Boek recensie: Ik en Jij door Niccolò Ammaniti

Jij en ik door Niccolò AmmanitiVan Niccolò Ammaniti heb ik al een aantal boeken gelezen en over het algemeen vind ik ze heel goed. Vooral Het laatste oudejaar van de mensheid vond ik schitterend.  Nu er binnenkort een film van Ik en Jij gaat komen (en ik ter ere daarvan twee boeken mag weggeven!) leek het me wel geschikt dit boek ook eens te lezen. Eigenlijk is het een novelle; het is maar kort.

Jij en ik zo heet mijn boek uit de bibliotheek. Toch heb ik het over Ik en jij en dat komt omdat de film zo heet en de nieuwe uitgave van het boek ook. Zodat iedereen zeker weet dat ik het over het boek heb waarvan er een film is gemaakt, houd ik de nieuwe titel aan.

Ik en Jij: Waar het over gaat

De veertienjarige Lorenzo vindt het moeilijk om contacten te leggen. Zijn moeder heeft hem al eens naar een psychiater gestuurd en het lijkt goed te gaan met hem. Toch heeft hij eigenlijk geen vrienden op school. Zijn moeder reuze blij  als hij vertelt dat hij is uitgenodigd om met een groepje klasgenoten een week te gaan skieën.

Maar het verhaal loopt anders dan je denkt, en gedurende de week komt Lorenzo in contact met zijn oudere half-zus Olivia, die hem om hulp vraagt. Na enige aarzeling laat hij haar toe in zijn leven.

Ik en Jij: Wat ik ervan vond

Dit boek lees je in een adem uit. Een mooi opgezet verhaal waarin je je verwachtingen steeds weer moet bijstellen. Het was wel aan de korte kant. Ik had wel iets meer over de achtergrond van Olivia, de zus van Lorenzo, willen lezen.

Het verhaal van Lorenzo’s vakantieweek was ingebed in een twee hele korte stukken die tien jaar later plaatsvinden, waarbij Lorenzo zijn zus weer ontmoeten zal. Eigenlijk was ik dat tijdens het lezen een beetje vergeten, maar het was een goede manier om te laten zien hoe het hen later vergaat.

Het boek is mooi maar ook wel triest. Ik ben benieuwd hoe de film zal zijn. Ik verwacht niet veel vrolijkheid maar wel dat het een indrukwekkende film zal zijn.

Een aanrader, dit boek!


Mijn waardering: 4,5/5

Bladzijden: 128

Publicatie datum: 2010

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Extra: Morgen houd ik een winactie voor dit boek! Kijk dus morgen weer op mijn blog, dan geef ik ook meer informatie over de film.

11 reacties op “Boek recensie: Ik en Jij door Niccolò Ammaniti

  1. Ik ben momenteel ‘Ik haal je op, ik neem je mee’ aan het lezen. Het boek is goed geschreven, maar ik vind dat het nogal aansleept en het spreekt me niet echt aan. Vooral omdat de personages zich van het ene ongeluk in het andere storten.

  2. Pingback: Winactie filmeditie Ik en Jij van Niccolò Ammaniti | De Boekblogger

  3. Lijkt me een leuk boek om tussendoor te lezen. Heb een neef die net over de grens in Nederland woont zodat je het boek binnen Nederland kan versturen. Hoop dat ik dan toch nog mag meedoen met de actie.

  4. Ik heb dit boek (‘jij en ik’ van Niccolò Ammaniti) gekozen, omdat de titel mij wel aansprak. Eerst dacht ik door de titel dat het een liefdesverhaal was. Toen ik dan de korte inhoud las merkte ik dat het dus geen liefdesverhaal was, maar over een jongen die problemen heeft. Dat interesseerde mij ook wel dus ging nog wat opzoeken. Het boek was al uitgeleend in de bib, dus moest ik het ergens anders gaan zoeken. Ik ben in de standaard boekhandel gaan vragen naar het boek, maar daar hadden ze het ook niet meer op voorraad. Ze hebben ons dan naar de winkel in Antwerpen gestuurd, maar daar hadden ze het ook niet. Je kon het alleen maar digitaal kopen dus hebben we dat gedaan.Toen ik het had ben ik direct beginnen lezen. Het was al op 1 dag uit en ik vond het een heel goed boek. Het las echt super vlot en het verhaal vond ik ook heel goed. Het is zeker een aanrader.

  5. Pingback: Gelezen: Anna van Niccolò Ammaniti | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

