Boek recensie: Ben je gek door Marian Keyes

Ben je gek door Marian Keyes

Acht boeken heb ik van Marian Keyes in de kast staan. Dit is dus al zeker het negende boek dat ik van haar gelezen heb. Begon ze als pure chick-lit schrijfster, de laatste jaren zitten er serieuze zaken in haar romans, zoals alcoholisme and huiselijk geweld.  Ben je gek gaat over een vrouw die aan depressies lijdt. Het is geloof ik het eerste boek van Keyes met een detective-achtig verhaal.

Ben je gek: Waar het over gaat

Van de website van de uitgever: “Helen Walsh, vierendertig, privédetective, zit erdoorheen. Geen geld, geen huis, geen werk, en met haar nieuwe vriend botert het ook niet zo. Mismoedig stort Helen zich op een verdwijningszaak. De zanger van de Laddz, Ierlands meest viriele en beroemde boyband ooit, lijkt in het niets verdwenen. Bij familie, vrienden en het management van de band ontdekt Helen vele verborgen duistere motieven. De tijd dringt. Helen zakt steeds dieper in de problemen.”

Ben je gek: Wat ik ervan vond

Ik moest even wennen: een detective verhaal én een chick-lit? Het deed me denken aan de boeken van  Meg Cabot over Heather Wells die huismeester in een studentenhuis wordt en een moord moet oplossen (Houd je hoofd koel!). Ik ben niet helemaal overtuigd in het geval van Ben je gek.

Er zijn twee verhaallijnen die ongeveer even belangrijk zijn: de verdwijning van een popzanger, die onderzocht wordt door Helen Walsh, privé detective, en de depressive stoornis van Helen, die tijdens de speurtocht naar de popzanger weer de kop opsteekt. Net als cliché-privé-detectives heeft ook Helen geen normaal leven: ze moest haar koopflat uit wegens wanbetaling en heeft nauwlijks werk. Door alle ellende komt haar depressie weer flink opzetten en leidt ze een onregelmatig leven met weinig eten en slapen.

Het was alweer een tijd geleden dat ik over de Walsh familie had gelezen, en in dit boek wordt er maar losjes gerefereerd aan de vier andere zussen, die in eerdere boeken elk een hoofdrol speelden. De ouders spelen een iets grotere rol, omdat Helen officieel weer thuis woont. Ik vind de ouders niet zo sympathiek als ik ze me herinner en er is veel minder een familie-gevoel zoals in de andere Walsh boeken. Niet verwonderlijk, want Helen is een eenling die haar eigen boontjes dopt.

Helen is een slimme en grappige dame die helemaal op haar eigen manier onderzoek doet naar de vermissing van popzanger Wayne. Ze weet haar ex-vriend Jay, de opdrachtgever, goed op afstand te houden en hoewel ze een beetje bang is voor Harry, een geharde crimineel, probeert ze telkens weer informatie aan hem te ontlokken. Ze verbergt haar depressie zoveel mogelijk voor haar huidige vriend Artie, die ze tijdens de week dat het verhaal duurt trouwens ook niet echt veel ziet.

Het detective verhaal is leuk en spoort aan tot meedenken door de lezer. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het verdwijnen en de verblijfplaats van Wayne, maar de uiteindelijke oplossing is toch weer heel verrassend, zoals dat hoort in een roman als deze. Het persoonlijke verhaal van Helen geeft inzicht in depressies en is heel goed beschreven. De lezer leert over het onderwerp zonder zich gedistancieerd te voelen van Helen, die zich af en toe toch wel vreemd gedraagt.

Of het nu een detective is of een chick-lit, het is op de gebruikelijke prettige manier geschreven die we van Marian Keyes verwachten.


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 448

Publicatie datum: 2012 (Nederland, Engeland)

Dit boek heb ik: als ebook gekregen van The House of Books voor een recensie

Oorspronkelijke titel: The Mystery of Mercy Close

12 reacties op “Boek recensie: Ben je gek door Marian Keyes

  1. Wat apart, ik heb dit boek zien liggen, maar nam het niet mee omdat het me dus een enorme chicklit leek. Dus niet alleen maar dat… Je hebt me nieuwsgierig gemaakt.

  2. Hoi, heb je ook de titel Watermeloen gelezen van deze schrijfster? Ik vind de eerste seksscene teleurstellend beschreven. Hele alinea over zweetsokken.

    • Marloes, Watermeloen is denk ik mijn favoriete van Keyes. Ik heb bijna al haar boeken gelezen, geloof ik. Dat van die zweetsokken herinner ik me niet meer, dus ik denk dat ik het niet zo erg vond. Wat vond je van de rest van het boek? Heb je het (al) uitgelezen?

      • Ik ben nog in het boek bezig. Ben benieuwd wat me nog te wachten staat. Maar ik vind de verontschuldigingen tussen haakjes vervelend bij het lezen.. “(Ik hoop dat het meervoud je opvalt.)” en: ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat
        Hopelijk is dat in de rest van het boek minder.

  3. Hoi!
    Hier ook een Marian Keyes fan.. En op zoek naar ‘vergelijkbaar materiaal’
    Heb je tips? Las je recensie van Fleur Brockhus en Jane Fallon > zit ik dan een beetje in de goede richting?
    Erg leuk om je recensies te lezen!

Laat hier je reactie achter.

