Eerste Hoofdstukken – 40. Het zevende kind door Erik Valeur

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Bij Het zevende kind was ik aangetrokken door de cover en ook de beschrijving leek me interessant. De eerste hoofdstukken die ik las komen uit een boekje met een gratis leesfragment dat ik tijdens Manuscripta meegenomen heb.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Het zevende kind door Erik ValeurBoek: Het zevende kind door Erik Valeur
Genre: historische fictie, moderne fictie
Bladzijden: 672
Uitgeverij: Cargo
Publicatiedatum: Januari 2013

Cover voorpublicatie

Cover: Dit is in het geheel niet de cover die mij aantrok tot het lezen van de eerste hoofdstukken! Op mijn voorpublicatie-boekje zat een heel andere, veel mooiere cover.

Rechts wél de cover waardoor ik aangetrokken werd. Misschien werd het in tweede instantie toch niet geschikt bevonden. Te vrouwelijk?

Op de achterkant

“In 1961 worden zeven kinderen geboren op kraamafdeling B van het Rigshospital in Kopenhagen. Alle zeven worden ze ter adoptie afgestaan en een dag na hun geboorte naar het Kongslund-kindertehuis gebracht. Binnen enkele maanden krijgen de zeven kinderen nieuwe ouders en een nieuwe toekomst. Hun herkomst lijkt volledig vergeten.

Bijna veertig jaar later blijkt dat een van van hen een groot geheim met zich meedraagt. Een geheim dat terugvoert naar hun gezamelijke tijd in de Olifantjeskamer van het tehuis en naar hun biologische ouders.”

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Volgens het voorwoord is dit verhaal, de Kongslund-affaire, echt gebeurd. De auteur schrijft echter dat hij niet kan onthullen hoe hij aan de informatie over dit grote geheim is gekomen. Zou het dus wel écht gebeurd zijn? Ik twijfel.

In de proloog wordt er een dode vrouw op het strand gevonden, op dezelfde dag als de aanslagen op de Twin Towers in New York. Door die grotere gebeurtenis werd in de media weinig aandacht aan de zaak van de dode vrouw besteed, hoewel het hoofd van de recherche twijfels had over de oorzaak. Het zou moord kunnen zijn geweest.

In het eerste hoofdstuk gaan we terug naar het verleden en nemen we een kijkje in de kraamafdeling van een ziekenhuis, waar een mysterieuze jonge vrouw een baby krijgt en de baby ter adoptie afgevoerd wordt naar een tehuis. Een week later wordt er een andere baby bij een vrouw thuis opgehaald en bij een groot huis achtergelaten op de stoep. Het lijkt erop dat iemand haar vanuit de bosjes gadesloeg.

Oordeel

Doorlezen!

Mooi geschreven en mysterieus. Wie is die dode vrouw? Zullen ze nog ontdekken wat er precies met haar gebeurd is? En wat gebeurt er met die baby’s? Wie was die mysterieuze kraamvrouw waarvan niemand de identiteit weet?

Ik wil heel graag weten wat er verder allemaal gebeurt.

Extra: Lees de eerste hoofdstukken zelf ook: kijk hier.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

22 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 40. Het zevende kind door Erik Valeur

  1. Al een paar jaar lang was het me niet meer gelukt een boek met aandacht en concentratie uit te lezen. Met dit boek lukt me het wel . Ik kan het oppakken en weer wegleggen om zodra ik gelegenheid heb weer verder te lezen. Ik pakte het boek op bij de bruna toen ik op zoek was naar een cadeau. Ik las de cover tekst en besloot, dat dit een boek was waar ik in feite zelf nieuwsgierig naar werd. Voor de jarige kocht ik een ander boek en gaf mijzelf deze cadeau met een boekenbon die ik nog bezat. Nú ben ik over de helft van het boek. En ik vind het een geweldig boek.

  2. Ik heb het boek uitgelezen omdat ik er aan ben begonnen maar ik kan niet zeggen dat ik het boeiend vond. Langdradig en soms niet te volgen. Als ik me steeds moet afvragen wat de schrijver nu eigenlijk bedoelt dan schiet het boek voor mij het doel voorbij.

  3. Hoi Judith, ik ben nu met dit boek bezig, vindt het tot nu best ingewikkeld maar iedereen zeg dat het een goed boek is met een verassende plot dus ga ik door!

  4. Ik geef het na 500 bladzijden op. Het is wel spannend, maar ik krijg steeds het gevoel dat ik iets gemist heb. Moet dan weer tien pagina’s terug. De plot is goed, maar in 400 bladzijden had het ook gekund.

Laat hier je reactie achter.

