Boek recensie: Hotel Linda door Arjan Visser

Hotel Linda door Arjan VisserEen negentigjarige man woont al vijfenzestig jaar in Brazilië, maar neemt het vliegtuig naar Amsterdam om zijn verleden, en dan vooral een oude geliefde, nog één maal te ontmoeten. Al snel raakt de man, Jonah Jacobson, verward en haalt hij het heden en verleden door elkaar.

Beetje bij beetje komt het verleden toch naar boven: de jaren voor de oorlog, en de jaren in de oorlog, waarbij zijn ouders op transport werden gezet, maar Jacobson het land wist te ontvluchten en naar Brazilië te reizen. Hier werd hij rijk met het zoeken naar diamanten. Hoe is dat allemaal gegaan? En is zijn oude geliefde nog in leven?

Dit boek begon met Jacobson in het vliegtuig op weg naar Nederland, en zijn aankomst bij Hotel Linda in Amsterdam. Al gauw merkte ik dat hij af en toe verward was en wel erg veel terug dacht aan het verleden. Eerst stoorde mij dat een beetje, maar naarmate ik Jonah beter leerde kennen en de elementen van zijn verhaal een plaats in een groter geheel kregen, begon ik dit boek steeds meer te waarderen.

Het is interessant hoe hij mensen uit het heden en verleden door elkaar haalt, en ik vroeg me af waarom een bepaalde figuur zo belangrijk voor hem was. Daar komt de lezer pas tegen het einde achter en dan valt alles heel mooi op zijn plaats.

Een mooi boek dat ik steeds beter ging waarderen hoe verder ik er in las.


Mijn waardering: 4,5/5

Bladzijden: 232

Publicatie datum: 2012

Dit boek heb ik: gekregen op een boekenruil

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

10 reacties op “Boek recensie: Hotel Linda door Arjan Visser

    • Inge, het klinkt in ieder geval niet of De laatste dagen heel vervelend was om te lezen, dus misschien waag ik me snel eens aan een ander boek van Visser, misschien die wel.

      Ik was erg onder de indruk van de manier waarop dit verhaal verteld werd. Ik kan niet beloven dat jij het ook heel mooi gaat vinden, maar alle kans van wel.

  1. Pingback: Hotel Linda wandeling en etentje | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

