Boek recensie: Nacht over Westwoud door Wanda Reisel

Nacht over Westwoud van Wanda Reisel.

Dit boek was één van de boeken die ik in een Eerste Hoofdstukken artikeltje besproken heb. Toen besloot ik dat doorlezen leuk zou zijn. Daar ben ik nu eindelijk aan toe gekomen. En was het de moeite waard? Ja en nee.

Nacht over Westwoud: Waar het over gaat

Op de achterkant: “Waarnemend huisarts Levi Levi (43) twijfelt aan zijn huwelijk. In het dorp Westwoud moet hij dokter Simons vervangen. Meteen bij aankomst heeft hij het gevoel dat hij in de gaten gehouden wordt. Wie men ook met argusogen bekijkt wordt is boer Tinus Lamberts, bij wie elk jaar honderden moslims een schaap komen kopen voor het Offerfeest. Wanneer in het dorp een buitenlander beschuldigt wordt van verkrachting en poging tot doodslag, moet Levi voor het eerst in zijn leven een daad stellen.”

Nacht over Westwoud: Wat ik ervan vond

Heel mooi geschreven, mooi opbouw van het verhaal, het las heerlijk weg en ik was echt in mijn sas met dit boek. En toen: was het opeens afgelopen. Tja, het boek kón inderdaad ophouden waar het deed, maar ik vond dat niet zo geslaagd.

Ik denk dat mijn probleem met het boek was dat het overgrote gedeelte van het boek ging over het dorp, en hoe de dokter zich daar vestigde en een plaatsje vond tussen de bewoners, maar dat het einde slechts betrekking had op zijn eigen belevenis. Hij had namelijk pasgeleden iets over zijn verleden ontdekt. Oftewel, er onstonden problemen met de bewoners in het dorp maar de “oplossing” (het einde van het boek) kwam helemaal uit hemzelf, uit hoe hij op dat moment tegen de situatie aankeek. Dat klopte voor mij niet.

Er werd niet echt toegewerkt naar dit einde. Ja, de lezer ontdekt meer en meer over de dokter en zijn verleden, maar niet op een manier dat je een einde zoals dit verwacht. Het was té plotseling voor mij. Een beetje zoals een detective verhaal waar de butler het opeens gedaan blijkt te hebben hoewel die maar af en toe in het verhaal aanwezig was.

Ik verwachtte nog allerlei problemen en toestanden met moslims die schapen zouden komen kopen. Dit was een belangrijke verhaallijn in het boek, maar dat werd als het ware gekaapt door de verkrachting en werd toen geheel terzijde geschoven om nooit meer aan bod te (kunnen) komen.

De aankomst en het settlen van de dokter in het dorp was heel mooi om te lezen. Zijn voorganger had beschrijvingen achtergelaten van een aantal patienten, zodat Levi al wat achtergrondinformatie over bepaalde patienten (en dus, bewoners in het dorp) kreeg voordat hij ze echt leerde kennen. Zo wist hij meer over de bewoners dan zij dachten, wat tot interessante situaties leidde.

Het boek gaat over oordelen en vooroordelen en is wat dat betreft erg sterk. Het begin van het boek was een ruime 5 sterren waard maar het einde vond ik een afknapper. Jammer!


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 320

Publicatie datum: 2011

Dit boek heb ik: gratis gedownload (ebook) bij een speciale actie

6 reacties op “Boek recensie: Nacht over Westwoud door Wanda Reisel

    • Nadine, het was inderdaad wat teleurstellend – ik weet niet og ik het moet aanraden. Maar misschien als je van psychologische romans houdt, dat je dan de “oplossing” in het boek wel kan waarderen.

Laat hier je reactie achter.

