Boek recensie: Een liefde in oorlogstijd door Margaret Leroy

Een liefde in oorlogstijd door Margaret LeroyDit boek speelt zich af op het kanaaleiland Guernsey in de tweede wereldoorlog. Ik moest meteen denken aan Het Literaire Aardappelschiltaart Genootschap van Guernsey (door Mary Ann Shaffer en Annie Barrows) wat ik een mooi boek vond, ook een boek over de tweede wereldoorlog op Guernsey.

Een liefde in oorlogstijd is heel anders, maar is wel net zo mooi!

Een liefde in oorlogstijd: Waar het over gaat

Volgens de uitgever: “Juni 1940, Guernsey. Vivienne de la Mare probeert het dagelijks leven zo normaal mogelijk te houden voor haar twee jonge dochters, hoewel ze weet dat er elk moment bommen kunnen vallen. Haar man vecht aan het front. Zal hij ooit nog thuiskomen? Wanneer de Duitsers het eiland bezetten, moet Vivienne kiezen tussen collaboratie of verzet. Hoe kun je je vijand haten als hij de liefde van je leven wordt? Bij Gunther, een Duitse officier, voelt Vivienne zich op en top vrouw. Hem zal ze nooit kunnen verraden.

Een hartverscheurend verhaal vol passie over een vrouw in gewetensnood, dat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog op het Kanaaleiland Guernsey. Door de indrukwekkende poëtische schrijfstijl krijg je het gevoel er zelf te zijn geweest.”

Een liefde in oorlogstijd: Wat ik ervan vond

Het hele verhaal wordt verteld vanuit Vivienne’s perspectief. Zij is een degelijke vrouw, die het beste voor haar twee dochters wil (14 en 4 jaar oud). Als het huis van haar buren door een aantal Duitsers wordt ingenomen, is ze meteen gefascineerd door een van hen, tegen haar eigen gevoel in. Als ze inderdaad een relatie beginnen voelt Vivienne zich een verrader maar ook geliefd en gewaardeerd, iets wat bij haar man niet het geval was.

Liefde is echter maar één thema van het boek. Het gaat vooral ook over loyaliteit aan je eigen land, en hoever je moet gaan om anderen te helpen met gevaar voor eigen leven.

Eerst lijkt het allemaal nog wel mee te vallen met de bezetting, maar later is het toch wel prettig om een stukje chocolade aan te nemen van een Duitser of om een Duitse arts naar je zieke dochter te laten kijken. Terwijl andere eilandbewoners noch iets met de Duitsers te maken willen hebben, noch met de uitgemergelde krijgsgevangenen die op het eiland tewerk worden gesteld, is Vivienne bij beide kanten betrokken.

Het verhaal is heerlijk leesbaar maar af en toe schiet de tijd wel wat abrupt voorwaards. Het is mooi hoe de lezer van elk oorlogsjaar een stukje meekrijgt, zodat je heel goed kan zien hoe de situatie steeds meer verslechtert en hoe Vivienne haar best doet om haar kinderen te eten te geven.

Ik houd eigenlijk niet zo van oorlogsverhalen, maar dit was een heel mooi dramatisch verhaal over hoe een gewone vrouw de oorlog beleeft.


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 384 (papieren boek; ik las het ebook)

Publicatie datum: 2013

Dit boek heb ik: gekregen in ruil voor een recensie van The House of Books

11 reacties op “Boek recensie: Een liefde in oorlogstijd door Margaret Leroy

  1. Judith, ik ben zo blij dat ik niet de enige ben die er niet (meer) van houdt Oorlogsverhalen te lezen. Ik vraag me af of dat het gevoel een gevolg is van al die oorlogsverhalen die ik heb gelezen als kind. Het boek dat ik nu aan het lezen ben gaat niet over de oorlog maar heeft er wel veel mee te maken. Maar omdat het zich afspeelt in Ierland in 1963 en een thriller is heb ik er geen moeite mee.

    • Marleen, in mijn geval ligt het voornamelijk aan mijn ouders, vermoed ik. In de jaren ’70 en ’80 vonden zij het niet prettig naar oorlogsfilms te kijken of verhalen erover te lezen. Het was voor hen een echte herinnering, en geen prettige, en niet iets waar je voor je plezier naar kijkt/over leest. En dat heb ik een beetje meegekregen denk ik.

      Nu verschilt het natuurlijk per boek, en in dit geval vond ik het juist erg mooi om te lezen over het dagelijkse leven van Vivienne tijdens de oorlog.

  2. Kreeg een tip van een vriendin om dit boek te lezen en zag het hier ook staan, een prachtig boek en vooral aangrijpend vind ik de dilemma’s waar je ongewild voor komt te staan.

Laat hier je reactie achter.

