Boek recensie: De scheidingsclub door Sophie King (niet uitgelezen)

De scheidingsclub door Sophie King.

Ja ja, je mag een boek niet beoordelen om zijn voorplaat. Nou, dat doe ik al jaren en over het algemeen met veel succes. Dit boek zag er ook heel leuk uit. Chick-litterig, en dat vind ik best lekker lezen op zijn tijd. Maar dit boek miste een zeker schittering. Het was allemaal nogal vlak en saai. Helaas. Ik heb het dan ook niet uitgelezen.

De scheidingsclub: Waar het over gaat

Van de achterkant van het boek: “Karen, Lizzie, Ed en Alison kennen elkaar nog niet. Maar ze hebben één ding gemeen: ze zijn gescheiden of staan op het punt dat te doen. Karen is een gelukkige single van in de vijftig en wilmet haar ervaring anderen helpen door een club op te richten voor mensen die zich afvragen HOE OVERLEEF IK EEN SCHEIDING?

Lizzie, redacteur bij een tijdschrift (workaholic) en moeder van twee kinderen (die ze vaak niet begrijpt) is geschokt als ze erachter komt dat haar man een affaire heeft met haar beste vriendin. Ed, einddertiger en drie keer getrouwd, wil dolgraag vader worden, maar is nog op zoek naar de perfecte vrouw.

En Alison ontdekt als haar jongste kind naar de universiteit is vertrokken dat haar man haar wil verlaten om ‘op zoek naar zichzelf’ te gaan. Zo wordt het huis wel heel stil en leeg.

Een missie om hun leven op orde te krijgen begint, wat tot onvermijdelijke, soms pijnlijke, maar ook grappige confrontaties in de groep leidt…”

De scheidingsclub: Wat ik ervan vond

Chick-lit vind ik leuk. Ik kan met veel plezier zo’n boek induiken en er een paar uur later weer helemaal blij uitkomen. Daar hoopte ik ook op bij dit boek. Maar dat viel me tegen. Er waren verschillende personages, die ik niet uit elkaar kon houden: Karen, Lizzie, Alison, elke keer als een van hen weer aan de beurt was met een hoofdstuk, had ik moeite te bedenken wie het ook al weer was en wat hun achtergrond was. 

Het verhaal vond ik saai. Er gebeurde wel wat, maar zelfs op bladzijde 166 (zover ben ik gekomen) was er nog te weinig interessants gebeurd dat mij aanspoorde om verder te lezen. Normaal gesproken heb ik wel een of twee personages, of een situatie, die ik interessant genoeg vind om verder te volgen, zelfs als het hele boek wat minder is. Maar in dit geval was er niets waarop ik me kon vastbijten en waar ik nieuwsgierig was hoe het verder zou gaan. Misschien was het verhaal te levensecht.

Een verder probleem was dat ik de schrijfwijze niet zo sterk vond (daarbij in acht nemend dat chick-lit geen literaire fictie is). Misschien lag het aan de vertaling, dat is ook een mogelijkheid. Ik heb niet eerder een boek van Sophie King gelezen dus ik kan het niet vergelijken met haar andere werk.

Van mezelf mag ik een boek opgeven als ik het na 100 bladzijden nog niet met plezier lees, maar in dit geval had ik hoop dat het wel goed zou komen. Misschien wordt het later in het boek wel reuze interessant, maar na een ruime 160 bladzijden hield ik het toch echt voor gezien. Altijd weer jammer om een boek te moeten wegleggen, maar tegen je zin verder lezen? Dat vind ik zonde van mijn tijd.


Mijn waardering: geen, het boek niet uitgelezen

Bladzijden: 376 (ik las tot blz 166)

Publicatie datum: 2011 (UK, The Divorce Club; 2012 Nederland)

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliohteek

Heb jij dit boek gelezen?

Wat vond je ervan?

8 reacties op “Boek recensie: De scheidingsclub door Sophie King (niet uitgelezen)

  1. Ik heb dit boek (nog) niet gelezen. Ik heb wel twee andere boeken van de schrijfster gelezen en die vond ik heel leuk om te lezen. Dus ik zet deze evengoed op mijn nog te lezen stapel om te kijken wat ik er van vind

    • Riet, ik word steeds kritischer omdat ik nog zoveel te lezen heb. Maar ik probeer wel eerlijk te blijven en ook boeken (uit) te lezen die mij ietsje minder mooi lijken. Maar na 150 blz verveling, tja, dan vind ik het wel genoeg.

Laat hier je reactie achter.

