakt. Ariely heeft met Volkomen onlogisch een leerzame en vermakelijke everseller geschreven die ons op een zeer herkenbare manier wijst op ons gedrag.”

***

Zeevonk door Josha Zwaan

Zeevonk door Josha Zwaan

Over dit boek heb ik de laatste tijd veel gehoord – het scheelt als je de uitgever volgt op Twitter! Of het echt een boek voor mij is, weet ik niet zeker, maar nu heb ik een kans om erachter te komen: een gratis download van ebook.nl.

Van de uitgever: “Nieuw-Zeeland, 1967. In de havenstad Wellington scheept de jonge Freya samen met haar man Herman en hun zoontje Volkert in op de Achille Lauro. Herman hoopt dat Freya eenmaal terug in Nederland haar minnaar – een kiwi – snel zal vergeten. Maar tijdens de reis, die door de dreigende sluiting van het Suezkanaal bijna in een drama eindigt, beseft Herman dat hij zijn vrouw voorgoed kwijt is. Hij besluit samen met zijn zoontje terug te keren naar Nieuw-Zeeland. Het samenzijn met haar minnaar brengt Freya niet het leven waarop ze gehoopt heeft. Als de relatie stukloopt verlangt zij terug naar het Grote Blauwe Schip waarop zij de laatste uren met haar zoontje heeft doorgebracht. Het schip brengt haar dichter bij haar herinneringen aan haar jeugd, aan het jappenkamp waar ze met haar moeder geïnterneerd was en aan haar vader, die zich pas zes jaar na de overgave van Nederland aan Japan weer bij hen voegde. Reis na reis wordt duidelijker waarom het Freya niet is gelukt het grootse en meeslepende leven te leiden waarvan ze in haar jeugd droomde.”

***

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

 

10 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Volkomen onlogisch door Dan Ariely ik ben hier wel nieuwsgierig naar. De toeschouwer door Charlotte Link (ebook),Zoet als zure kersen door Claudia Schreiber en Zeevonk door Josha Zwaan heb ik ook. Van Ronald Giphart heb ik nog nooit iets gelezen en om 1 of andere manier trekt het me ook niet maar misschien toch maar een keer iets lezen van hem.

    • Wat grappig dat jij zoveel dezelfde boeken hebt, Coenraad. Ik kan je niet beloven dat Giphart iets voor je is. Hij schreef twee boeken over koken/eten, een roman en een non-fictie boek en die vond ik allebei erg goed. Misschien dat ik over een ander onderwerp weer minder enthousiast zou zijn. Zou zomaar kunnen!

Laat hier je reactie achter.

