Ditjes en Datjes -22-

In de boekenwereld gebeurt er nog wel eens wat. Hier een paar van de leukste ditjes en datjes waar jij (en ik) zelf ook aan mee kan doen.

Voor de duidelijkheid, de winacties die hier genoemd worden, worden niet door mij georganiseerd, maar ik kwam ze tegen, via-via. En ik doe met de meeste zelf ook mee!

Deze keer

Weer veel winacties, een uitdaging, en de uitslag van de woord van het jaar verkiezing. Ik ben er maar druk mee. Doe me dus een plezier en doe mee als er iets leuks tussenzit. En laat het vooral weten als je gewonnen hebt! 😉

***

Win Vlieggedrag van Barbara Kingsolver

Vlieggedrag door Barbara KingsolverEen winactie op De Boekblogger. Als je mijn blog regelmatig leest, ben je deze actie al tegengekomen, maar kijk anders even HIER.

Je kunt meedoen tot: morgen, zaterdag 29 december

Winnen: Naam en emailadres invullen op formulier. Kijk HIER voor meer informatie.

.

.

Win Een liefde in oorlogstijd van Margaret Leroy

Een liefde in oorlogstijd door Margaret LeroyBij The House of Books kun je Een liefde in oorlogstijd van Margaret Leroy winnen. Ik heb ‘m als recensie-exemplaar en ga hem in januari lezen. Het lijkt me een heel mooi boek.

Hier gaat het over: “Juni 1940, Guernsey. Vivienne de la Mare probeert het dagelijks leven zo normaal mogelijk te houden voor haar twee jonge dochters, hoewel ze weet dat er elk moment bommen kunnen vallen. Haar man vecht aan het front. Zal hij ooit nog thuiskomen? Wanneer de Duitsers het eiland bezetten, moet Vivienne kiezen tussen collaboratie of verzet. Hoe kun je je vijand haten als hij de liefde van je leven wordt? Bij Gunther, een Duitse officier, voelt Vivienne zich op en top vrouw. Hem zal ze nooit kunnen verraden.

Een hartverscheurend verhaal vol passie over een vrouw in gewetensnood, dat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog op het Kanaaleiland Guernsey. Door de indrukwekkende poëtische schrijfstijl krijg je het gevoel er zelf te zijn geweest.”

Je kunt meedoen tot: 2 januari

Winnen: Stuur een email met je adresgegevens. Kijk HIER voor meer informatie.

.

Win Ik neem je mee van Jennifer Crusie

Ik neem je mee door Jennifer CrusieBij Damespraatjes kun je het boek Ik neem je mee van Jennifer Crusie winnen. Een echte chick-lit!

Hier gaat het over: “Workaholic Linc krijgt alleen zijn droombaan wanneer hij gaat trouwen. Waar haalt hij zo snel een verloofde vandaan? Zou zijn rare buurvrouw Daisy het spelletje willen meespelen? Daisy zegt ja – voor duizend dollar. Ze heeft dringend geld nodig. Vanaf de allereerste seconde knettert het tussen die twee. Als rationele vent gelooft Linc niet in zoiets zweverigs als romantiek. Tot Daisy hem niet meer loslaat.”

Je kunt meedoen tot: staat er niet bij, dus doe het meteen!

Winnen: Formulier invullen. Kijk HIER voor meer informatie.

.

Win Prijzen 🙂

WPGBelgieBij WPG België kun je prijzen winnen. Er staat niet bij wat precies maar we kunnen ervan uitgaan dat het met boeken te maken heeft. Juist het niet-weten vind ik wel spannend!

Je kunt meedoen tot: 5 januari (Ook voor Nederland)

Winnen: Vul een formulier in, antwoord vragen. Kijk HIER voor meer informatie.

.

Win verschillende boeken bij Vrouwen van Nu

Het Stockholm OctavoBij Vrouwen van Nu kun je verschillende boeken winnen. Er lopen 3 winacties tegelijk: Het Stockholm Octavo van Karen Engelmann, een ebook van Terugkeer ongewenst van Charles Lewinsky, en een set van vier boekjes van Toon Hermans.

Je kunt meedoen tot: 2 januari

Winnen: Stuur email met adresinfo. Kijk HIER voor meer informatie.

.

Win Treindromen van Denis Johnson

Treindromen van Denis JohnsonBij Watleesjij kun je Treindromen van Denis Johnson winnen. Vooral leuk als je van boeken over Amerika houdt (geschiedenis en landschappen).

