Eerste Hoofdstukken – 18. Hemel en Hel van Jón Kalman Stefánsson

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Deze informatie kwam in tegen in de e-nieuwsbrief van ebook.nl: “eBook.nl biedt in samenwerking met het tijdschrift BOEK de roman Hemel en hel van Jón Kalman Stefánsson gratis aan. Het boek is volledig te lezen in Weblezen tot 15 april a.s. Geen download en geen beveiliging. Direct lezen op je smartphone, tablet of computer.”

Maar ja… ik heb al zoveel te lezen… toch lijkt het me wel heel leuk. Ik lees graag Scandinavische schrijvers. Dus… eerst een paar hoofdstukken voordat ik beslis. En dan kan jij meteen zien of het wat voor jou is.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Hemel en hel van Jón Kalman StefánssonBoek: Hemel en hel van Jón Kalman Stefánsson

Genre: historische fictie

Bladzijden: 206

Uitgeverij: Anthos 

Publicatie Datum: maart 2012

Op de website

Hemel en hel vertelt het meeslepende verhaal van iemand die zich na de dood van een vriend geen raad meer weet. Op een dag gaan twee vrienden, Bárdur en ‘de jongen’, de zee op om te vissen. Ze worden overvallen door een storm en Bárdur raakt onderkoeld. De jongen probeert zijn vriend nog te redden, maar moet uiteindelijk machteloos toezien hoe hij sterft.

Een boek heeft tot de dood van Bárdur geleid: hij was zo onder de indruk van Paradise Lost van Milton dat hij vlak voor het vissen op zee nog even naar zijn hut was teruggelopen om een paar mooie regels te lezen. Die wilde hij in de boot aan zijn vriend citeren, maar daardoor vergat hij zijn warme jas mee te nemen. Na de dood van Bárdur gaat de jongen op reis om het boek terug te brengen naar de man die het uitleende.

Stefánsson maakt indruk door zijn beeldende en poëtische beschrijvingen. Hemel en hel is een prachtige en aangrijpend mooie roman, met filosofische weerspiegelingen over het leven en het geweld van de natuur.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op een fragment en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Ik heb de (zeer korte) proloog gelezen en het eerste hoofdstuk (ongeveer 18 bladzijden).

Het gaat over Bardur en “de jongen” die na een lange dag lopen bij een vissershut aankomen. Tijdens de wandeltocht van Bardur en de jongen komen we verschillende dingen te weten over de vissers in Ijsland en het weer. Het verhaal speelt zich af in de tijd dat Emile Zola een nieuw boek heeft geschreven (rond 1880? Zonder wikipedia kom ik niet ver).

Bij de vissershut worden zij ontvangen door de huishoudster Andrea en ook zijn er een paar andere vissers aanwezig. Er worden vissersroddeltjes uitgewisseld. Bardur en de jongen liggen op bed en lezen de krant of een boek terwijl ze met één oor meeluisteren.

Soms zijn er lange zinnen, het zal wel de stijl van de auteur zijn of misschien is het typisch Ijslands, de zin wordt wel onderbroken door komma’s maar gaat verder maar door en door terwijl hij op verschillende plaatsen zou kunnen zijn gestopt maar dat niet doet en je denkt, hier had een punt gevolgd door een hoofdletter voor een nieuwe zin niet misstaan, je vindt het een beetje overdreven als een vrouw die teveel make-up op heeft, je wil er een beetje van wegpoetsen en suggesties doen van “kijk, zo kan het ook”.

Oordeel

Doorlezen!

Tja, doorlezen, maar wanneer? Zoals gezegd heb ik al veel te (veel te) lezen, maar het intrigeert me wel. Het is een atmosferisch verhaal, Ijsland in de 19e eeuw, een moeilijk leven. Vis, zee, altijd dezelfde gezichten om je heen. Een beetje Knut Hamsun-achtig misschien (een favorite schrijver van mij). Er is veel slecht weer, en de angst van moeder de vrouw dat haar man niet terug zal komen van zee.

Weet je, ik dóe het gewoon. Tussendoor. Niet een makkelijk te lezen boek en vooral voor mensen die iets met Ijsland, visserij of historische fictie hebben. Tenminste, het eerste hoofdstuk. Verder kan ik er nog niets over zeggen. Maar dit boek ga ik dus binnenkort (voor 15 april) lezen en mijn mening zul je t.z.t. ook kunnen lezen (maar niet noodzakelijk vóór deze datum).

EXTRA: Ondertussen heb ik dit boek gelezen en mijn verslag vind je HIER.


Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

8 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 18. Hemel en Hel van Jón Kalman Stefánsson

  1. Ik heb ook het begin van dit boek gelezen en het leek me meteen prachtig – ook een beetje omdat ik een zwak voor IJsland heb, maar vooral omdat je direct ziet dat deze man kan schrijven. Wat mij betreft dus zeker doorlezen.

  2. Zee, visserij… Nee, toch maar niet, zelfs niet als het prachtig geschreven is. Zoals je ook al zegt, Judith, we hebben al zo veel te lezen.
    Maar jou wens ik je er veel leesplezier mee… Ik hoor dan wel wat het wordt

  3. Doorlezen, vooral doorlezen. Aangezien ik in Italië woon heb ik ‘Hemel en hel’ in het Italiaans gelezen, maar het was veruit het beste boek dat ik vorig jaar in mijn handen heb gehad. Poëtisch bijna, een boek waarin de liefde voor het lezen voor eeuwig is, ook al is die eeuwigheid juist daardoor noodlottig dichtbij.

Wil je iets zeggen? Leuk!

