Eerste Hoofdstukken – 39. Wild door Cheryl Strayed

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Dit boek gaat over een sterke vrouw. Ik geloof niet dat ik een sterke vrouw ben, maar ik heb heel veel bewondering voor mensen die doen wat ze willen doen en wel zien wat eruit komt. Het is een memoir van een vrouw die de hele westkust van Amerika heeft afgelopen. Een soort Harold Fry dus, maar dan in Amerika (De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry (door Rachel Joyce) gaat over een man die begint met lopen en dan niet meer stopt en een maandenlange voetreis door Engeland maakt).

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Wild door Cheryl StrayedBoek: Wild door Cheryl Strayed
Genre: Non-fictie, memoir
Bladzijden: 384
Uitgeverij: Luijtingh Sijthof
Publicatie Datum: Augustus 2012

Cover: Eenvoudig: een wandelschoen. Geen twijfel mogelijk, hier gaat gewandeld worden, en verder geen onzin.

Op de website

De uitgever zegt: “Een krachtig memoir dat recht uit het hart komt: het verhaal van een jonge vrouw die op het dieptepunt van haar leven een 1700 kilometer lange solo-hike maakt. De tocht is slopend, zowel emotioneel als fysiek, maar maakt haar uiteindelijk sterker dan ooit.

Op haar zesentwintigste neemt Cheryl Strayed haar meest impulsieve beslissing ooit: ze begint aan een voettocht van 1700 kilometer langs de Pacific Crest Trail in het westen van Amerika. Helemaal alleen, zonder ervaring en met een veel te zware rugzak. Drie maanden lang doorstaat ze intense hitte en meters sneeuw, wordt ze geconfronteerd met beren en ratelslangen, en ervaart ze de schoonheid, maar ook de verschrikkelijke eenzaamheid van de tocht die haar leven voorgoed zou veranderen.”

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

In de proloog rolt Cheryl’s rechterschoen het ravijn in en ze gooit de linker er dan maar achteraan. Ik vroeg me meteen af of ze daarna nog wel verder kon lopen. Op blote voeten?

Daarna vertelt ze hoe ze er überhaupt op gekomen was om de Pacific Crest Trail te gaan lopen.

In het eerste hoofdstuk vertelt ze over haar moeder, die kanker heeft en kijkt ze terug naar haar jeugd, waarin haar moeder haar drie kinderen in haar eentje grootbrengt, maar later toch trouwt. Terwijl Cheryl en haar moeder beiden aan de universiteit studeren wordt haar moeder ziek.

Het laatste deel van het eerste hoofdstuk gaat over de ziekte en het overlijden van haar moeder, en hoe haar leven nu een nieuw doel moet krijgen.

Het is allemaal redelijk serieus opgeschreven, ietsje dramatisch.

Oordeel

wegleggenOp basis van wat ik tot nu toe gelezen heb, kan ik niet zeggen dat ik per sé door zou willen lezen. Als ik het boek al op de plank had zou ik dat misschien wel doen, maar ik weet nog veel te weinig van die voetreis en daar ben ik het meest in geinteresseerd. Tot zover gaat het voornamelijk over haar moeder. Nu is dit natuurlijk allemaal introductie naar de eigenlijke reis, maar krijgen we tijdens de reis vooral te lezen over de avonturen die ze meemaakt, of over haar jeugd en haar relatie met haar moeder en broer en zus?

Eerder las ik Een boek per dag van Nina Sankovitch, waarin de schrijfster een jaar lang elke dag een boek leest, om de dood van haar zus te verwerken. Dat boek ging veel minder over het lezen zelf dan ik gehoopt had, en veel meer over haarzelf en haar zuster. Wild kan best heel anders zijn en heel veel over de voettocht gaan, maar behalve dat ik benieuwd ben hoe ze op blote voeten verder loopt, heb ik niet veel belangstelling om verder te lezen.

Extra: Lees de eerste hoofdstukken zelf ook: kijk hier.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

9 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 39. Wild door Cheryl Strayed

  1. Ik heb het hele boek gelezen. Het was een van de boeken van Oprah’s bookclub en het leek me aardig daar ook eens mee te lezen. Ik kan niet anders dan constateren dat Amerikaanse lezers eerder onder de indruk zijn. Het was niet vervelend om te lezen maar ik heb nog steeds het gevoel dat ze die voetreis nooit zo heeft gemaakt. Zo was er ooit ook een verhaal over een voettocht door Australië dat jaren later voor een groot deel bedacht bleek te zijn. Het gaat zo weinig over het wandelen en de omgeving. Als je zoiets geheel onvoorbereid doet dan zouden de ontberingen je toch meer bezighouden. Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

    • Nadine, ik moet lachen! Maar ik houd wl van memoirs. Soms tenminste. Niet die van hele beroemde mensen (ik bedacht vandaag zelfs dat ik niet n beroemde NL of buitenlander op Twitter volg – ze interesseren me niet). Maar memoirs over mensen die iets speciaals doen vind ik vaak wel interessant.

    • Jarina, het leek me een leuk boek, maar ik vond het nogal serieus, en gaat wel erg veel over haar moeder. Prima, maar dat is niet waarom ik het boek wilde lezen. Humor, nee, niets van gemerkt.

      Lees zelf de eerste hoofdstukken maar, *hier is de link* .

  2. In tegenstelling tot Harold Fry is dit dus geen fictie, maar waar gebeurd & ik heb het zo niet voor waar gebeurde verhalen. Momenteel ben ik Zeitoun aan het lezen van Dave Eggers & dat is toevallig een waargebeurd verhaal over de dagen na de orkaan Katrina in New Orleans. Ook toevallig lees in enkele dagen geleden dat Zeitoun, de echte, zijn vrouw geslagen heeft en dat ze gaan scheiden. Dan begin je je ook af te vragen of het boek niet verbloemd is.

    • Ole, ik kan waargebeurd soms best waarderen. Zeitoun is een goed voorbeeld. Ik vond dit een heel mooi boek. Dat van die relatieproblemen heb ik al een tijd geleden gelezen maar ik vind dat het boek daardoor niet aan waarde verliest. Misschien wel als bleek dat Zeitoun de helft van de gebeurtenissen in het boek niet had meegemaakt, maar dat is niet aan de orde.

Laat hier je reactie achter.

