Boekrecensie: Incognito door Henk Rijks

Incognito door Henk RijkDit boek won ik van de schrijver via Goodreads. De beschrijving sprak me aan, en ik heb al eerder een boek van Henk Rijks gelezen dat ik erg leuk vond. Misschien word ik fan! Dit boek vond ik ook weer erg goed, beter nog dan het eerste.

Incognito: Waar het over gaat

Volgens de uitgever: “Voormalig tieneridool Jimmy Hauser is drieëndertig en wereldberoemd, maar bovenal diep ongelukkig. Daar verandert een toppositie in de Forbes-lijst van bestverdienende entertainers niets aan. Verstoken van inspiratie, maar op de huid gezeten door fans, managers en paparazzi beziet hij de echte wereld slechts vanaf het podium.

Dan krijgt hij het aanbod om tegen betaling een normaal leven te leiden, een zomermaand lang, in Amsterdam, anoniem en gegarandeerd paparazzivrij. Met de ogen van een wolfskind verkent hij aarzelend de wereld om zich heen. En dan, als hij weer terug moet naar zijn bestaan als wereldster, gebeuren er dingen die zijn leven en carrière blijvend zullen veranderen.

Incognito is een met vaart geschreven roman over de tol van de roem, over het verschil tussen erkenning en liefde en over een zoektocht naar autonomie.”

Incognito: Wat ik ervan vond

Leuk uitgangspunt, goed bedacht en goed uitgewerkt. Het is een heerlijk leesbaar boek en het is prachtig om met andere ogen de Nederlandse samenleving en gewoontes te bekijken. Er zaten wel een paar onwaarschijnlijkheden in, met name dat Jimmy in zeer korte tijd redelijk Nederlands leert praten, en verder het interview dat hij tijdens een concert met iemand houdt: dat het publiek ernaar wil luisteren klopt gewoon niet (het publiek dat naar zijn concerten komt is een heel ander soort dan die, welke zijn interview interessant zouden vinden: hij zou dus weggefloten worden).

Maar afgezien daarvan was het een hele plezierige leeservaring en voor de rest zeker geloofwaardig. Ik denk dat de meeste sterren wel eens een maandje zonder paparazzi zouden willen doorbrengen en de manier waarop Jimmy dat deed is misschien wel de enige manier om het te doen. Door deze maand realiseert hij zich ook dat geld en roem niet alles is, maar dat hij ook niet helemaal zonder kan.

Een aanrader, vooral als je de Ik Lees Nederlands! uitdaging doet: modern, leuke uitgangspunt, speelt zich af in Amsterdam, weinig sex, weinig drugs, visie op Nederland door buitenlander, popster, liefde, roem en geld. En ook nog eens zeer leesbaar.


Mijn waardering: 5/5

Bladzijden: 288

Publicatie datum: 2012

Dit boek heb ik: gewonnen via Goodreads

Extra: Mijn recensie van De kostwinner van Henk Rijks

Extra: Ik heb dit boek in december 2012 gelezen, dus mag ik ‘m niet gebruiken voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging. Maar jij wel!

8 reacties op “Boekrecensie: Incognito door Henk Rijks

Laat hier je reactie achter.

