Eerste Hoofdstukken – 24. Blindgangers van Joke J. Hermsen

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Blindgangers is het maandboek voor Juni bij de boekgrrls, een online boekengroep voor vrouwen. Ik lees regelmatig mee met de boekgrrls, maar alleen als het boek me wel leuk lijkt. Van dit boek weet ik niets. Ik heb nog nooit wat van Joke J. Hermsen gelezen én heb nogal wat andere boeken die ook graag een keer gelezen worden, dus lees ik de eerste twee hoofdstukken, om te zien of ik inderdaad wel verder wil met dit boek.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Blindgangers van Joke J. Hermsen

Boek: Blindgangers van Joke J. Hermsen

Genre: moderne fictie

Bladzijden: 372

Uitgeverij: De Arbeiderspers

Publicatie Datum: Januari 2012

Op de website

De winter begint vroeg. Dat besef dringt onvermijdelijk door tot een gezelschap oude vrienden dat met verschillende auto’s in de vrijdagavondfiles door sneeuwbuien vanuit Amsterdam op weg is naar het Drentse buitenhuisje van een van hen. Ze hebben elkaar op de universiteit leren kennen in het genootschap Nil desperandum en vieren dit weekend hun 25-jarige reünie. Ze zijn getrouwd of al dan niet in harmonie gescheiden, ze zijn ongehuwd maar niet kinderloos, of kinderloos maar niet alleenstaand, of zelfs van twee walletjes etend. Vermoeid en vertraagd bereikt de hele club, inclusief meegekomen kroost en oude aanhang, de avondlijke bestemming. Het feest kan beginnen.

Joke J. Hermsen fileert genadeloos de tijdgeest in een zedenschets van de generatie die in de jaren zestig geboren is. Een roman over de gefnuikte idealen en turbulente relaties van mensen die op zoek zijn naar bezieling, bevlogenheid en nieuw moreel elan.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste twee hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Voorin het boek staat een lijstje met de belangrijkste personages en met een beschrijving. Ook worden de relaties tussen de personages erbij vermeld.

In het eerste hoofdstuk loopt veertiger Bas door de sneeuw naar zijn kraakpand aan de Oudezijds Achterburgwal in Amsterdam. Daar woont hij niet, maar daar werkt hij aan zijn proefschrift. Zijn vrouw belt op, hoezo laat hij haar vandaag alle voorbereidingen doen voor het weekendje weg? Bas belooft vroeg thuis te komen. Eigenlijk had hij het liefst een vrij en verplichtingloos bestaan gehad. Maar zoals dat gaat in het leven, zit hij vast aan een huwelijk met kinderen, een hypotheek, enz.

In hoofdstuk twee zien we hoe Reindert de dag doorbrengt. Hij is de broer van Bas’ eerste geliefde. We ontmoeten hem in Praxis waar hij een lading laminaathout koopt. Hij is bezig zijn nieuwe woning à 40 vierkante meter in te richten en hij heeft haast, want zijn twee dochters komen vanaf zondagmiddag bij hem logeren. Hij heeft van één kamer twee aparte slaapkamers voor hen gemaakt. Zijn dochters, tieners, zijn nog steeds boos op hem, vanwege de scheiding 3 jaar geleden.

Oordeel

Doorlezen!

Leuk, de veertigers in dit boek zijn van mijn generatie en herkenbare types. Het boek is af en toe erg gedetailleerd (bijv. hoe Bas koffiezet) wat ik niet altijd prettig vind, maar in dit boek (tot nu toe) wel kan hebben. Het leuke is dat het tweede hoofdstuk met de haastige Reindert veel vlotter leest. Het verhaal van beide mannen speelt zich voor een groot deel af in hun gedachten, terugdenkend aan hun vroegere plannen (vooral Bas) en aan het kapotte huwelijk (Reindert).

Het lijkt erop dat elk hoofdstuk weer een ander personage belicht. In het derde hoofdstuk is dat Rosa en in het vierde Iris. Het is dus een boek waar zowel de mannen als de vrouwen uit het vriendengroepje aan bod komen. Als er niet teveel personages zijn kan het leuk zijn als het verhaal van het weekendje weg telkens wordt overgenomen door een andere persoon zodat je het verhaal door verschillende ogen te lezen krijgt. Daar hoop ik op!

Het is af en toe best grappig ook. Ik lees zeker door.


Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

7 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 24. Blindgangers van Joke J. Hermsen

  1. Toen ik ‘De liefde dus’ van deze schrijfster had gelezen (erg mooi boek!) wilde ik meer van haar (romans) lezen. Blindgangers leek me wat! Maar ik zag toen dat Blindgangers past in een trilogie en dus voorafgegaan wordt door Het Dameoffer en De profielschets. En ik ben zo’n zeurpiet die altijd alles in volgorde wil lezen…..dus ik ‘moet’ eerst nog de andere twee….een keer….
    zo vergaat me dat ook vaak bij thrillers of detectives die in een reeks horen. Lastige eigenschap!

    • Joke, ik kan nergens terugvinden dat *Blindgangers* het derde deel is van een trilogie. Het is dus waarschijnlijk heel goed apart te lezen, wat ik dus ga doen. Maar ja, als je het echt in volgorde wil lezen, tja, dan loop je achter! 🙂

  2. Ik heb net een weekend met zo’n vriendenclubje achter de rug! Nu zijn we nog wat jonger (generatie jaren ’70) maar het is altijd wel fijn om elkaar al zo lang te kennen en al zoveel van elkaars levensverhaal te hebben meegemaakt. Benieuwd dus wat ons over 10 jaar te wachten staat!

Laat hier je reactie achter.

