Boek recensie: Gone – Plaag door Michael Grant

Plaag door Michael GrantEigenlijk lees ik bijna nooit kinderboeken, behalve dan als ze in het Young Adult genre vallen en aanbevolen worden door mijn zoon (15). Hij is al een boek verder dan ik in deze serie, maar vond dat ik eerst deze moest lezen voordat ik de volgende, Gone: Angst kon lezen.

Dit boek is alweer het vierde boek in de Gone serie. Veel spoilers zul je in het onderstaande niet aantreffen, en dat is eigenlijk ook een beetje het probleem met de serie.

Eerst even waar de serie over gaat: in een kustplaats in Californië zijn op een dag alle mensen van 15 jaar en ouder “weggefloept”. Die waren er opeens niet meer. De overgebleven kinderen probeerden zich te redden met wat ze in de lege huizen konden vinden. Er werden groepen gevormd, de goeden en de slechten. Toen ze op expeditie gingen ontdekten ze dat ze in een soort van koepel zitten met een muur waar ze niet doorheen kunnen kijken.

In dit vierde boek gaat het eigenlijk weer verder zoals in het derde: er is een Kwaad, er zijn groeperingen van kinderen die elkaar naar het leven staan, en er is iets met Petey, het autistische broertje van Astrid, het vriendinnetje van hoofdpersoon Sam. Nieuwe kwaden steken de kop op, waaronder de in de titel genoemde plaag, een soort heftige griep waaraan kinderen overlijden.

Verder draait het verhaal in dit boek vooral om het waterprobleem: in het stadje is niet genoeg water aan te slepen voor de kinderen, dus gaat er een groepje op zoek naar een meer, dat in het noorden zou liggen. Zo wordt er weer een stukje van het gebied rond het stadje onderzocht. Zoals in de eerdere boeken komen ze tijdens hun expeditie altijd weer een of meerdere nieuwe kinderen tegen. Ook de strijd tegen het Duister wordt heviger.

En zo is het boek eigenlijk weinig anders dan de eerdere delen, behalve dat we iets meer (maar niet veel) te weten krijgen over de oorzaak van de koepel, en over het Duister. Wat mij betreft is het volgende deel dan hopelijk echt het laatste, voordat deze serie teveel uitgemolken wordt.

Als je ruime tijd tussen de delen laat, zoals ik deed, is het toch weer leuk om een van de boeken te lezen. Het zijn best spannende boeken. Er zijn wel een groot aantal kinderen die om en om een paragraaf gevolgd worden door de lezer, voordat er weer op een ander kind gefocust wordt. Soms is dat verwarrend, maar je krijgt op deze manier ook een inzicht in de denkwijzen van “de slechteriken”, die hun eigen reden hebben om niet mee te willen doen met de “goeden”. Enig geweld tussen kinderen moet je voor lief nemen. Er zijn ook problemen waarvan je denkt, daar komen ze nooit heelhuids vanaf (zoals de plaag) en dat wordt dan toch weer opgelost. Dat leest lekker weg.


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 400

Publicatie datum: 2011

Vertaald uit: het Engels, Plague – A Gone Novel

Dit boek heb ik: geleend van een vriendin

Extra: Zie ook mijn recensie (in het Engels) van boek 3: Lies en boek 5: Angst.

 

7 reacties op “Boek recensie: Gone – Plaag door Michael Grant

    • Voetje, het is een heel klein beetje als Hongerspelen hoewel hier de kinderen niet tegen elkaar hoeven te vechten, alleen doen ze dat soms wel. Als je De Hongerspelen leuk vond, dan deze denk ik ook wel.

  1. Lang geleden heb ik het eerste deel gelezen en hoewel ik dat best goed vond ben ik nooit toegekomen aan de andere delen. Ik denk dat het het geweld is dat me een beetje afschrok.

    • Katrien, ik vind het een leuke serie, het idee is goed uitgewerkt, maar wordt na een tijdje wel wat saai, teveel van hetzelfde. Het geweld vind ik niet buitensporig. Dan is de hongerspelen een stuk erger.

  2. Pingback: Quick Book Review: Gone: Light by Michael Grant | Leeswammes' Blog

Laat hier je reactie achter.

