Ditjes en Datjes -5-

In de boekenwereld gebeurt er nog wel eens wat. Hier een paar van de leukste ditjes en datjes waar jij (en ik) zelf ook aan mee kan doen.

Komkommers bij kaarslicht van Mercedes Abad

Tegenwoordig schrijf ik deze Ditjes en Datjes artikels waarin vanalles wat aan de orde komt, maar vaak toch vooral winacties. Ik vind het nl. zelf leuk om boeken te winnen en jij misschien ook wel. Win jij nooit wat? Ik wel! Als je niet meedoet win je zeker niet. Doe je wel mee, vooral met Twitteracties heb je dan best een redelijke kans om te winnen.

Zo won ik dit boek, Komkommers bij kaarslicht én een kaartje naar de Belle van Zuylenlezing van de Spaanse schrijfster Mercedes Abad via SLAU Literatuurhuis op Twitter. De lezing is onderdeel van de City2Cities Literatuurdagen in Utrecht, die nog tot zondag gehouden worden. Het was zeer geslaagd. Abad is een onderhoudende verteller. (Ik heb overigens nog geen schrijver meegemaakt die niet een goed verhaal kan vertellen). Na afloop van de lezing interviewde Herman Koch haar, wat ook leuk was, hoewel ze wel veel in herhaling vielen.

Het boekje Komkommers bij kaarslicht is een verzameling van 5 erotische korte verhalen waarmee Abad een Spaanse literatuurprijs heeft gewonnen (jaren geleden). Ik heb ondertussen 3 van de verhalen gelezen. De eerste twee waren vooral erg grappig terwijl ik de derde niet interessant vond. Maar wel een hele leuke schrijfster om ontdekt te hebben – werd er nu maar meer van haar in het Nederlands vertaald (zoals dat boek dat ze geschreven heeft als wraak op haar onderbuurman die maanden lang elke dag luidruchtige werklui over de vloer had i.v.m. woningreparaties).

En dan hier nog wat winacties, die uitdrukkelijk niet door mij georganiseerd worden – ik kom ze tegen, doe mee, en vertel het door. 🙂

Moordboek (16+):

Moordvrienden van Natasza Tardio

Dit boek (vanaf 16+) kun je winnen om daarna bij crimezone.nl een gastrecensie erover te schrijven.

Meedoen: formulier invullen. Je kunt meedoen tot 1 mei

Klik HIER voor meer informatie.

.

.

Victoriaanse Moorden:

De genoegens van mannen van Kate Williams

Bij de boekgrrls, een online boekgroep waar ik zelf ook lid van ben, kun je dit historische detectiveboek winnen.

Meedoen: mailtje sturen. Meedoen kan tot 30 april.

Klik HIER voor meer informatie.

.

.

Moderne fictie in Noord-Korea:

Gestolen leven van Adam Johnson

Dit kwam ik tegen op de blog van Bangersisters.nl, nieuw voor mij. Een blog met vooral veel over lezen, maar ook over andere vormen van entertainment. In mijn vorige Ditjes en Datjes noemde ik het boek ook al, in een andere winactie, die nog tot eind April loopt.

Meedoen: Mailtje sturen, vóór 4 mei.

Klik HIER voor meer informatie.

 .

Waargebeurd: Kinderbescherming

Omarm me van Barbara MullerEen waargebeurd verhaal over de schrijfster die ging werken bij de kinderbescherming.

Meedoen: ‘Like’ de facebookpagina over dit boek. De actie loopt tot 30 april.

Klik HIER voor meer informatie.

.

.

Naar de film: Salmon Fishing

Film: Salmon Fishing in the YemenHet fantastische boek Salmon Fishing in the Yemen van een van mijn favorite schrijvers, Paul Torday, is verfilmd. Vanaf 3 mei in de bioskoop. Damespraatjes heeft gratis kaartjes.

Meedoen: Formulier invullen. Er staat niet bij tot wanneer de actie geldig is dus doe snel mee.

Klik HIER voor meer informatie.

.

.

Succes als je meedoet!

11 reacties op “Ditjes en Datjes -5-

    • Karin, de Belle van Zuylenlezing gaat overigens helemaal niet over haar. Ik weet niet of er een bepaald thema is waar schrijvers zich aan moeten houden voor deze lezing. Vorig jaar was Michel Faber, een Schots/Nederlands/Australische schrijver.

      • Kun je nagaan hoe makkelijk je iemand op het verkeerde been kunt zetten, jouw blog herinnerde mij aan een boek van haar dat ik heb en ik ben de hele kast al aan het napluizen, want waar hangt het boek uit? Misschien in de studeerkamer, of anders in de logeerkamer. Straks nog maar even zoeken, want ik wil nog even bladeren!

      • Da’s grappig, Karin. Ik kan me niet herinneren ooit iets van Belle gelezen te hebben of zelfs in handen. Wat is dat voor boek dat je hebt? Schreef ze autobio’s of Jane Austen-achtig of kinderboeken? Leuk dat je nu op zoek bent naar het boek. Het ligt vast in de logeerkamer! 🙂

    • Gevonden! Het boek heet “Ik heb geen talent voor ondergeschiktheid” Belle van Zuylen in briefwisseling met Constant d’Hermenches, James Boswell en Werner C.W. van Pallandt.
      Een zeer aan te bevelen boek, wat een leven had die vrouw! In januari 1767 schrijft ze dat ze in een verschrikkelijk humeur is omdat ze geen kaartjes heeft voor een bal, terwijl ze die dag zich drie keer omgekleed en drie keer gekapt is om indruk te maken op iemand om op die manier een kaartje te bemachtigen, echt hilarisch en ook herkenbaar.
      Het boek ligt nu weer naast mijn bed 🙂

Laat hier je reactie achter.

