Favorieten van 2012

boeken

Alweer een leesjaar voorbij! En wat voor één. Ik heb me uitstekend vermaakt, zowel met mijn neus in de boeken als met de verschillende boekevenementen waar ik heen geweest ben. Mijn mooie De Boekblogger visitekaartjes zijn goed van pas gekomen.

Vorig jaar

In totaal las ik 203 boeken in 2012, waarvan ik er op De Boekblogger een stuk of 60 heb gerecenseerd. De andere recensies staan (in het Engels) op mijn andere blog, Leeswammes’ Blog. Ik ben overigens van plan De Boekblogger wat meer aandacht te geven, ten koste van mijn andere blog. Ik krijg nu meer boeken van Nederlandse uitgevers dan voorheen, dus komen er meer recensies op dit blog. Ook vind ik het geweldig dat ik steeds meer volgers krijg op De Boekblogger en daarom vind ik dat er ook meer te zien, te lezen en te doen moet zijn op dit blog.

Komend jaar

Voorlopig geen grote plannen, maar behalve boekrecensies kun je op dit blog (blijven) zien: in ieder geval één, en soms twee winacties per maand. Verder  Ditjes en Datjes, waarin ik winacties en andere boekevenementen op een rijtje zet. Eerste Hoofdstukken doe ik af en toe, als ik een boek tegenkom waarnaar ik nieuwsgierig ben, en verder de Nieuwe Boeken artikels als ik weer een stapeltje Nederlandstalige boeken heb gekregen.

Wel nieuw is Ik Lees Nederlands! waarin ik jullie (en mezelf) uitdaag om meer Nederlandstalige schrijvers te gaan lezen.

Favoriete Boeken van 2013

Hier is mijn lijstje met hoogtepunten uit 2013, wat betreft de boeken die ik op De Boekblogger heb gerecenseerd. Helaas geen Nederlandse boeken in het rijtje (De rode loper van Thomas Rosenboom bereikte een 6e plaats en past dus niet in de top-5). Volgend jaar komt daar vast verandering in, nu ik steeds meer Nederlandstalige schrijvers ga lezen!

Van deze vijf beste zijn er 3 uit Scandinavië en twee uit het Verenigd Koninkrijk. Verrassend?

Hemel en hel van Jón Kalman StefánssonDe 100 jarige man die uit het raam klom en verdween door Jonas JonassonVoor ik ga slapen door S. J. WatsonDe noodkreet in de fles van Jussi Adler-OlsenDe jongen die demonen zag van Carolyn Jess-Cooke

1. Hemel en Hel van Jón Kalman Stefánsson. Een heel mooi literair boek over het harde vissersleven in het Ijsland van de beginjaren 1900.

2. De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween van Jonas Jonasson. Een heel grappig wegleesboek over een avontuurlijke 100-jarige man.

3. Voor ik ga slapen door S. J. Watson. Een soort-van thriller over een vrouw met geheugenverlies die elke dag opnieuw moet ontdekken wie ze is en waar ze is.

4. De noodkreet in de fles van Jussi Adler-Olsen. Een hele spannende thriller met in de hoofdrollen brigadier Mørck en zijn zeer voortvarende en onbevoegde assistent Assad.

5. De jongen die demonen zag door Carolyn Jess-Cooke. De door zijn moeder verwaarloosde Alex heeft een onzichtbare vriend, die een demon blijkt te zijn. Een psychiater, Anya, probeert te achterhalen wat er precies met Alex aan de hand is.

Kun je je in dit lijstje vinden?

Welke heb jij gelezen en wat zijn jouw favorieten voor 2012?

10 reacties op “Favorieten van 2012

  1. Voor ik ga slapen was zeker een van mijn favoriete boeken van dit jaar. Zeker omdat het boek een mysterieus en ongebruikelijk plot heeft.
    Bij ons verandert er ook niet veel op de blog. Behalve dat we nu een boekenbloggers project zijn gestart, wat ook heel leuk is.

    • Katrien, dit was de tweede keer dat ik Voor ik ga slapen las en ik vond het nog steeds erg mooi. Dat zegt toch wel wat! Het boekbloggerproject, daar doe ik misschien ook wel aan mee. Ik loop een beetje achter met mijn email…

    • Leuk, Anouska! Ik hoop dat je die andere twee ook goed vind. Het lijkt erop dat we een beetje dezelfde smaak hebben dan. Altijd leuk om mensen te ontdekken aan wie je bijna blindelings boeken kunt aanbevelen en vv.

  2. 203 boeken-mijn hemel! Ik kom op 80. Mijn 5 toppers waren: Maerlant’s Wereld (Frits van Oostrom, 1996), Hartstochtjes (Kees van Kooten, 2012), De niet-verhoorde gebeden van Jacob de Soet, David Mitchell (2010), Bonita Avenue (Peter Buwalda,2010) enKleine Dorrit (Charles Dickens,1850 oid).Plus geweldige gedichten van Bernlef en Tjitske Jansen.

    • Ach, we lezen allemaal in ons eigen tempo, Leo. 🙂

      Ik vond Jacob de Zoet ook fantastisch en Bonita Avenue was ook mooi. Charles Dickens vind ik meestal ook goed, behalve A Tale of Two Cities – heb ik pasgeleden geprobeerd te lezen maar daar vond ik niets aan helaas.

  3. Ik heb voor ik ga slapen ook gelezen en tijdens het verhaal word je misleid om steeds andere complotten te zien. Het eind was nogal onverwacht, maar een goed boek.

    • Hoi Elise, ja, het einde vond ik trouwens wel wat minder, maar het idee van het boek en de uitwerking vond ik erg sterk. Ik heb het twee keer gelezen ondertussen en het blijft een goed boek.

Laat hier je reactie achter.

