Boek recensie: De intrede van Christus in Brussel van Dimitri Verhulst

De intrede van Christus in Brussel van Dimitri VerhulstDit boek stond op mijn wensenlijstje. Ik had nooit eerder wat van Verhulst gelezen, maar dit boek sprak me wel aan.

Toen het boek stond te prijken op de Nieuw!-tafel in de bibliotheek, heb ik ‘m maar gauw meegenomen. Na lezing ben ik overigens blij dat ik het boek niet gekocht heb: ik vond het niet fantastisch.

De intrede van Christus in Brussel: Waar het over gaat

Beschrijving (van Uitgeverij Contact): “Wanneer wordt aangekondigd dat Christus op 21 juli, in volle komkommertijd, Brussel zal bezoeken, ondergaat de Belgische hoofdstad een metamorfose. De gevels worden opgeknapt, bloembakken geplaatst en de criminaliteitscijfers duiken plotsklaps naar het nulpunt.

Terwijl de beleidsmensen bakkeleien over wie een persoonlijk onderhoud met de profeet verdient en discussiëren over de route waarlangs Jezus lopen moet, krijgt de stad almaar een menselijker gelaat met oog voor de dakloze, de illegaal, de dronkaard en de armoe-oogster. De metro ruikt niet langer naar pis, de hoop is onder het volk. En dan breekt de grote dag zelf aan. Op weergaloze wijze becommentarieert Verhulst de hedendaagse samenleving.”

De intrede van Christus in Brussel: Wat ik ervan vond

Het viel me tegen. Ik had een grappig verhaaltje verwacht waarin mensen van Brussel een prachtige stad maakten en van zichzelf prachtige mensen die zó mee mochten naar de hemel. Maar nee. De laatste zin van de beschrijving hierboven vat het goed samen: dit is vooral een commentaar op de samenleving. Er wordt regelmatig uitgewijd, hoeken ingeslagen die met het verhaal zelf weinig van doen hebben, lange zinnen met veel bijzinnen.

Het verhaal zelf kun je in een paar zinnen samenvatten, want laat je het commentaar achterwege, dan blijft er weinig over van dit toch al dunne boekje.

Behalve de vele omzwervingen door de hoofd van de auteur, had ik problemen met het hele idee: op een nieuwsite op internet stond ergens het berichtje dat Christus op 21 juli naar Brussel zou komen. Niemand wist waar het bericht vandaan kwam, maar iedereen geloofde het meteen. Men stelde een programma op zonder te weten hoe en waar Christus precies zou aankomen, om over de exacte aankomsttijd nog maar niet te spreken. Dat kan voor mij niet. Artistieke vrijheid en alles is leuk (“het is maar een verhaal”), maar ik verwacht dat de burgers van Brussel toch iets intelligenter zijn dan op een klein, ongefundeerd berichtje af te gaan en een heel spektakel op poten te zetten. Dus: volkomen ongeloofwaardig.

Alles bij elkaar geen succes voor mij. Het had wel een zekere amusementswaarde, vandaar toch nog 3 sterren (mijn sterren zijn gebaseerd op mijn totaal subjectieve waardering van een boek).

Mijn waardering: 3/5

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Aantal bladzijden: 176

Gepubliceerd in: 2011

Extra: Zie ook mijn recensies van De laatkomer en De zomer houd je ook niet tegen.

5 reacties op “Boek recensie: De intrede van Christus in Brussel van Dimitri Verhulst

  1. Wat jammer! Dit boek stond ook al langer op mijn lijstje, maar zakt hierbij iets lager op de prioriteitenlijst. Ik ben wel nog steeds erg nieuwgierig, ook omdat ik nog niet eerder iets van (deze) Verhulst gelezen heb.

Laat hier je reactie achter.

