Boek recensie: Ben je gek door Marian Keyes

Ben je gek door Marian Keyes

Acht boeken heb ik van Marian Keyes in de kast staan. Dit is dus al zeker het negende boek dat ik van haar gelezen heb. Begon ze als pure chick-lit schrijfster, de laatste jaren zitten er serieuze zaken in haar romans, zoals alcoholisme and huiselijk geweld.  Ben je gek gaat over een vrouw die aan depressies lijdt. Het is geloof ik het eerste boek van Keyes met een detective-achtig verhaal.

Ben je gek: Waar het over gaat

Van de website van de uitgever: “Helen Walsh, vierendertig, privédetective, zit erdoorheen. Geen geld, geen huis, geen werk, en met haar nieuwe vriend botert het ook niet zo. Mismoedig stort Helen zich op een verdwijningszaak. De zanger van de Laddz, Ierlands meest viriele en beroemde boyband ooit, lijkt in het niets verdwenen. Bij familie, vrienden en het management van de band ontdekt Helen vele verborgen duistere motieven. De tijd dringt. Helen zakt steeds dieper in de problemen.”

Ben je gek: Wat ik ervan vond

Ik moest even wennen: een detective verhaal én een chick-lit? Het deed me denken aan de boeken van  Meg Cabot over Heather Wells die huismeester in een studentenhuis wordt en een moord moet oplossen (Houd je hoofd koel!). Ik ben niet helemaal overtuigd in het geval van Ben je gek.

Er zijn twee verhaallijnen die ongeveer even belangrijk zijn: de verdwijning van een popzanger, die onderzocht wordt door Helen Walsh, privé detective, en de depressive stoornis van Helen, die tijdens de speurtocht naar de popzanger weer de kop opsteekt. Net als cliché-privé-detectives heeft ook Helen geen normaal leven: ze moest haar koopflat uit wegens wanbetaling en heeft nauwlijks werk. Door alle ellende komt haar depressie weer flink opzetten en leidt ze een onregelmatig leven met weinig eten en slapen.

Het was alweer een tijd geleden dat ik over de Walsh familie had gelezen, en in dit boek wordt er maar losjes gerefereerd aan de vier andere zussen, die in eerdere boeken elk een hoofdrol speelden. De ouders spelen een iets grotere rol, omdat Helen officieel weer thuis woont. Ik vind de ouders niet zo sympathiek als ik ze me herinner en er is veel minder een familie-gevoel zoals in de andere Walsh boeken. Niet verwonderlijk, want Helen is een eenling die haar eigen boontjes dopt.

Helen is een slimme en grappige dame die helemaal op haar eigen manier onderzoek doet naar de vermissing van popzanger Wayne. Ze weet haar ex-vriend Jay, de opdrachtgever, goed op afstand te houden en hoewel ze een beetje bang is voor Harry, een geharde crimineel, probeert ze telkens weer informatie aan hem te ontlokken. Ze verbergt haar depressie zoveel mogelijk voor haar huidige vriend Artie, die ze tijdens de week dat het verhaal duurt trouwens ook niet echt veel ziet.

Het detective verhaal is leuk en spoort aan tot meedenken door de lezer. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het verdwijnen en de verblijfplaats van Wayne, maar de uiteindelijke oplossing is toch weer heel verrassend, zoals dat hoort in een roman als deze. Het persoonlijke verhaal van Helen geeft inzicht in depressies en is heel goed beschreven. De lezer leert over het onderwerp zonder zich gedistancieerd te voelen van Helen, die zich af en toe toch wel vreemd gedraagt.

Of het nu een detective is of een chick-lit, het is op de gebruikelijke prettige manier geschreven die we van Marian Keyes verwachten.

Bladzijden: 448

Publicatie datum: 2012 (Nederland, Engeland)