Nieuwe Boeken!

De laatste paar weken heeft De Boekblogger weer een aantal nieuwe Nederlandse gekocht, geleend of gekregen. Hieronder kun je zien welke recensies je dus binnenkort op dit blog kunt verwachten.

De lener van Rebecca Makkai

De lener van Rebecca Makkai

Dit boek won ik van Orlando leesclub toen ik lid werd. Ze hebben een eigen website en een facebook pagina.

Mijn korte recensie geef ik je hier. Op mijn Engelse blog plaats ik een andere keer een langere recensie.

Recensie: Bibliothecaresse Lucy vertrekt met de jonge lezer Ian van tien jaar (die van huis wil weglopen) in haar auto en het omslagpunt, waar een autoritje een ontvoering wordt, is lekker vaag. Uiteindelijk rijden ze gewoon door, met wederzijdse goedkeuring. Onderweg hadden ze van mij wel iets meer mogen beleven (maar de man met de zonnebril die ze bij elke rustplaats tegenkwamen maakte het verhaal wel mysterieus).

Ik vond het vooral leuk dat het eigenlijk niet anders kan dan dat Lucy gearresteerd gaat worden, maar dat je toch hoopt (en meedenkt) dat er nog een andere oplossing is.

Van mij krijgt het boek 4 sterren (van de 5)

De intrede van Christus in Brussel van Dimitri Verhulst

De intrude van Christus in Brussel van Dimitri Verhulst

Ik had al een tijdje geleden aangekondigd dat ik dit boek wilde lezen. Ik zag het pasgeleden in de bieb, dus heb ik het maar meegenomen.

Volgens de website van de uitgeverij (Contact): “Wanneer wordt aangekondigd dat Christus op 21 juli, in volle komkommertijd, Brussel zal bezoeken, ondergaat de Belgische hoofdstad een metamorfose. De gevels worden opgeknapt, bloembakken geplaatst en de criminaliteitscijfers duiken plotsklaps naar het nulpunt. Terwijl de beleidsmensen bakkeleien over wie een persoonlijk onderhoud met de profeet verdient en discussiëren over de route waarlangs Jezus lopen moet, krijgt de stad almaar een menselijker gelaat met oog voor de dakloze, de illegaal, de dronkaard en de armoe-oogster. De metro ruikt niet langer naar pis, de hoop is onder het volk. En dan breekt de grote dag zelf aan. Op weergaloze wijze becommentarieert Verhulst de hedendaagse samenleving.”

Plastic pandas van Bas Haring

Plastic Panda’s van Bas Haring

Non-fictie, over het behoud van de natuur en het nut (of niet) daarvan. Ik ben erin begonnen en het is heel makkelijk leesbaar, en interessant.

Volgens de website van de uitgever (Nijgh & Van Ditmar): “De natuur verdwijnt. Soorten sterven uit en iedere drie seconden wordt een stuk regenwoud ter grootte van een voetbalveld gekapt. Dat voelt als een ramp, maar is het dat ook? Kan een wereld met slechts parken en landbouw bestaan? En zou het er plezierig zijn?

Dit boek is een zoektocht naar de waarde van de natuur en haar verscheidenheid. Een realistisch maar ook optimistisch boek. Er verdwijnt van alles, er komt ook wat voor terug: gras tussen de stoeptegels en plastic speelgoedpanda’s.”

Het verhaal van Mooi Meisje van Rachel Simon

Het verhaal van mooi meisje van Rachel Simon

Hier heb ik al eerder van gezegd dat ik het wilde lezen, en toen ik dit boek in de bibliotheek zag staan tussen de nieuwe boeken, heb ik het gelijk maar meegenomen. Ik heb het uit, het was mooi, en mijn recensie kun je binnenkort op mijn Engelse blog lezen (tja, in twee talen een recensie schrijven over hetzelfde boek… vind ik iets overdreven!).

Volgens de website van de uitgever (Boekerij): “Het is 1968. Homan, een dove, zwarte man, en Lynnie, een jonge, blanke, stomme vrouw, leven in een gesloten inrichting waar ze door hun familie en de samenleving volledig aan hun lot zijn overgelaten. Ze worden hartstochtelijk verliefd op elkaar en slagen erin samen te ontsnappen. Dagenlang zwerven ze rond, tot ze op een donkere avond moeten schuilen voor het noodweer en terechtkomen in de boerderij van de gepensioneerde weduwe Martha. Het jonge stel is niet langer met z’n tweeën; Lynnie is bevallen van een meisje. De politie is hen echter op het spoor en valt de boerderij binnen. Homan rent het donkere bos in en verdwijnt, Lynnie wordt opgepakt. Maar voordat ze opnieuw wordt opgesloten, fluistert ze twee moeizaam gevormde woorden in Martha’s oor: ‘Verstop. Haar.’

