Nieuwe Boeken!

Ik probeer niet te veel nieuwe boeken in huis te halen, omdat ik nog een behoorlijke stapel heb liggen die ik wil lezen. Maar als ze je zo goed als in de schoot geworpen worden?

Van de Nederlandse Spoorwegen

Het diner door Herman Koch

Het diner door Herman Koch (Dwarsligger)

Ja, daar kijk je van op he? De NS stuurde mijn zoons (abonnementhouders) een brief met excuses voor de korte treinen die een tijdje op hun traject gereden hadden. Als goedmakertje voor de overlast mochten ze een Dwarsligger uitkiezen. Mijn zoons waren zich van geen overlast bewust noch hadden zij een goede kijk op welke van de ongeveer 6 aangeboden titels ze zouden kiezen, zodat ik die keuze voor ze gemaakt hebt en de inmiddels toegestuurde boeken maar in mijn te-lezen kast gezet heb. 😉

Volgens de uitgevers: “Twee echtparen gaan een avond uit eten. Ze praten over alledaagse dingen, maar ondertussen vermijden ze waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun zoons. Die hebben samen iets uitgehaald wat hun toekomst kan verwoesten.

Het diner is een weergaloze roman die de vraag opwerpt in hoeverre je als ouder verantwoordelijk bent voor de daden van je kind.”

***

Sorry door Zoran Drvenkar

Sorry door Zoran Drvenkar (Dwarsligger)

Nog nooit van gehoord, maar deze thriller klonk wel heel goed. 

Volgens de uitgevers: “Vier jonge mensen in Berlijn bedenken een briljant plan om veel geld te verdienen: SORRY, een agentschap dat excuses aanbiedt namens personen en bedrijven die zelf de confrontatie schuwen. Het blijkt al snel een zeer succesvolle formule: steeds meer mensen maken van hun professionele diensten gebruik om hun geweten te verlichten.

Tot ze op een dag naar een appartement worden gestuurd om verontschuldigingen aan te bieden aan een vrouw die op ijzingwekkende wijze om het leven is gebracht. Hun opdrachtgever laat het hier niet bij: ze moeten de vrouw ook begraven. Het is het begin van een nachtmerrie waarbij het viertal als schaakfiguren op een spoor van gruwelijkheid wordt gezet, waar van vergeving, of van een zwart-witte tegenstelling tussen daders en slachtoffers, geen sprake is.”

***

Gekocht

qDe walrus door Lars Saabye Christensen

De walrus door Lars Saabye Christensen

Een paar weekenden geleden kwam ik in een hele mooie boekwinkel waar ik nog nooit eerder geweest was. Zo’n grote, een filiaal van een heel groot boekenbedrijf. Al snel werd ik aangetrokken door de grote kisten met “90% korting”, en daar vond ik dit boek. De schrijver kende ik van naam en wilde ik al eens proberen. Voor 2,25 leek me dat helemaal de moeite waard.

Voordat je denkt, waarom heeft ze niet méér voordeeltjes gekocht? Boeken kosten niet alleen geld (in dit geval heel erg weinig) maar ook tijd, om ze te lezen. Ik wilde niet te veel van mijn toekomende tijd vastleggen aan nog meer boeken. Overigens zaten er in de kisten ook een aantal boeken die ik al gelezen had, en verder niets dat ik écht eens wilde lezen. 

Volgens de uitgever: “Een fantastische Magical Mystery Tour met de muziek van The Beatles op de achtergrond Op 4 januari 2001 wordt Kim Karlsen wakker met totaal geheugenverlies. Hij weet niet wie hij is en waar hij is. Als hij een agenda vindt, belt hij zijn eigen nummer en krijgt op het antwoordapparaat van zichzelf te horen dat hij op avontuur is. Een hotelsleutel leert hem dat hij zich bevindt in het Sortland Hotell, kamer 313. Hij ligt naakt op bed en wordt verrast door het kamermeisje, dat gillend de kamer weer verlaat. Kim kleedt zich aan en gaat op onderzoek uit. Dit is het begin van wat een surrealistische tocht zal worden.”

***

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

Heb je zelf  pasgeleden nog nieuwe boeken gekregen?

17 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Hier zijn weer boeken onderweg van bol.com, want die hadden een 3=2 actie op Engelse boeken vorige week en dan kan ik het weer niet laten.
    Over “Sorry” heb ik wel goede dingen gelezen dus die zou ik ook wel gekozen hebben denk ik. Veel leesplezier!

  2. Judith, Diner heb ik een tijdje geleden gelezen en ik vond het een erg goed boek. De engelse vertaling is ook populair hier in Ierland.
    Na dat verhaal van jou ben ik wel heel nieuwsgierig naar die mooie boekwinkel; waar is die?

    • Marleen, ik het Het Diner een hele tijd geleden al eens gelezen en wil het graag herlezen, vooral nu, inderdaad, het boek ook op de Engelse blogs populair begint te worden.

      Die boekwinkel is in Eindboven, wat vroeger Selexyz was en nu nog geen nieuwe naam heeft.

      • Ok, ik wist dat het ergens in het zuiden van het land was. Zou ontzettend graag samen gaan maar of dat ook lukt. We komen in mei wel voor een week naar Nederland maar of we dan ook de tijd hebben om naar het zuiden te reizen. Ik denk dat we te druk zullen zijn met het bezoeken van familie en vrienden en die wonen (bijna) allemaal in Noord-Holland. Wel een leuk idee.

  3. Heb Het Diner al een tijdje terug gelezen, ik heb het in één ruk uitgelezen. Het is een zeer goed boek maar wel heel zwaar, je mond valt steeds verder op van verbazing en verontwaardiging. Veel leesplezier!

  4. Vandaag was ik op het Boekenfestijn en ik merkte dat ik na een keer door alles heen te gaan slechts twee boeken had. Gewoon, omdat ik mezelf voorgenomen had kritisch te zijn en alleen boeken te nemen waarvan ik wist dat ik ze (hoogstwaarschijnlijk) leuk zou vinden en er tijd voor zou over hebben, net al jij. Natuurlijk ben ik daarna nog terug geweest om nog enkele twijfelgevallen op te pikken.

Laat hier je reactie achter.

