Eerste Hoofdstukken – 19. De Burwood baby’s van Sarah May

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Dit boek kwam ik tegen op de website van uitgeverij Signatuur. Omdat ik van dezelfde schrijfster ook De Prendergast Road chronieken had gelezen, lijkt me dit boek ook wel wat. Eerst maar eens een hoofdstukje…

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

De Burwood Baby's van Sarah MayBoek: De Burwood baby’s van Sarah May

Genre: Vertaalde literaire roman

Bladzijden: 318

Uitgeverij: Signatuur

Publicatie Datum: maart 2012

Op de website

Grace, Vicky, Ruth en Saskia, alle vier zitten ze op dezelfde school in Burwood, alle vier hebben ze een geheim. Maar het leven in het gezapige, welvarende Burwood komt op zijn kop te staan als niet één, maar vier tieners zwanger blijken te zijn.

De media dalen als aasgieren op Burwood neer, de krantenkoppen schreeuwen Wie zijn de vaders van de baby’s? Hebben alle vier de baby’s dezelfde vader? Dit kan geen toeval zijn … zijn de burwood meisjes soms deel van een tienerzwangerschapscultus? Het tumult lijkt de kleine, rijke, groene gemeenschap aan te tasten, maar onder de oppervlakte borrelde het al langer. En voordat het weer beter kan worden, wordt het eerst nog veel, veel erger.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste drie hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Het is zomer en drie vriendinnen zitten in de auto, bestuurd door de broer van één van hen, Vicky. Ze gaan naar een fruitbedrijf waar je zelf fruit mag plukken. Daar loopt Tom, de broer, Grace tegen het lijf, een vriendin van de andere drie die er een baantje heeft. Hij heeft een oogje op haar.

Vicky maakt zich druk om haar vriendje Matt, wiens vliegtuig vast verongelukt is omdat ze nog niets van hem gehoord heeft sinds hij van vakantie terug is. Ze neem wat valium om een paniekaanval af te weren.

Vicky en Ruth zien in een ander veld hun jonge leraar mijnheer Sutton, waar Ruth een oogje op heeft. Hij staat te praten met Saskia, hun andere vriendin.

Ik zou dit geen “literaire roman” noemen zoals Signatuur doet op hun website. Het boek is niet slecht geschreven, daar niet van, maar literair is het ook niet. Deze eerste hoofdstukken zouden ook het begin van een tienerboek kunnen zijn, maar is ook leuk voor volwassenen. Omdat ik de beschrijving op de website (zie hierboven) al gelezen heb, ben ik meteen al benieuwd “wie met wie”.

Oordeel

Doorlezen!

Het gaat alleen maar over een paar jongelui die frambozen gaan plukken op een warme zomerse dag! Waarom voel ik dan een zekere doem over het verhaal hangen? Waarschijnlijk ligt het aan de beschrijving van de uitgever of is het misschien omdat het zo drukkend warm is in het verhaal? Er moet wat gaan gebeuren en ik ben benieuwd wat precies.

Lijkt me leuk voor de zomer of in ieder geval een zonnige voorjaarsdag.


Extra
: Ondertussen heb ik het boek gelezen. Mijn recensie is HIER.

Extra: Lees hier zelf de eerste drie hoofdstukken van dit boek

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

3 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 19. De Burwood baby’s van Sarah May

  1. Pingback: New Arrivals! « Leeswammes' Blog

Laat hier je reactie achter.

