Boek recensie: Een gat in de lucht van Erik Nieuwenhuis

.

Academica Literatuurprijs

Al een paar jaar lees ik de boeken van de shortlist voor de Academica Literatuurprijs. Dit is een prijs voor debutanten. Het is leuk om wat nieuwe Nederlandse schrijvers te ontdekken en, als ze bevallen, ook in latere jaren te volgen. Kijk hier voor meer informatie over de prijs.

***

Een gat in de lucht van Erik Nieuwenhuis

Een gat in de lucht van Erik Nieuwenhuis is het eerste boek dat ik van de shortlist voor dit jaar gelezen heb. Ik had al gezien dat het boek bestaat uit korte stukjes over verschillende mensen, wat niet meteen mijn interesse heeft. Maar goed, toch maar geprobeerd!

Een gat in de lucht: Waar het over gaat

Beschrijving van de uitgever: “Nieuwjaar. Een Amsterdamse cultuurbobo zit met een teiltje in zijn armen voor de tv. Een allochtone bejaarde gaat in haar scootmobiel op pad om stroopwafels te halen voor haar thuishulp, die een barre nieuwjaarsnacht achter de rug heeft. Een Kwikfit-bedrijfsleider uit Lelystad keert terug van een internetdate en in kamer H51 krijgt een stervende man bezoek van een schimmige figuur. Op de achtergrond klinkt het commentaar bij het skischansspringen in Garmisch-Partenkirchen, waar de Finse skispringer Raikkonen onbedoeld het gesprek van de dag is. Gaandeweg wordt duidelijk dat hij niet de enige is die worstelt met de zwaartekracht.

De hoofdrolspelers in Een gat in de lucht proberen er met het nieuwe jaar in het vooruitzicht het beste van te maken. Op prachtig subtiele wijze laat de schrijver hun levens in elkaar scharnieren en met soepele pen ontvouwt hij stap voor stap hun verhaal.”

Een gat in de lucht: Wat ik ervan vond

Nou, dat viel zeer mee! Die korte stukjes over verschillende mensen waren korte stukjes over interessante mensen en ik vond het wel leuk telkens iets meer over hen te weten te komen. Mijn favoriet was de Finse ski-schansspringer Yuri die aan het begin van het boek, bij het Nieuwsjaarsspringen, nog niet aanwezig is in Garmisch-Partenkirchen, terwijl de wedstrijd al begonnen is. Later komen we erachter dat hij schulden heeft, bij een niet zo prettige organisatie. Kunnen we hem nog aan de start verwachten?

Het boek begint op Nieuwjaarsdag maar gaat al snel naar de dag ervoor, Oudejaarsavond, waarin er een aantal mensen feestjes vieren, niet helemaal naar hun zin. Langzaamaan ontdekt de lezer dat al die individuen met elkaar te maken hebben, al is het soms maar voor een momentje.

Het is mooi geschreven, en dit boek past inderdaad heel goed in het rijtje van Academica Literatuur shortlisters die ik voorgaande jaren al gelezen heb. Qua stijl lijkt het op eerder shortlisters, waarbij er niet teveel verteld wordt. Er blijft wat voor de lezer te raden over.

Grappig, maar niet overdreven geschreven, mooie zinnen, over het algemeen niet hele lange, en lekker direct, in de tegenwoordige tijd.

Voorbeeldje van mooie zinnen (ik sloeg het boek toevallig open op het volgende):

De buschauffeur heet Willem. Het is ondenkbaar dat er nog ergens een buschauffeur is die zijn beroep met zo veel liefde uitoefent. Hij bergt de rolstoel van mevrouw Zoltana zorgvuldig op in de buik van de bus en begeleidt haar aan zijn arm naar haar zitplaats [...].

Mooi toch?

Hoewel de lezer de personages steeds beter leert kennen, en hun onderlinge verbanden, is er voor mij te weinig verloop in het verhaal. Het zijn meer sketches van levens van mensen dan dat er nu echt veel gebeurt. Dat was jammer. Ik had me graag iets meer verheugd op verder lezen elke keer dat ik het boek even weg moest leggen.

Doet me denken aan

Dit boek doet me heel sterk denken aan Het laatste jaar van de mensheid  van Niccolò Ammaniti. Ook daar gaat het om Oudejaarsavond en daar krijgt de lezer steeds korte stukjes te lezen over op het eerste gezicht ongerelateerde personages die zich opmaken voor hun Oudejaarsfeest. Dat boek was vermakelijker en vond ik beter omdat je als lezer wéét dat er ergens naartoe gewerkt wordt in het boek. In Een gat in de lucht had ik dat gevoel veel minder.

Verbanden tussen de personages

Dit stukje is alleen voor mij en voor hen, die het boek al gelezen hebben. Het bevat op zich weinig “verklappers” maar toch lijkt het me voor het leesplezier leuker, dit niet van tevoren te lezen.

Man in ziekenhuis – vader van Christian – collega van Halbert – werkt voor Zoltana – ziet Lamar plassen in de gracht – heeft vriendin Daphne – helpt Halbert op Oudejaarsnacht

Man in ziekenhuis – vader van Martje – vriendin van Marie-José – heeft internet date Bertus

Misschien zijn er nog meer verbanden die ik gemist heb óf tijdens het lezen óf tijdens het opschrijven.


Mijn waardering: 4/5

Kandidaat voor de Academica Debutantenprijs: 8.5/10 wat mij betreft (redelijk waarschijnlijk dus)

Ik las dit boek: omdat het genomineerd is op de shortlist van de Academica Literatuurprijs

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Aanrader: Jazeker. Het is een leuk boek, vooral als je van het leggen van verbanden tussen personages houdt.

2 reacties op “Boek recensie: Een gat in de lucht van Erik Nieuwenhuis

Wil je iets zeggen? Leuk!

