Boek recensie: Voor ik ga slapen door S. J. Watson

Voor ik ga slapen heb ik vorig jaar al eens gelezen (mijn Engelse recensie HIER), maar omdat de Twitterleesclub er een avond aan besteedde, besloot ik het nog eens te lezen. En het was nog net zo goed als de vorige keer.

Voor ik ga slapen: Waar het over gaat

Christine wordt ’s morgens wakker en weet niet wie de man is die bij haar in bed ligt. In de badkamer ziet ze foto’s van zichzelf en de man, en ziet ze in de spiegel dat ze wel 20 jaar ouder is dan ze dacht. Het blijkt dat ze geheugenverlies heeft en elke morgen wakker wordt zonder zich iets te herinneren van de dag ervoor.

Elke morgen wordt ze opgebeld door een man, Dr. Nash, die haar vertelt dat ze een dagboek bijhoudt, en waar ze dat dagboek kan vinden. Door het lezen van het dagboek krijgt ze steeds meer inzicht in haar heden en verleden. Het is al snel duidelijk dat ze op haar vragen niet altijd de juiste antwoorden krijgt. Houdt haar man dingen voor haar verborgen om haar te beschermen?

Voor ik ga slapen: Wat ik ervan vond

De eerste keer las ik dit boek in sneltreinvaart en nu, de tweede keer, alweer. Hoewel ik nog (vaagjes) wist wie wel en wie niet te vertrouwen was, bleef het toch een spannend boek. Sommige mensen in de Twitterleesclub hadden al snel door hoe de vork in de steel zat. Zelf had ik dat helemaal niet, hoewel ik wel mijn twijfels had bij sommige van de personages.

Het leest heerlijk weg, maar de gebeurtenissen op het einde worden in grote vaart beschreven, en dat stond niet in verhouding tot de rest van het boek. Dat vond ik jammer. Het leek erop of de schrijver er een beetje genoeg van had en nog even snel een einde moest schrijven. Het verhaal werd ook iets te netjes afgerond.

Toch geef ik het boek 5 sterren want het is een boek waar ik helemaal in zat, waarbij ik kon meedenken (waarom zegt X dat? waarom doet Y zo?) en dat vooral op het laatst zo spannend wordt dat je het echt niet weg kan leggen. Je móet gewoon nú weten hoe het af gaat lopen.

Het grootste deel van het boek is meer een psychologische thriller dan een thriller per sé en dat is misschien nog wel spannender dan een thriller waarbij de hoofdpersoon constant fysiek bedreigd wordt. Behalve dat, is het heel interessant om te lezen hoe iemand met geheugenverlies door het leven gaat. In Christine’s geval is elke dag een nieuwe dag voor haar, én is een deel van haar verleden voor haar onbekend.

Noot: Ik las de Engelse versie van dit boek en kan dus niets zeggen over de Nederlandse vertaling.


Before I Go To Sleep by S. J. WatsonMijn waardering: 5/5

Bladzijden: 368 (USA editie)

Publicatie datum: 2011 (Nederland, Engeland)

Dit boek heb ik: als recensieboek gekregen van de US uitgevers, Harper

Oorspronkelijke titelBefore I Go To Sleep

10 reacties op “Boek recensie: Voor ik ga slapen door S. J. Watson

  1. Hallo Judith,
    ook ik heb kort geleden “Voor ik ga slapen” gelezen en was net zo onder de indruk van dit boek. Ik heb de vertaalde versie gelezen. Indrukwekkend boek. Waarschijnlijk ga ik hem nog wel een keer lezen. Zojuist het boek Troostkind van Loes den Hollander uitgelezen. Kippenvel. Wat een boeiend boek. Een aanrader.
    Eigenlijk wilde ik het boek in een keer uitlezen. Blij dat ik het niet gedaan heb. Nu heb ik er 3 dagen naar uitgezien om verder te lezen.

  2. Ik ben momenteel dit boek aan het lezen en ben halfweg.
    Ik kan je mening tot nu toe alleen maar beamen en ben van plan het boek snel uit te lezen.
    Wat ik vooral leuk vind aan het boek is de originaliteit. Een boek over iemand met geheugenverlies lees je niet altijd.

    • Wat leuk te lezen dat jij het boek ook zo mooi vindt, Katrien. Inderdaad is het best wel origineel. Je leeft je in in een vrouw die in een situatie zit waar je eigenlijk nog nauwelijks over nagedacht hebt. Veel plezier nog met lezen.

  3. Ook ik heb dit boek tweemaal gelezen, eerst in het Engels, de tweede keer in het Nederlands en ook ik vond het beide keren heel goed, Judith. Het einde was inderdaad misschien een beetje overhaast, maar de rest maakte dat meer dan goed. Thrillers als deze wil ik wel meer lezen.

  4. Ik heb het boek een tijd terug gelezen. Ik vind het leuk om al de positieve reacties te lezen. Zelf ben ik er namelijk niet zo lovend over. Ik wist halverwege het boek al hoe het zou eindigen, dus was het een beetje een domper.

Laat hier je reactie achter.

