Boek recensie: Game door Anders de la Motte

Game door Anders de la MotteLiesbeth-van-de-bibliotheek raadde mij dit boek aan. Ze vond het zelf erg goed. Het stond tussen de D-boeken, oftewel voor Young Adults, dus heeft mijn zoon (15) het ook gelezen. Hij vond het wel aardig, maar niet fantastisch en ik was het met hem eens. Wel een leuk boek, maar helaas kon ik er niet zo enthousiast over worden als Liesbeth.

Het is zeker geschikt voor 15+ – ook voor volwassenen, hoewel het af en toe een beetje kinderlijk geschreven (c. q. vertaald) is. Dat vind ik wel vaker van vertaalde boeken, overigens.

Game: Waar het over gaat

HP, Henrik Petterson, vindt in de trein een smartphone waarin hem (bij naam) gevraagd wordt of hij mee wil doen met een spel. Zijn eerste opdracht is om een paraplu van een medepassagier te stelen, maar al snel worden de opdrachten gevaarlijker. HP is een kleine crimineel en kan er niet zo mee zitten. Wat hem heel erg aanspreekt is dat hij telkens hoger op het scorebord van het spel komt, hetgeen een echte obsessie voor hem wordt. Of wat hij allemaal uitvoert wel zo’n goed idee is, daar denkt hij niet eens aan.

Op een gegeven moment gaat het fout en wil hij op zoek gaan naar de makers van het spel, om ze terug te pakken. Maar dat is nog niet zo eenvoudig…

Game: Wat ik ervan vond

Ik houd wel van verhalen waarin moderne gadgets of computers een grote rol spelen. Het idee vond ik erg goed, de uitwerking wat minder. HP vond ik geen leuke man en dat bleef tijdens het hele boek zo. Een andere hoofdpersoon, Rebecca, die bij de politie werkte, vond ik wel sympathiek. Langzamerhand raakt Rebecca steeds meer betrokken bij Henrik’s spel en wordt het een beetje spannend. Niet spannend genoeg voor mij, echter. Ik kon het boek rustig een tijdje wegleggen zonder dat ik per sé zo snel mogelijk wilde doorlezen.

Deze thriller begint met een wel heel ander uitgangspunt dan de meeste in het genre. Er komt geen lijk aan te pas en er wordt veel van smartphones en computers gebruik gemaakt om achter de waarheid van het spel te komen.

Let op voor jongere lezers: In dit boek komen enkele seksuele handelingen voor.

Mijn waardering: 3,5/5

Bladzijden: 350