Naar de Uitmarkt

Uitmarkt

Wist ik veel! Ik dacht altijd dat de Uitmarkt bedoeld was voor mensen in Amsterdam die wilden weten wat er aan cultureels ging gebeuren in hun stad de komende maanden. Maar toen ontdekte ik dat er ook een hele boekenafdeling is met uitgevers en boekenwinkels. En het leek me vreemd dat die alleen voor de mensen van Amsterdam een standje zouden inrichten.

Dus ben ik eens wat verder op onderzoek gegaan, en het blijkt dat wat je op de Uitmarkt ziet, je in principe in het hele land te zien kunt krijgen. De foto hieronder laat slechts een heel klein stukje van de Uitmarkt zien. Het was een hele grote happening, met vele, vele standjes en podia waarop live muziek en theater gemaakt werd.

Uitmarkt

Ik kwam natuurlijk vooral voor de boeken, maar toch ben ik eerst eens wezen kijken in de Cabaret zaal, Melkweg The Max. Hier trad Vincent Bijlo op, die ik vooral ken van zijn rake stukjes in de krant, en die slechts een paar dorpen bij mij vandaan woont. Hij bleek een leuke verteller te zijn, waarom heel wat gelachen werd.

Het 30 minuten durende voorproefje van zijn volledige show bevatte onderwerpen zoals politiek, de gekleurde medemens, zijn handicap (verhoogde neussensitiviteit waardoor hij kan ruiken wat zijn publiek gegeten heeft), en nog veel meer. De verkortte versie was al erg leuk – het was al bijna alleen hiervoor de moeite om naar Amsterdam te komen.

Daarna ben ik op de boekenmarkt gaan kijken. Deze viel mee en tegen. Ik had een soort van Manuscripta idee in mijn hoofd, waarbij uitgevers hun nieuwe boeken presenteren. Tenslotte presenteren de theatermakers, muzikanten, enz. ook hun programma voor volgend jaar. Dit bleek niet echt het geval te zijn.

Er waren een paar uitgevers die nieuwe boeken lieten zien, en/of voorproefjes hadden van boeken die binnenkort gaan verschijnen. Het overgrote deel van de uitgevers gebruikte deze kans om hun oude boeken kwijt te raken aan het grote publiek. Dus stonden er bij de meeste stands dozen vol met boeken die voor een klein prijsje (vanf 2,50 tot 15,00) van de hand gedaan werden, en er stonden achter de stands al dozen klaar om de tafels weer bij te vullen waar nodig/mogelijk.

Natuurlijk kwam ik niet om boeken te kopen, want ik heb er al genoeg, toch? Maar ja, ik kwam er een aantal tegen die al op mijn verlanglijstje stonden, en voor zo’n mooi prijsje, kon ik ze niet laten liggen, dat snap je.

Boeken!

Dat zijn 3 boeken en een verhaal in luisterboek vorm. In een volgende blogartikel meer hierover.

De Literaire Salon was een drukke hete tent, waar ik een tijdje ben wezen kijken en luisteren (terwijl het pijpenstelen regende) naar drie schrijvers die geintervieuwd werden, wat niet verschrikkelijk interessant was, maar wel even aardig om te zien.

Daarna ben ik naar nog een voorstelling geweest, die van de schrijvers Nico Dijkshoorn en Ronald Giphart. Samen hebben ze een show gemaakt, Matennaaiers geheten, waarin er muziek gemaakt wordt, voorgelezen uit eigen werk, nieuwgeschreven stukjes worden verteld en nog veel meer.

Dijkshoorn & Giphart

Dijkshoorn (links) en Giphart (midden) werden begeleid door een drummer en een basgitarist. Dijkshoorn is trouwens een prima gitaarspeler en zanger. Giphart heeft op het muzikale vlak minder te bieden. De band speelde een prima rock, waar ik een hele tijd naar zou kunnen luisteren. Het half uur was zó om, ik had graag meer gehoord en gezien!

De Uitmarkt is zo’n groot evenement, ik had er nog tijden kunnen ronddwalen om meer voorstellingen te zien. Misschien ook iets voor jou, volgend jaar? Of was je er dit jaar ook?

7 reacties op “Naar de Uitmarkt

  1. Leuk om het eens te horen van iemand die er geweest is. Moet ik volgend jaar toch ook maar eens gaan beleven. Het is wel logisch dat uitgevers hier nog niet het achterste van hun tong op nieuwtjesgebied laten zien, anders snijden ze zichzelf in de vingers voor de presentaties bij Manuscripta.

    • Gerda, het is beslist de moeite waard een keer te gaan. Ik had thuis al gekeken waar ik heen wilde want als je dat op de dag zelf moet doen zie je misschien door de bomen het bos niet meer.

      Van de uitgevers kan ik het me wel een beetje voorstellen, maar echt in de vingers snijden is het nu ook weer niet. Manuscripta is toch geen show waar opeens allerlei geheimen onthuld worden? En de meeste mensen zijn niet zo gek (als ik) om twee achtereenvolgende weekenden naar dit soort evenementen te gaan.

  2. Goed stukje, het geeft de sfeer mooi weer die je ervaren hebt. Ik was vorig jaar op de Uitmarkt en vond het qua (nieuwe) boekpresentatie ook tegenvallen. Toevallig zat het weer die dag ook niet mee… Of is dit wellicht niet zo’n toeval in Nederland? Manuscripta heb ik nog nooit bezocht. Dat draait echt alleen om boeken en schrijvers – volgens mij zou ik daar helemaal verdwalen. Lijkt me ook schokkend om zoveel nieuwe boeken te zien (wordt je hebberig en verdrietig van tegelijkertijd: help, ik kan niet alles lezen). Ben benieuwd naar jouw ervaringen daar, want ik ga waarschijnlijk ook dit jaar – helaas – niet. Zo niet, dan echt volgend jaar!

    • Joyce, ook zaterdag was het op de Uitmarkt niet fantastisch weer, maar gelukkig bleven de (zeer zware) regenbuien beperkt en scheen de zon tussendoor wel lekker.

      Bij Manuscripta helpt het denk ik om van tevoren te noteren welke lezingen je wilt bijwonen anders verdwaal je inderdaad een beetje. Ik ben vorig jaar ook geweest, zie *hier *. Van al die nieuwe boeken word je wel hebberig maar toch viel het mee. Je kun ipv de boeken (die vaak nog niet uit waren), vast een voorproefje van een aantal bladzijden meenemen (waarop mijn Eerste Hoofdstukkenserie is geinspireerd), of ansichtkaarten en brochures.

  3. De Uitmarkt, nou dat is een tijd geleden voor mij. Ben daar niet meer geweest sinds ik naar Ierland verhuisde, maar aangezien ik in Amsterdam woonde gingen we er daarvoor wel vaak naar toe. Altijd een leuke, interessante en verrassende ervaring. Leuk dat jij het nu ook ontdekt hebt. Ga je volgend jaar weer?

    • Marleen, ja, ik vond het leuk om het (eindelijk) ontdekt te hebben. Of ik voor de boeken nogeens zou gaan weet ik niet, dat viel mee toch ietsje tegen. De shows die ik gezien heb waren leuk, dus het hangt een beetje van het programma af.

Laat hier je reactie achter.

