Eerste Hoofdstukken – 42. De lijst van al mijn wensen door Grégoire Delacourt

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Dit boek had ik allang op het oog: het stond in de voorjaarscatalogus van Uitgeverij Orlando. Dus toen ik ontdekte dat er een paar hoofdstukken online staan, leek me dat een goede gelegenheid om te zien of het inderdaad zo mooi is als ik denk.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

De lijst van al mijn wensen door Grégroire DelacourtBoek: De lijst van al mijn wensen door Grégoire Delacourt
Genre: Moderne fictie
Bladzijden: 240
Uitgeverij: Uitgeverij Orlando
Publicatie Datum: 7 maart 2013

Cover: Een stapeltje doeken/stoffen. Eigenlijk weinig interessant, maar die blauwe kleur bovenaan trekt mij heel sterk. Ik zou dit boek dan ook zeker even oppakken als ik het in de boekwinkel tegenkwam.

Op de website

De uitgever zegt: “Jocelyne wilde styliste worden in Parijs, een wespentaille hebben en trouwen met de prins op het witte paard. Ondertussen is ze 46 en heeft ze een fourniturenwinkeltje in Arras; de kilo’s van haar laatste zwangerschap is ze nooit kwijtgeraakt en ze is getrouwd met Jocelyn, die al twintig jaar in de fabriek van Häagen-Dasz werkt. Op een dag besluit ze een blog te gaan schrijven over handwerken. Terwijl de internetters zich op haar site storten, wint Jocelyne 18 miljoen euro in de lotto.

Wat zal ze doen met dit geld dat haar leven voor altijd kan veranderen? Ze besluit om er met niemand over te praten, zelfs niet met haar man, en een lijst te maken van al haar wensen…

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Hoewel Jocelyne eigenlijk wat aan de mollige kant is (ze neemt anderhalve zitplaats in, zegt ze zelf), houdt ze zichzelf graag voor de gek. Ze kleedt zich langzaam uit voor de spiegel en vertelt zichzelf hoe mooi ze is. Jo, haar man, heeft haar maar één keer gezegd dat ze mooi was, twintig jaar geleden. En dat was omdat hij haar in bed wilde krijgen.

Zo mijmert Jocelyne door. Ze vertelt over haar wat gezette man, met een Italiaanse look, maar met een accent waar geen vrouw van zal duizelen. Samen hebben ze twee kinderen en nog eentje die is doogeboren.

Jocelyne werkt sinds haar huwelijk, meer dan twintig jaar geleden, in een fourniturenwinkel. Maar erg goed loopt de zaak niet. In haar lunchpauze praat ze graag met de tweeling van het zaakje naast dat van haar over haar dromen. Maar haar kinderen zijn het huis uit, ze is 47, en haar man heeft haar nog net niet ingeruild voor een jonger exemplaar. Eigenlijk heeft ze niet veel om voor te leven.

Oordeel

Doorlezen!Een boek over wensen, dromen, bloggen (!) en veel geld winnen? Ja, dat moet gewoon leuk zijn!

Het begin is in ieder geval leuk geschreven. Met wat zelfspot en zelfkennis vertelt Jocelyne over haar leven en de mensen om haar heen. Ze is duidelijk een beetje vastgelopen. Het is echter niet heel treurig beschreven, maar juist op een leuke manier. Je voelt dat dit boek geen klaagzang gaat worden, maar een lekker boek waarin Jocelyne vanalles gaat beleven.

Ik ben reuze benieuwd wat er gaat gebeuren als ze gaat bloggen en daarna veel geld wint. Dat kan alleen maar beter worden, toch?

Extra: Lees  HIER zelf de eerste hoofdstukken.

 

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

7 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 42. De lijst van al mijn wensen door Grégoire Delacourt

Laat hier je reactie achter.

