Eerste Hoofdstukken – 41. IV door Arjen Lubach

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Van Arjen Lubach heb ik nog niets gelezen, maar ik ben wel nieuwsgierig naar zijn laatste roman Magnus, dat ik beslist een keer wil lezen. Nu is er ondertussen weer een nieuw boek op komst, de thriller IV. De beschrijving klinkt erg spannend dus heb ik de Eerste Hoofdstukken van het boek gelezen om te zien of het iets voor mij is. Je kunt ze zelf HIER lezen.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

IV door Arjen LubachBoek: IV door Arjen Lubach
Genre: Thriller
Bladzijden: onbekend
Uitgeverij: Uitgeverij Podium
Publicatie Datum: 20 Februari 2013

Cover: Iemand staat bovenaan een stenen trap, een doorkijkje tussen twee huizen lijkt het. Er zijn weinig kleuren in verwerkt en dan vooral donkere. Dit is duidelijk een mysterieus boek, een goede voorplaat voor een thriller. Het blauw van de letters geeft een mooi contrast met het zwart/grijs van de cover.

Op de website

De uitgever zegt: “Wanneer Elsa op haar vakantieadres in Zuid-Frankrijk hoort dat haar vader is vermoord, neemt ze direct het eerste vliegtuig terug naar Nederland. Eenmaal in Amsterdam ontdekt ze dat haar vader, een emeritus hoogleraar, een groot staatsgeheim op het spoor was, waarvan het uitlekken onvoorstelbare gevolgen zou hebben.

Door een eigenaardige samenloop van omstandigheden ziet de politie haar als verdachte. Verbijsterd besluit Elsa door te gaan waar haar vader is gebleven. Met de hulp van Maarten van Eck, de beroemde televisieprofessor, probeert ze te achterhalen wie haar erin heeft geluisd. Is de politie wel te vertrouwen? Wat hebben de geschriften van Cicero ermee te maken? En wie is toch de mysterieuze Vier?

Terwijl ze op de hielen wordt gezeten door politie én moordenaars, volgt er een ijzingwekkende achtervolging van 24 uur, een rit die leidt van Amsterdam, via de Noord-Hollandse duinen, naar Zuid-Frankrijk.”

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Joost en Elsa zijn voor het eerst sinds de geboorte van hun zoontje Lars op vakantie. Met zijn drieën zitten ze in het huis van Elsa’s familie in de Provence. Ze genieten van de rust.

Daarna zitten we bij Jacob in de auto die met twee andere mannen zojuist “iemand’s leven heeft beeïndigd” en nu de goed beveiligde poort van een landhuis binnenrijden. De man die ze gedood hebben was professor Ruys, die weigerde een brief of andere informatie aan hen te geven. Jacob doet verslag in het landhuis.

Heel even volgen we Ans Kahn, directeur van De Nederlansche Bank, die op de voicemail een bericht van professor Ruys ontdekt, waarin hij vertelde dat hij haar hulp nodig had.

Else krijgt een telefoontje van de politie in Amsterdam: haar vader is overleden, omgebracht, en of ze zo snel mogelijk terug naar Nederland kan komen. Op Schiphol wordt ze opgehaald door rechercheur Veen, die haar in de auto vraagt naar het onderzoek waar haar vader mee bezig was. Zij weet van niets.

Oordeel

Doorlezen!Het begint goed. Ik vind die rechercheur Veen al meteen verdacht, omdat hij teveel doorzeurt over het onderzoek van de professor. Elsa weet er niets van en haar hoofd staat er ook niet naar.

In de eerste 30 bladzijden wisselen we regelmatig van situatie: Joost en Elsa in Frankrijk, Jacob de moordenaar in het landhuis, Ans Kahn, Elsa weer. Dat maakt het verhaal meteen al interessant. Ik wil weten wie die Jacob is en waarom hij met zijn handlangers Elsa’s vader heeft omgebracht. Wat wilde de professor van Ans Kahn? En is die Veen wel te vertrouwen?

Het is goed en vlot geschreven – ik wil meer!

Extra: Lees  HIER zelf de eerste hoofdstukken.

Extra: Zie HIER de boektrailer.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

4 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 41. IV door Arjen Lubach

  1. Heel slim van de uitgeverij om de eerste hoofdstukken alvast te publiceren! Zelf hou ik niet van thrillers, dus ik zou eerder voor ‘Magnus’ gaan. Van Lubach las ik ‘Mensen die ik ken die mijn moeder hebben gekend’, dat vond ik wel een tof boek.

Laat hier je reactie achter.

