Eerste Hoofdstukken – 20. De inzending van Amy Waldman

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Over dit boek had ik al een paar keer wat gehoord (maar wát nu precies?). Op Twitter zag ik dat Weblezen een voorproefje van dit boek beschikbaar had, dus dat wil ik wel uitproberen.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

De inzending van Amy WaldmanBoek: De inzending van Amy Waldman

Genre: Vertaalde roman

Bladzijden: 340

Uitgeverij: Atlas Contact

Publicatie Datum: 2011

Op de website

Amerika is een land waar alles mogelijk is en waar iedereen gelijk is. Althans, zo was het tot 11 september 2001. Jaren na de aanslagen schrijft New York een wedstrijd uit: ontwerp een monument voor de slachtoffers, op de plek van Ground Zero. Inzending is anoniem.

Als de jury na lang beraad een ontwerp heeft gekozen, blijkt de inzender een moslim te zijn. De jury, onder wie Claire Burwell, de vertegenwoordiger van de alle nabestaanden,  raakt verdeeld en wordt onder druk gezet door de pers. Wat begon als een hartverwarmend initiatief mondt uit in een schrijnende strijd over de vraag wie het recht heeft op de herdenking van een nationale tragedie.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste twee hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Een comittée van belanghebbenden is bijeengekomen om tussen twee favoriete inzendingen de beste te kiezen voor een monument over 9/11.  Eén van de ontwerpen, De Tuin werd gezien als té mooi, terwijl De Leegte nogal duister aan deed.

In de pauze gaan Paul, de voorzitter van het comitée, en Claire, de vertegenwoordigster van de overlevenden allebei aan het lobbyen bij verschillende andere leden van het comitée, om ze aan te moedigen hun keuze nog eens te overwegen. Uiteindelijk wordt er gestemd en één van de inzendingen krijgt genoeg stemmen om te winnen. De envelop met de naam van de winnaar wordt geopend.

In het tweede hoofdstuk wordt deze naam voorgelezen aan het comittée. Ze zijn geen van allen blij met de naam: Mohammad, dat zal beslist een moslim zijn. Wel een Amerikaan, maar toch. Er wordt overlegd: deze inzending als winnaar houden of toch de andere inzending kiezen?

Het derde hoofdstuk (dat ik niet gelezen heb, alleen even doorgekeken) gaat over Mohammad Khan, de (beoogde) winnaar, die uit de incheck-rij bij het vliegveld wordt gehaald vanwege zijn naam.

Oordeel

Doorlezen!

Het leest heel makkelijk en plezierig weg. Zeker een boek dat ik verder wil lezen.

Er zijn geen ellenlange politieke betogen over vóórs en tegens, maar de verschillende meningen worden telkens kort gegeven en dat leest erg prettig. Omdat je als lezer in het hoofd van verschillende personen  kruipt, krijgt de lezer ook geen voorkeur (wel of niet De Tuin of De Leegte, wel of niet de winnende inzending accepteren). Als de lezer niet zelf meegesleurd wordt met één mening, kan op den duur het verhaal een beetje saai worden omdat het je eigenlijk niet zoveel kan schelen. Dat gebeurde tot nu toe zeker niet. Ik vond het juist wel interessant wat de verschillende meningen waren.

Dat we het verhaal ook van Mohammad’s gezichtspunt te zien krijgen, maakt het verhaal helemaal mooi.

Ja, ik ga dit boek zeker verder lezen!


Extra: Lees hier zelf de eerste hoofdstukken van dit boek

Toegevoegd 13/4/2012: Ondertussen heb ik dit boek inderdaad ook gekocht: in het Engels. Ik kon het niet laten liggen in de boekwinkel! En hier is mijn recensie op mijn Engelse blog.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

8 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 20. De inzending van Amy Waldman

  1. Bonus: Het boek staat ook nog op de longlist van de Orange Prize dit jaar. (Ik ben jammer genoeg nog niet aan de beurt in de wachtrij bij de bieb, maar wil het zeker lezen!)

  2. Ik ga dit ook lezen (wacht alleen nog op levering van BookDepository) voor #TwitLit, de Twitterleesclub van NRC. Het lijkt me wel wat, en jouw indruk bevestigt dit alleen maar, Judith. Ik hoop dat mijn boek er morgen is 🙂

  3. Pingback: Ditjes en Datjes -4- Boeken winnen | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