Hier gaat het over: “Robert Grainier is een dagarbeider in het Amerikaanse westen aan het begin van de twintigste eeuw – een gewone man in buitengewone tijden. Zwaar getroffen door het verlies van zijn gezin worstelt Grainier om zijn weg te vinden in deze vreemde nieuwe wereld die voortdurend in verandering is.

Grainiers verhaal getuigt van zowel zijn schokkende persoonlijke nederlagen als de radicale veranderingen die Amerika tijdens zijn leven transformeren. Treindromen is doordrenkt met de geschiedenis en de landschappen van het Amerikaanse westen en legt het verdwijnen van een onmiskenbaar Amerikaanse leefwijze vast.”

Je kunt meedoen tot: staat er niet bij dus doe het snel!

Winnen: Formulier invullen. Kijk HIER voor meer informatie.

.

Win Alleen maar mijn moeder van Trees Roose

Alleen maar mijn moeder door Trees RooseBij Leestafel  kun je Alleen maar mijn moeder van Trees Roose winnen. Dit boek heb ik zelf ook gekregen voor recensie met nog een exemplaar om weg te geven. Dat komt later, eerst nog even Vlieggedrag weggeven. Bij Leestafel dus, een online community van lezers.

Hier gaat het over: “Amsterdam-Noord, begin jaren vijftig. Als de vader van de zesjarige Trees zich op een zondagmiddag met zijn vespa tegen een boom te pletter rijdt, verandert haar leven op slag. Haar wispelturige moeder trouwt met een agressieve alcoholist, en in de jaren die volgen zwerft ze met haar twee verwaarloosde kinderen van man naar man, van huurzolder naar daklozenopvang. Als oude vrouw is Trees’ moeder ziek en eenzaam, en extreem eigenwijs en eigenaardig.”

Je kunt meedoen tot: 31 december

Winnen: Stuur een email met adresgegevens. Kijk HIER voor meer informatie.

.

Win De jongen die demonen zag

De jongen die demonen zag van Carolyn Jess-CookeBij Lifestylellog kun je De jongen die demonen zag van Carolyn Jess-Cooke winnen. Doe onmiddelijk mee want dit is een fantastisch boek. Zie hier mijn 5-sterren recensie.

Hier gaat het over:”‘Ik heet Alex. Ik ben tien jaar. Ik hou van gebakken uien op toast en ik kan heel lang op de achterpoten van mijn stoel balanceren. En ik kan demonen zien. Mijn beste vriend is er een. Hij heet Ruen. Hij houdt van Mozart, tafeltennis en brood-en-boterpudding. Mijn moeder is ziek. Ruen zegt dat hij haar kan helpen. Alleen wil hij dat ik iets heel ergs doe. Hij wil dat ik iemand vermoord.’

De jongen die demonen zag is een aangrijpende en hartverwarmende roman over een tienjarig Iers jongetje dat zegt dat hij demonen ziet, en over de vrouwelijke psychiater die vastbesloten is hem te redden.”

Je kunt meedoen tot: eind december

Winnen: Vul een formulier in. Kijk HIER voor meer informatie.

.

Doe mee en lees Nederlandse schrijvers!

Ik Lees Nederlands!

Heb je het al gezien? Ik organiseer een uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! Ik vind dat ikzelf (en niet alleen ik!) veel teveel Engelse boeken of vertaalde boeken lees. Waarom lezen we niet méér Nederlandse schrijvers? Daarom deze uitdaging. Leg jezelf vast voor tussen de 5 en de 30 boeken, beloof plechtig dat je zoveel Nederlandse schrijvers zult lezen volgend jaar.

Kijk HIER voor meer informatie. Er doen al meer dan 20 mensen mee, zowel lezers als schrijvers-die-ook-lezen. Jij ook?

.

Het woord van het jaar is bekend!

vandaleHet woord van het jaar is nu gekozen en het is…. project X-feest. Ik geloof dat ik er zelf ook voor gekozen heb. En jij?

Kijk op de website van Van Dale voor een toelichting, en voor de gekozen woorden in de verschillende categorieën. GluurverhogingCupcakemama? Er zijn grappig woorden bijgekomen dit jaar!

***

Ik ben benieuwd of je ergens aan meedoet.

Laat het eens weten!

4 reacties op “Ditjes en Datjes -22-

Laat hier je reactie achter.

