Boekrecensie: Wissel door Sabine van den Berg

Wissel van Sabine van den BergEen boek over geslachtsverandering van een man en de invloed daarvan op zijn gezin. Geen makkelijk onderwerp, maar wel een interessante. Stel dat je vader een vrouw wordt, dan is hij niet je moeder geworden, maar is hij nog wel je vader?

De hoofdpersoon van dit boek, een tiener, heeft het er moeilijk mee. En zij niet alleen.

Wissel: Waar het over gaat

Volgens de uitgever: “Ada, een opgroeiend meisje, heeft een vader die tegelijk met haar verandert in een vrouw. School en een sociaal leven worden bijzaak voor Ada. In de schaduw van de aandacht die haar transseksuele vader voor zichzelf opeist, observeert Ada genadeloos de situatie.

Nadat de vader elders is gaan wonen, probeert de moeder de rest van het gezin bij elkaar te houden. In tegenstelling tot Ada hoopt het broertje Otto op een hereniging. Wissel is een sterke, psychologische roman waarin met ijzingwekkende precisie de ontwrichting van een gezin wordt blootgelegd.”

Wissel: Wat ik ervan vond

Een mooi boek over de veranderingen van de vader én de rest van het gezin tijdens het veranderingsproces van man naar vrouw. Vooral hoe de kinderen, een jongetje van een jaar of 5 en een meisje van 14 met de situatie omgingen, was heel geloofwaardig. Het meisje, Ada, dat zelf ook op weg is om vrouw te worden, moet niets van haar vader hebben, of Hannah, zoals hij genoemd wil worden. Otto heeft het er minder moeilijk mee, of zo lijkt het. Ada vertelt hem een (lang) verhaal, in stukjes en beetjes over de treinreis die zij samen maken, en die het veranderingsproces van de vader en het hele gezin symboliseert.

Dit verhaal-in-het-verhaal vond ik minder interessant. Ik snap het idee, Ada’s surreële verhaal gaat redelijk gelijk op met wat er in het gezin gebeurt (en vooral met de vader) en is voor Otto een manier om met de veranderingen om te gaan. Het treinverhaal kwam op mij over als een artistiek verhaal dat het hoofdverhaal telkens onderbreekt en het had van mij ook wel weggelaten mogen worden.

Eerst vond ik het verhaal een beetje saai. Kan dat, als het over een vader gaat die vrouw gaat worden? Blijkbaar. Er zat geen ‘spanning’ in het verhaal, in de zin dat het een beetje aansukkelde en nergens naartoe leek te gaan. Totdat Ada zich hevig gaat verzetten tegen haar vader, haar moeder er ook grote moeite mee heeft, en je als lezer je afvraagt of dat allemaal nog wel goed gaat komen.

Ik had nogal mijn twijfels over de vader. Hij denkt alleen aan zichzelf en hoe fijn het voor hem is dat hij nu eindelijk vrouw kan worden. Dat zijn gezin niet altijd zo blij voor hem kan zijn, ziet hij niet. Ook vroeg ik me af of hij écht wel transseksueel was, of alleen het vrouwelijk lichaam zo mooi vindt, dat hij er ook een wil hebben. Het was dus boeiend om zijn proces te volgen. Ook dat van Ada, trouwens, die langzamerhand anders over haar vader gaat denken.

Een geloofwaardig verhaal over een niet-alledaags onderwerp.


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 256

Publicatie datum: 2013

Dit boek heb ik: gekregen van uitgeverij Atlas Contact in ruil voor een recensie

Extra: Mijn tweede boek voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging. Ik Lees Nederlands!

4 reacties op “Boekrecensie: Wissel door Sabine van den Berg

  1. Als je andere/betere boeken zoekt lees eens ‘Code voor Dander’ van Aya Zikken, of ‘Kitchen’ van Banana Yoshimoto en natuurlijk alles van Kate Bornstein!

    • Dank je voor de suggesties, artgrrl. Ik heb Kitchen gelezen, en moest heeeel hard nadenken toen je die noemde, maar het was de vader die gekleed ging als vrouw geloof ik? Ik vond het niet zo’n geweldig boek en zoals je merkt is er niet veel blijven hangen. Van Kate Bornstein heb ik niet eens gehoord! Dus, bedankt!

Laat hier je reactie achter.

