Boek recensie: De laatste sterft door Tess Gerritsen

De laatste sterft door Tess GerritsenTess Gerritsen is een favoriete thriller auteur van mij. Haar boeken lezen heerlijk weg, zijn niet al te diepgaand maar over het algemeen wel erg spannend.

Van het team Rizzoli & Isles heb ik nog niet veel gelezen. Overigens blijf ik deze dames maar door elkaar halen!

De laatste sterft: Waar het over gaat

Volgens de uitgever: “De levens van drie kinderen raken door extreem gruwelijke gebeurtenissen met elkaar verweven: eerst worden hun families vermoord, daarna hun pleeggezinnen. Ze blijven als enige overlevenden over.

De kinderen worden in veiligheid gebracht op de streng beveiligde kostschool Evensong, een internaat voor zwaar getraumatiseerde kinderen dat is opgericht door leden van de Mefisto Club. Maura Isles vertrouwt de gang van zaken op de school niet en wil dat de zestienjarige Julian ‘Rat’ Perkins, die ze kent van een eerdere zaak en ook op Evensong verblijft, een ander onderkomen zoekt.

Jane en Maura storten zich op het onderzoek naar de moorden op de families en zetten hun eigen levens op het spel om de kinderen te beschermen. Kunnen ze het gevaar op tijd afwenden?”

De laatste sterft: Wat ik ervan vond

Het gegeven was (weer) uniek en spannend: 3 kinderen worden blijkbaar achterna gezeten door iemand, want eerst ontsnappen zij aan de dood terwijl hun families sterven en daarna gebeurt hetzelfde met hun pleegouders. Op de school waar meer kinderen met trauma’s zitten, komen ze een beetje tot rust. Maura Isles houdt de boel in de gaten en ontdekt verbanden tussen de drie kinderen. Rizzoli vult deze informatie aan met haar eigen politieonderzoek en samen komen ze achter de waarheid – als het al bijna te laat is.

De verhalen over de moord op de gezinnen vond ik heel interessant. De school en zijn kinderen intrigeerde mij ook. Maar er waren ook wat tegenvallers: zo had ik bijna aan het begin van het boek van een bepaalde gang van zaken het idee dat dit niet klopte, maar pas helemaal aan het eind van het boek werd dit bevestigd. Dat duurde veel te lang en deed mij twijfelen of het verhaal wel goed opgezet was. Aan het einde gebeurde er heel veel, maar wat mij betreft iets té veel. Er was veel uitleg nodig om het verhaal rond te krijgen.

Wel heel mooi vond ik hoe Rizzoli en Isles telkens een stukje van de puzzel krijgen en ze langzamerhand ontdekken wat er aan de hand is. Dat was mooi om te lezen en ook wel spannend.

Een prettige thriller dus, maar niet de beste van Gerritsen.


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 368 (papieren boek; ik las het ebook)

Publicatie datum: 2012

Dit boek heb ik: gekregen in ruil voor een recensie van The House of Books

Extra:  Lees ook mijn andere recensies (in het Engels) van de boeken van Tess Gerritsen: The Bone GardenHarvest, Life Support, en in de Rizzoli & Isles serie: The Sinner en The Mephisto Club

5 reacties op “Boek recensie: De laatste sterft door Tess Gerritsen

    • Succes met je roman, Ole! Ik zou zeggen, lees deze zeker ook. Gerritsen heeft altijd hele interessante “gevallen” vind ik. Zeker leuk als onderbreking van de Scandinaviers (die overigens in het algemeen ook erg goed zijn).

  1. Deze auteur ga ik onthouden! Ik dacht bijna dat ze Nederlandstalig was en was al euforisch omdat ik het boek dan kon toevoegen voor de Ik lees Nederlands! uitdaging. Maar toen zag ik dat het toch niet zo was… 😦
    Ik ga het boek alsnog eens opzoeken in de bib. 🙂

    • Ellen, ik dacht eerst ook dat Tess Gerritsen Nederlands was, maar nee. Ze is Amerikaanse maar haar man is wel Nederlands (geloof ik). Ja, deze gaat niet lukken voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging, maar is wel leuk om ook te lezen.

  2. Pingback: Recensie: Tess Gerritsen - De laatste sterft | Ranking the Books

Laat hier je reactie achter.

