Tag: Boekenbloggers


Ha, een nieuwe tagserie! Ik werd getagged door Katrien van Boeklover en dat was heel toevallig, want ik zat net te denken om eens een postje over het boekbloggerleven te schrijven! 🙂 Katrien’s antwoorden vindt je hier.

Hoe ben je boekenblogger geworden?

Via een mindmap. Ja, echt!

Ik wilde “iets met boeken” gaan doen, misschien als een carrière-optie en één van de dingen waar ik via een mindmap op kwam, was recensent worden. Maar ja, dan moet er eerst wel geoefend worden. Ik recenseerde mijn gelezen boeken al op Shelfari (een soort van Goodreads/Librarything) maar het leek me leuk om een groter publiek aan te spreken. Vandaar dat ik met mijn blog begon.

De baan als “boeken-ietser” heb ik nog steeds niet, hoewel ik wel af en toe boeken redigeer (Reklame Reklame:  Heb je een boek geschreven, vraag of ik ernaar wil kijken. Ik ben goed en goedkoop).

Wat zijn de leuke kanten aan een boekenblog?

Er zijn heel veel leuke kanten aan een boekenblog, zoals:

  • Het contact met andere leesfanaten
  • Het contact met uitgevers en de recensieboeken die ik krijg
  • Het produceren van een mooi stukje tekst

Zijn er dingen die je als minder leuk ervaart?

Het gevoel dat je moet. Dat ligt aan mezelf hoor, maar ik kan mijn boekenblogs (ik heb er twee) niet als optioneel zien. Er moeten elke week een aantal artikels geschreven worden of anders… (dat “anders” zal best meevallen, maar ik ben heel braaf dus heb het nog niet mee hoeven maken).

Het gevoel dat je moet. Als je recensieboeken krijgt van uitgevers kun je die niet voor onbepaalde tijd op de plank laten liggen. Die moeten binnen een redelijke tijd gelezen worden. 

Het gevoel dat je moet. Als je recensieboeken krijgt van uitgevers moet je ze ook echt recenseren. Je kunt ze niet lezen en dan verder niets meer mee doen.

Wat voor soort artikels vind jij leuk om te lezen/schrijven?
Als ik een heel leuk boek heb gelezen vind ik het hartstikke leuk om daar heel hard over te juichen op mijn blog. Ook is het leuk om hele slechte boeken af te kraken, maar daarbij moet ik me nogal inhouden want ik blijf altijd beleefd.

Ook vind ik het leuk om algemene artikels te schrijven over het boekblogleven, zoals Wat willen boekbloggers van uitgeverijen? of (op mijn Engelse blog) Authors: How to Pitch Your Book to Bloggers. Ook verslagen van dagjes uit naar boek-gerelateerde events vind ik leuk, zoals naar Manuscripta.

Bij andere blogs houd ik van korte en bondige boekrecensies en ook een persoonlijk artikel tussendoor vind ik vaak leuk.

Zijn er artikels die je zelf minder graag leest op andere blogs, zo ja welke?
Hele lange boekrecensies, ellenlange auteursinterviews (vooral als ik nog nooit van de auteur gehoord heb).

Teveel persoonlijke artikelen over de blogger’s fantastische kat of zijn/haar schattige baby.

Wat is jouw gouden tip? Zet hem in een spreuk en leg uit!
Doe je eigen ding.

Met bloggen en trouwens met heel veel dingen in het leven: Heb plezier in wat je doet en laat je niet teveel leiden door anderen. Blijf vooral jezelf!

Wie tag je?

Luna van Leesdame, die denk ik wel een beetje dezelfde ideeën over boekbloggen heeft als ik, en Joke van Boekhappen die er volgens mij heel anders over denkt! Ik ben benieuwd wat zij van hun hobby vinden.

16 reacties op “Tag: Boekenbloggers

  1. Leuk om te lezen 🙂

    Het lijkt me heel leuk om te doen, dat boek bloggen, maar ik zou het ook graag goed willen doen en daar heb je tijd voor nodig. Tijd die ik nu beter in mijn studie kan stoppen! Ik vind het wel heel leuk om recensies te lezen bij anderen, want soms kom je dan op het idee om weer eens iets heel anders te gaan lezen.

    • Roxanne, ja, het kost best veel tijd om het goed te doen. Je kunt natuurlijk ook heel informeel af en toe een boekrecensie bloggen wanneer je er zin in hebt. Leuk in ieder geval dat je vaak even een reactie achterlaat.

  2. Leuk! Ik moet ook zeggen dat ik soms moeite heb om een recensie kort te houden. Je wilt iets nuttigs schrijven, maar je weet ook dat als het te lang is dat het dan niet gelezen wordt.

    • Door mij niet in ieder geval, Anneke. Ik houd niet van lange recensies. Ik ben altijd bang dat er een verklapper in zal staan, plus ik wil eerst globaal weten of een boek wat voor me is zonder ettelijke *minuten* te verspillen (ja ja, echt erg) aan het lezen over een boek dat misschien niet eens leuk is.

  3. Leuk om dit te lezen.
    En over dat te lange recensies, sinds kort houd ik het korter. hoorde wel van meerdere. En door andere concept te gebruiken ben ik in staat het korter te houden.
    Ik had eerst twee bloggen, Nederlandse blog dat nog niet echt boekenblog was en Engelstalig. Maar ik was niet in staat om bij te houden. Nu heb ik ervoor gekozen te focussen op 1 blog, Nederlandstalig met hoofdonderwerp, boeken.
    Maar leuk om te lezen 🙂

  4. Leuke antwoorden. Ik ben het met je eens wat betreft lange recensies. En dan vooral lange stukken tekst zonder witregels. Da’s voor mij gewoon een blok tekst waar ik niet aan begin. Nog veel succes met je blogs!

Laat hier je reactie achter.

