Boek recensie: Uit naam van de aartsengel door Olaf J. de Landell

Uit naam van de aartsengel door Olaf J. de LandellOlaf J. de Landell is een schrijver uit mijn jongere jaren. Wat heb ik genoten van zijn Porseleinboom trilogie! Die heb ik zeker een paar keer herlezen. Ook heb ik een aantal andere boeken van hem gelezen. Uit naam van de aartsengel kende ik nog niet maar kwam ik tegen op een boekenmarkt. De boeken van deze schrijver zijn helaas niet makkelijk meer te verkrijgen. Bijna al zijn boeken zijn alleen tweedehands verkrijgbaar en in mijn bibliotheek kan ik ze wel reserveren, maar dan komen ze van buiten mijn provincie.

Mocht je hem toch tegenkomen: lezen! Het zijn grappige boeken maar vaak toch over een onderliggend serieus onderwerp. Zoals deze, die over de opkomst van het nazisme gaat.


Dit is een vermakelijk boek over een jongeman uit Nederland die in Berlijn een studie gaat volgen tot edelsmid. Hij raakt bevriend met een oosterse prins en volgt met belangstelling hoe deze prins en zijn geliefde, een sjah, in weelde leven en de belangrijkste mensen uit de politieke wereld en de kunstwereld in huis halen.

Maar Berlijn begint te veranderen: de nazi’s krijgen steeds meer invloed. Terwijl Rafael mooie gouden voorwerpen maakt en verliefd wordt op een danseres, wordt het leven voor de oosterlingen lastiger, en ook zijn Joodse medebewoner (in het kosthuis waar hij woont) krijgt problemen. Kennissen van Rafael hebben een neef die in een uniform door de straten marcheert. Allemaal krijgen zij met elkaar te maken, totdat op een feest gegeven door de oosterse prinsen de zaak volkomen escaleert en niemand meer veilig is.

Hoewel het onderwerp best serieus is, is het boek op een grappige manier geschreven. Dat ligt gedeeltelijk aan de ouderwetse schrijfwijze, maar ook aan de manier waarop de Landell zijn boeken schrijft.

Ten huize van Frau von Mühlern mochten de heren bezoek van dames in hun eigen kamers ontvangen; tot een tijdsduur van vijftien minuten. Daarna scheen de huisdame het fatsoenlijk uithoudingsvermogen van jonge mannen ten einde te achten – er werd dan geklopt, of der Herr wellicht enige verversing wenste voor zijn bezoekster? (blz. 127)

Het verhaal is niet het beste van de Landell maar toch zat het goed in elkaar en heb ik het met plezier gelezen.


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 236

Publicatie datum: 1978

Dit boek heb ik: gekocht op een tweedehands boekenmarkt

Extra: Een overzicht met alle boeken van de Landell

Extra: Ik heb dit boek in december 2012 gelezen, dus mag ik ‘m niet gebruiken voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging.

10 reacties op “Boek recensie: Uit naam van de aartsengel door Olaf J. de Landell

  1. Oh de Porceleinboomtrilogie! wat een jeugdsentiment! Daar heb ik vroeger ook erg van genoten, maar ik zou écht niet meer weten waar het over ging? Er staat me nog een titel bij die ik gelezen moet hebben: De appels bloeien.
    Hè wat leuk!

  2. Zijn boeken waren in de 60,70,80 mateloos populair, maar gerecenseerd werd hij niet.Nu zijn ze moeizaam verkrijgbaar, want geen literatuur, dus hoeft niet bewaard.Dat wil niet zeggen dat hij slecht schreef! Ik was zo politiek correct ze niet te lezen.Tja, er is zoveel! Volgens mij was hij in het dagelijks leven een beetje gemankeerd mens, die nog niet voor zijn homoseksualiteit durfde uitkomen, terwijl ” iedereen” het wel wist.

    • Leo, ja, jammer dat er van hem zo weinig bewaard is. Hij schreef misschien geen literatuur, maar wel hele leuke boeken waarmee ik me goed vermaakt heb.

      Wat boeken betreft moet je altijd een keuze maken, er is inderdaad zoveel.

Laat hier je reactie achter.

