Boek recensie: Kruisverhoor door Peter Delpeut

Kruisverhoor door Peter DelpeutEen literaire thriller? Een echte? Ik was benieuwd, want deze woorden had ik inderdaad gelezen in verband met dit boek. Het bleek niet waar. Het is geen thriller en ook maar een beetje spannend, maar wel een mooi boek.

De hoofdpersoon, vanuit wie we het verhaal lezen, is Martin Jansen, een rechercheur bij de politie. Net als zijn naam een heel onbeduidende man. Behalve dat hij heel goed is in het ondervragen van verdachten. Hij gebruikt daarvoor technieken die hij van een paardenfluisteraar afgekeken heeft. Hoewel hij vrij heeft, en bij zijn moeder aan het sterfbed zit, vraagt zijn collega Esther of hij kan komen helpen met een zaak waarbij een dode baby is gevonden én een jonge vrouw is gearresteerd die duidelijk een recente bevalling heeft gehad. Maar het is niet zo eenvoudig als het lijkt.

De jonge vrouw,  uit een tuindersfamilie uit het kassenplatteland van Noord Holland, lijkt heel erg veel op een vroegere geliefde van Martin Jansen, waarmee iets tragisch is gebeurd. Daardoor wordt Martin weer sterk geconfronteerd met het verleden. De tuindersfamilie is niet erg te vertrouwen, en Martin gaat op onderzoek, tussen de bedrijven door zijn stervende moeder bezoekend, en zijn verleden proberen te verwerken.

Zoals zo vaak in een spannend boek, is ook hier de hoofdpersoon interessant gemaakt door hem problemen uit zijn verleden mee te geven (een afwezige geliefde) alsook problemen in de huidige tijd (een stervende moeder en een beurse heup na een val met zijn fiets). Tja, een hoofdpersoon met wie er niet veel aan de hand is, is saai, maar misschien was één van deze kwellingen ook wel genoeg geweest.

De setting vond ik erg geschikt: Noord Holland, en dan vooral het platteland (letterlijk, zo dat men ver over de velden kan zien), water, kassen, en buitenlandse arbeiders. Het was er koud, heel koud, en Martin Jansen heeft dan ook in het weer een tegenspeler die hem telkens weer tot last is. Het onderzoek verloopt langzaam, maar beetje bij beetje komt de lezer samen met de rechercheur meer te weten over het babylijkje en wat er verder nog speelt. Toch is dat eigenlijk niet de focus van het boek. Het gaat vooral over Martin en zijn verleden, dat langzamerhand boven water komt.

Voor mij was er wat teveel aan de gang in het boek, en ik had liever gezien dat het misdrijf de hoofdrol speelde, daar begint het tenslotte allemaal mee. Op het laatst blijkt Esther, de collega, met een soort van dubbele agenda te werken en dat had wat mij betreft niet ook nog eens gehoeven. Alsof je een ijsje eet met slagroom én nootjes, en dan ook nog eens chocoladesaus. Net iets te veel van het goede.

Al met al  toch een mooi boek. Wel literair, geen thriller.

Bladzijden: 208

Dit boek heb ik: gekregen in een goodiebag van uitgeverij Atlas Contact

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

11 reacties op “Boek recensie: Kruisverhoor door Peter Delpeut

1. Ik vind het ook altijd moeilijk….die labeltjes die de boeken opgelegd worden: een thriller, een literaire thriller, voor 12+, Het zal voor de cijfertjes zijn. Maar een leuke recensie geschreven, Judith. Daar kunnen we wat mee !

• Plien, in dit geval stond het niet op het boek zelf hoor, dat moet ik er wel even bijzeggen. Maar inderdaad, alles is tegenwoordig maar een literaire thriller. De naam stelt echt niets voor. Sommige literaire thrillers zijn cht slecht geschreven!