Eerste Hoofdstukken – 21. Zeep van Nico van Wijk

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Dit boek kom ik geregeld tegen op Twitter en uitgeverij AtlasContact verwees naar een facebook pagina met een voorproefje: HIER. Wat ik ervan gehoord had leek me wel leuk. Dus heb ik de eerste hoofdstukken gelezen.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Zeep van Nico van WijkBoek: Zeep van Nico van Wijk

Genre: fictie

Bladzijden: 288

Uitgeverij: Atlas Contact

Publicatie Datum: 2012, April

Op de facebookpagina

ZEEP! biedt een tragikomische kijk achter de schermen van de soap Onderweg naar gouden tijden. Aan de andere kant van de camera’s is het drama groter dan in de eigenlijke serie. De kijkcijfers lopen terug, de acteurs zijn gedemotiveerd en de crew verdoet zijn tijd met schunnige humor. Als blijkt dat mediabaas John de Wolf voor de nieuwe, concurrerende soap Zilte wind medewerkers wegkaapt bij Onderweg, ontstaat een vuile oorlog tussen gefrustreerde opnameleiders, ijdele acteurs en machtsbeluste producenten, waarbij geen enkel middel wordt geschuwd.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste twee hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Mark van de opnameleiding heeft het kind geknepen dat onder de schijnwerpers stond te huilen. Nu zijn het kind en zijn moeder vertrokken en moet er een nieuw kind gevonden worden. En wel zo snel mogelijk.

Daarna wordt een spastisch kind benaderd die ergens anders in de studio bezig is. Zij ziet haar favoriete acteur (Sasha) en er worden tegen wil (van Sasha) en dank natte kusjes uitgedeeld.

In het tweede hoofdstuk zit men in de kantine en worden er seksueel getinte (nou ja, expliciet, beter gezegd) opmerkingen naar elkaar gemaakt. Daarna gaat men verder met de opnamen.

Zinnen die (vooral) opvielen: “De kabouters van het licht”, “De mannen [die kabouters] zijn een waterhoofd kleiner dan Jasper”. Er is ook een stagiere die Jezus Christus heet, een jood, een neger en zo nog van alles waarover op een politiek incorrecte manier kan worden geschreven.

Het zal allemaal wel satirisch bedoeld zijn. Maar satirisch of niet, ik vond er geen klap aan. Veel slechte humor, seks in al haar verscheidenheid, een moeilijk te volgen verhaal, want het lijkt van ‘leuke’ scene naar leuke scene geschreven te zijn. Voor mij was er geen reden dit boek verder te willen lezen.

Oordeel

Ik had moeite de eerste twee hoofdstukken uit te lezen. Deed het eigenlijk alleen voor deze blog, anders was ik halverwege hoofdstuk 1 al gestopt. Voor mij is dit boek te grof. Politieke incorrectheid deert mij niet, daar doe ik graag aan mee. Maar ik vind de humor in de boek goedkoop en slecht.


Extra: Lees HIER zelf de eerste hoofdstukken van dit boek.

Extra: Ik kon het boek overigens niet terugvinden op de website van de uitgevers.


Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

10 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 21. Zeep van Nico van Wijk

  1. Pingback: Ditjes en Datjes -6- | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

