Nieuwe Boeken!

Een paar mooie nieuwe boeken vielen op de deurmat of werden mij overhandigd door goede vrienden. Hier kun je zien wat er binnenkort dus (waarschijnlijk, als ik er aan toekom) op mijn blog gerecenseerd wordt. Naar welk boek ben jij benieuwd?

Gewonnen

De meisjes van mevrouw De Wit door Patricia Perquin

De meisjes van Mevrouw de Wit van Patricia Perquin

Gewonnen van uitgeverij Prometheus via Facebook. Het onderwerp “loverboys” staat ver van mijn bed. Ik heb tienerjongens, die ik zelf niet zo gauw loverboys zie worden (zij zitten veel te veel thuis te gamen en hun mobieltjes worden ook niet veel gebruikt) hoewel ze er blijkbaar wel slachtoffer van kunnen worden, heb ik gehoord. Maar ookal heb ik er in mijn omgeving niets mee te maken, toch is het een belangrijk onderwerp waar ik graag wat meer over te weten kom. Non-fictie.

De uitgever zegt: “Pas sinds een paar jaar is er in Nederland serieuze aandacht voor een van de ernstigst denkbare misdrijven: het dwingen van jonge, vaak minderjarige meisjes om seks te hebben met andere mannen. De daders worden loverboys genoemd, maar zijn in wezen keiharde, gewetenloze criminelen.

Schrijver en journalist Patricia Perquin kwam in aanraking met slachtoffers van loverboys in het opvanghuis van Anita de Wit, een van de zeer weinige Nederlanders die dag in dag uit hun best doen deze meisjes weer een menswaardig bestaan te geven. Perquin wist dat ze geconfronteerd zou worden met vreselijke verhalen, maar dat de misstanden zo gruwelijk zouden zijn, had ze nooit kunnen bevroeden.”

***

Novemberblues door Karin Boogaarts-Ros

Novemberblues van Karin Boogaarts-Ros (gewonnen lit blog hop)

Gewonnen van de schrijver zelf bij de Literary Giveaway Blog Hop. Karin deed mee als één van de 40 blogs en gaf een paar boeken weg, waaronder deze, die ze zelf geschreven heeft, in november 2011 tijdens NaNoWriMo. Ik deed zelf ook mee aan NaNoWriMo 2011 dus ik vind het heel leuk om haar boek te mogen lezen.

De uitgever zegt: “De jonge stagiaire Ellen van de Tubantia moet een artikeltje schrijven over een vrouw die dood is aangetroffen in haar huis, maar wat heeft dit te maken met de student die een ongeluk heeft gehad? Met gevaar voor haar eigen veiligheid gaat ze verder op onderzoek uit. Gelukkig is er ook nog de jonge agent, Mert, die een oogje in het zeil houdt.”

***

Geleend

De vergelding door Jan Brokken

De vergelding van Jan Brokken

Geleend van een vriendin die er heel enthousiast over was. Ik heb Jan Brokken zelf al over het boek horen praten, en ben ook reuze nieuwsgierig naar dit waargebeurde verhaal. Samen met deze vriendin ga ik in maart ook nog naar een lezing van Brokken, dus vóór die tijd moet het boek uit! Non-fictie.

Volgens de uitgever: “Jan Brokken groeide op in Rhoon, een Zuid-Hollands dorp dat sinds de oorlog een geheim met zich meedraagt. Door sabotage vindt in 1944 een Duitse soldaat de dood. De vergelding van de moffen is verschrikkelijk: zeven mannen uit Rhoon worden geëxecuteerd, hun vrouwen en kinderen uit hun huis verdreven, have en goed in brand gestoken. Wie pleegde de aanslag op de Duitse soldaat? Waarom? Of was het toch een dom ongeluk met fatale gevolgen? Tot op de dag van vandaag maken de dorpsbewoners elkaar verwijten.

In De vergelding reconstrueert Jan Brokken de gebeurtenissen aan de hand van duizenden pagina’s processtukken, getuigenverhoren en 185 interviews met betrokkenen. Net als hij denkt te weten hoe het zit, krijgt het verhaal een compleet andere wending.

Eens te meer wordt duidelijk dat de oorlog niet alleen voor militairen maar ook voor gewone mensen verstrekkende gevolgen heeft.”

***

Plaag door Michael Grant

Gone: Plaag door Michael Grant

Geleend van een andere vriendin. Mijn zoon had het boek Gone: Angst uit de bibliotheek en die wilde ik ook wel lezen. Het is het vijfde deel uit een serie, en ik had alleen de delen 1-3 gelezen. Ik moest van mijn zoon toch echt eerst het vierde deel lezen, en dat kon ik van een vriendin die ook tieners heeft lenen. Dus lees ik eerst deze en als het vijfde deel dan nog niet terug hoeft naar de bibliotheek, die er ook maar achteraan.

Hier gaat Plaag over, zegt de uitgever: “Perdido Beach is al maandenlang afgesloten van de buitenwereld door een ondoordringbare muur. Alle volwassenen zijn verdwenen en de overgebleven kinderen zijn op zichzelf aangewezen. Als er een tekort aan drinkwater dreigt, gaat Sam op zoek naar water. Ondertussen breekt er een angstaanjagende griep uit en er duiken dodelijke insecten op. Dan stuurt de Duisternis nog een plaag: een leger van reusachtige kakkerlakken onder leiding van de duivelse Drake, met het doel iedereen in Perdido Beach uit te roeien. Langzamerhand wordt het iedereen duidelijk dat maar één persoon de plaag kan stoppen: kleine Pete, het autistische broertje van Astrid, maar hij is doodziek. Als het insectenleger steeds dichterbij komt, staat Astrid voor een onmogelijke keuze.”

***

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

Heb je zelf  pasgeleden nog nieuwe boeken gekregen?

10 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Ik ben erg nieuwsgierig naar ‘De meisjes van mevrouw de Wit’. Ik heb begrepen dat het door de meisjes zelf verteld wordt, lijkt me heel aangrijpend. Ik heb ooit ‘Rood Licht’ gelezen, van Milou van der Will. Zij heeft heel veel onderzoek gedaan naar loverboy-praktijken en dat gebruikt in het boek. Jan Brokken heb ik nog nooit gelezen, dus daar ben ik ook wel benieuwd naar….

  2. Ik heb nog geen enkele van deze boeken gelezen maar ik ben wel benieuwd naar wat jij er van vindt.
    Ik probeer dit jaar veel te lezen en niet te veel meer boeken te kopen maar ik doe ook wel mee met wedstrijden en “like & share” op Facebook.

Laat hier je reactie achter.

