Boekrecensie: Het bamischandaal door P. F. Thomése

Het bami schandaal door P. F. Thomése.

Ik wist niet of het wat zou worden tussen mij en dit boek. Daarom heb ik eerst de Eerste Hoofdstukken-proef gedaan, een weekje geleden. Daaruit bleek dat ik het wel kon proberen. En dat heb ik dus gedaan. Met zowel zin als tegenzin, want wat ik hier nu van moet denken?

In ieder geval raad ik het niet iedereen aan.

Het bamischandaal: Waar het over gaat

De schrijver, P. F. Thomése hoort van een kennis, Peer Sonnemans, dat hun gemeenschappelijke vriend J. Kessels is verdwenen. Hij zou naar Shanghai zijn, zijn geliefde uit de afhaalchinees om de hoek achterna reizende. Hij zou zelfs verliefd zijn. Dit is schokkend nieuws en de twee heren besluiten ook naar Shanghai te reizen om J. Kessels te vinden en weer mee naar huis te nemen.

In Shanghai aangekomen worden ze door een andere Nederlander wegwijs gemaakt en ontmoeten ze een lelijke dame met een mooie achterkant waar de schrijver als een blok voor valt (en zij voor hem). Maar hoe vind je in zo’n grote stad nu iemand terug? Het valt niet mee.

Veel gepraat over vrouwen en hun lichaamsdelen, homo’s uit Breda en bami die in Tilburg veel lekkerder is dan in China.

Het bamischandaal: Wat ik ervan vond

Grappig, schandalig, avontuurlijk, smerig, ingenieus, gezwets in de ruimte. Kijk, een goed boek doet wat met je en dat had ik heel sterk met dit boek: positieve en negatieve gevoelens, nog een tijdje nadenken over het boek nadat ik het gelezen had: wat moest ik dáár nu van denken?

Er zaten grappige momenten in het verhaal en ik moest af en toe zelfs hardop lachen. De ik-persoon was de schrijver zelf. Maar wat heel leuk was, gek genoeg, was dat af en toe de schrijver als schrijver van het fictieve boek schrijft (ipv als ik-persoon in het zogenaamd waar gebeurde verhaal):

Een schrijver hoort zijn eigen personages niet af te vallen, dat is waar. Maar, zeg ik ter verdediging, ik heb hier niet om gevraagd, om deze uit de hand gelopen bijfiguren. (blz. 69)

Normaal gesproken word je dan als lezer uit het verhaal getrokken en is de hele realiteit van het verhaal teniet gedaan. Zo niet in Het bamischandaal. Misschien omdat het al zo’n gek boek was, kon dat er ook nog wel bij. In ieder geval was ik nog steeds overtuigd dat de schrijver in Shanghai zat om zijn vriend te zoeken. Dus: knap gedaan.

Het boek bevat een heleboel mannengezwets (vooral rond blz. 100) over vrouwen en hun achtersten (hoewel in minder fraaie bewoordingen) en in een ander boek zou een gedeelte van de tekst niet door de redigeerfase zijn gekomen, maar hier dus wel. Niet zozeer vanwege de bewoordingen trouwens maar vanwege het literaire niveau op sommige plaatsen. De zin “Dat dan weer wel” ben ik meen ik niet eerder in een roman tegengekomen. Hier kwam deze zin in het eerste deel van het boek overvloedig voor, in het tweede deel niet of nauwelijks. Dat dan weer niet.

Maar er stonden ook vele goede zinnen in het boek, die ik, als ik een onderstreper was geweest, had onderstreept. Een voorbeeld, wel wat flauw maar toch ook leuk:

Kwam je eenmaal uit Breda, dan bleef je eruit vandaan komen. (blz. 50)

En verder een paar brilliante ideeën, zoals heel Shanghai die naar de wedstrijd NAC-Willem II kijkt op Eredivisie Live. Hoe bedenk je het?

Wat sex betreft zit er in de eerste helft van het boek geen enkele scene van seksuele aard, en in het tweede wordt de liefde slechts door de auteur bedreven die als schrijver blijkbaar besloten had zijn bijpersonages deze geneugten te onthouden. Helaas wordt af en toe wel alles wat je niet wilt weten in geuren en kleuren expliciet verteld zodat je (ik) met een “Yuck!!!! Moet dat?” gevoel maar snel verder leest. Wat dat betreft is Vijftig Tinten Grijs een fatsoenlijker boek.

Aanrader? Nee, niet voor de gemiddelde lezer van mijn blog, voor zover ik jullie ken. Begin je er toch aan, lees eerst het bovenstaande en wees gewaarschuwd.


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 272

Publicatie datum: 2012

Dit boek heb ik: gekregen in een goodiebag van Atlas Contact

Extra: Dit is de opvolger van J. Kessels: The novel, die ik niet gelezen heb en dat was geen enkel probleem bij het lezen van Het bamischandaal

Extra: Twee boeken waarbij de schrijver ook in zijn/haar eigen boek opduikt, geheel tegen mijn zin overigens, en pas aan het einde van het verhaal, zijn Alles is altijd fictie van Daphne Huisden en The Terrible Privacy of Maxwell Sim van Jonathan Coe

16 reacties op “Boekrecensie: Het bamischandaal door P. F. Thomése

  1. Ik denk dat ik deze ook maar aan me voorbij laat gaan, het lijkt me helemaal niks.
    Ik vond trouwens dat in ‘The terrible privacy of Maxwell Sim’ dat laatste hoofdstuk het hele boek bedierf, terwijl ik van de rest echt wel heb genoten. Zo’n truukje hoeft voor mij niet vrees ik.

    • Dit lijkt me inderdaad geen boek voor jouw, Bettina. Hoewel… ben je niet een beetje nieuwsgerig? 😉

      Ja, schandalig he, dat einde in Maxwell Sim! In *Het bamischandaal* vond ik het geen probleem, misschien omdat al vanaf het begin duidelijk is dat er een meta-schrijver is die de boel dirigeert, als het ware.

    • Jolien, als je wel van iets aparts houdt, dan moet je het proberen want dat is het zeker. Soms is het nu eenmaal leuk iets nieuws te proberen. Het is zeker een boek dat me langer bijblijft dan het gemiddelde boek, dus dat is al heel aardig.

  2. In november heb ik dit boek cadeau gekregen voor mijn verjaardag. Zelden heb ik bij het lezen van een boek zo vaak hardop gelachen. Wat een heerlijke onzin, flauwe grappen en wat knap om zo vermakelijk te schrijven. Misschien helpt het dat ik ruim 10 jaar in Brabant heb gewoond en de dialogen in het boek bijna kon horen. Inmiddels heb ik dit boek op mijn beurt al aan twee anderen cadeau gedaan.

  3. Ja het is me d’r eentje die Thomese.Van hoog-literair tot heel banaal.Ik wil het wel proberen.” Dat dan weer wel” is een uitdrukking van Hans Teeuwen en die hoor je nu overal.Nu dus ook in romans!

Laat hier je reactie achter.