Op die stormachtige avond begint de epische zoektocht van Lynnie, Homan, Martha en baby Julia om elkaar weer te vinden. Veertig jaar lang blijven ze van elkaar gescheiden door ogenschijnlijk onoverkomelijke hindernissen, maar een gedeeld geheim, een onverklaarbare aantrekkingskracht en een buitengewone liefde trekken hen naar elkaar toe…

Gij zult bloggen van Ernst-Jan Pfauth

Gij zult bloggen van Ernst-Jan Pfauth

Een boek over bloggen is leuk voor een blogger, zoals ik en vooral als het geschreven is door de meest bekende en succesvolle blogger van Nederland. Dit e-boek gaat vooral over het beginnen van een blog, maar ik zal er vast nog veel nuttige tips uithalen.

Van de website van ebook.nl: “Bloggen kost tijd, moeite en ontzettend veel doorzettingsvermogen. Maar het is het waard: met een blog kun je een breed publiek vinden en nieuwe kansen voor jezelf creëren. Gij zult bloggen is een bliksemstart voor iedereen die zich tot het blogevangelie bekeert, en staat boordevol tips voor een succesvolle blog. Ernst-Jan Pfauth bespreekt op heldere en aanstekelijke wijze alles wat je als blogger moet weten: het idee achter je blog, het bepalen van een onderwerp, de praktische uitvoering en de promotie van je blog. De lezer van Gij zult bloggen zal meteen de daad bij het woord voegen.”

Vertel mij wat! Bloggen kost erg veel tijd en elke keer vraag ik me af of het wel de moeite waard is. Reacties van lezers (jij!!) zijn dan ook bijzonder gewaardeerd, zo weet ik dat mensen mijn artikels ook echt lezen. Verder heb ik er leuke contacten door gekregen, ik ben (in het echte (niet het online) leven) jurylid van een verhalenwedstrijd én van een voorleeswedstrijd geweest en zou mijn lezersleven kunnen vullen met gratis recensieboeken (wat ik niet doe, want ik wil ook wel eens een boek lezen dat op mijn wensenlijstje staat).

Gratis download van dit boek: bij ebook.nl maar ook bij andere online boekverkopers – ik geloof gedurende de hele boekenweek.

Nog een gratis download: Gratis boekenweeksonnettenkrans: Veertien Tilburgse dichters hebben vanwege de boekenweek samen vijftien sonnetten geschreven. Geheel vriendschappelijk. En omdat deze veertien aardige jongens allemansvrienden zijn, kan iedereen deze sonnettenkrans gratis downloaden. Iedereen, dus ook mensen die niet in Tilburg wonen.

Heb jij nog leuke nieuwe boeken gescoord?

door Leeswammes Geplaatst in Boeken

7 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Bedankt voor de tip over het eBoek! Ik ben eigenlijk best wel benieuwd wat er in staat en kan ook wel wat tips gebruiken, maar natuurlijk is de keuze van het onderwerp en zo al lang gepasseerd, dus dat zal ik waarschijnlijk wel overslaan.
    Leuk dat je nog eens een boek gewonnen hebt! De titel klinkt ook interessant.

    • Katrien, bedankt voor je reactie. Dat ebook kun je misschien eens bekijken, ik kan me niet voorstellen dat het helemaal *basic* is en dat er niets nuttigs in staat voor meer ervaren bloggers zoals wij – ja, ik heb het wel gedownload maar er verder nog niet naar gekeken, eerlijk gezegd.

      • Heb er gisterenavond nog wat in gelezen en het las wel vlot moet ik zeggen.
        Er stonden nog wel wat leuke tips in en bevestigde ook al een heleboel dingen die ik al wist, maar het was aangenamer dan dat verslag dat ik eens gekregen heb van een blogtour.
        Het is de moeite waard om eens naar te kijken, maar het gaat ook wel veel over het opstarten van een blog, naam kiezen etc.

  2. Een mooie mix van leesvoer, Judith! Ik ben vooral benieuwd naar je reactie op Verhulst’s boek. Na het lezen van twee van zijn boeken, weet ik nog altijd niet of ik hem nu een goed schrijver vind of niet. Raar, hé.

    • Nadine, ik heb nog nooit iets van Verhulst gelezen. En van zijn boeken kan ik niet lezen, omdat ik de titel niet kan uitspreken. Nee, ik ben geheel niet godsdienstig, maar ik vind de vloeken in de titel niet prettig.

      Misschien vind je hem maar middelmatig, kan ook!

      • Ik heb het gevoel dat zijn boeken van zeer wisselende ‘kwaliteit’ zijn. Dat boek met die vloeken in de titel heb ik wel gelezen (het was een gratis bijlage bij een tijdschrift, want ik zou het zelf ook nooit gekocht hebben) en dat vond ik wel speciaal.

Laat hier je reactie achter.

