Boek recensie: Het dorpsgericht van Frans van den Ouweland

Het dorpsgericht van Frans van den Ouweland

Dit boek zou ik niet makkelijk uit mezelf zijn gaan lezen: de voorplaat spreekt me totaal niet aan. Vaak betekent dat ook, dat het boek niets voor mij is, maar toen ik gelezen had waar het over ging wilde ik het toch graag proberen. En: het viel zeer mee. Het was zelfs best een mooi boek.

Jammer dus van die voorkant.

Het dorpsgericht: Waar het over gaat

Michel Perraudin is een Parijsenaar die op het Franse platteland als onderwijzer gaat werken op een dorpsschool. Het is meteen al duidelijk dat hem in Parijs iets dramatisch is overkomen: op het kerkhof zoekt hij een plekje om twee marmeren steentjes te plaastsen ter herinnering aan zijn overleden ongeboren zoontje.

De dorpelingen zijn niet bepaald blij met zijn komst. Hoewel de oude lerares die lang op het schooltje heeft gewerkt pasgeleden is gestopt met haar baan, zit men niet te springen om een leraar uit Parijs. Waarom de lerares wegging is overigens ook niet duidelijk.

Michel krijgt de dorpelingen al bij de eerste schoolopdracht tegen zich: waarom moeten de kinderen een opstel schrijven? De meeste kinderen schrijven over thuis en de dorpsbewoners vinden dat dat privé is. Michel is zich van geen kwaad bewust.

Michel weet zich niet bij de bewoners populair te maken, maar hij doet daar ook niet zijn best voor. Het dorpscafé is de plaats om elkaar te ontmoeten maar Michel komt er zelden. De barvrouw is de moeder van één van zijn leerlingen en zij heeft misschien wel het meeste kritiek op hem.

Op een gegeven moment lijkt het hele dorp zich tegen hem te keren, en waarom eigenlijk? Hij raakt bevriend met zijn collega Hélène en samen gaan zij de strijd aan tegen het dorp.

Het dorpsgericht: Wat ik ervan vond

Mooi geschreven en op een gegeven moment echt benauwend. Ik kon me goed indenken in Michel’s situatie en voelde dus de druk van de dorpelingen die op hem rustte. Maar aan de andere kant snapte ik niet waarom hij niet wat beter zijn best deed om bevriend te raken met zijn buren in het dorp.

Hij is eigenlijk maar een vreemde man, die vlucht uit Parijs vanwege zijn relatie en het overlijden van zijn ongeboren kindje. Wat dat betreft kon ik mij niet goed in hem inleven, maar de beklemmende situtatie die hij ervoer doordat de dorpelingen zich tegen hem leken te keren was heel goed neergezet.

Bepaalde dingen werden mij niet helemaal duidelijk. Zo zaten er kinderen van verschillende leeftijden in zijn klas, maar toch leken ze allemaal dezelfde opdrachten uit te voeren. Ook de collega, Hélène, die moest op dezelfde school werken (anders was zij geen collega) maar kwamen we op de school niet tegen en wat zij precies deed is me niet duidelijk.

Dus een aantal onduidelijkheden maar het boek beschreef wel heel  mooi de strijd van de plattelanders tegen stadse invloeden.

Mijn waardering: 4/5

Dit boek heb ik: ter recensie gekregen van Uitgeverij Compaan, met dank!

Aantal bladzijden: 218

Gepubliceerd in: 2011

4 reacties op “Boek recensie: Het dorpsgericht van Frans van den Ouweland

  1. Ik kan me de benauwende, beklemmende sfeer levendig indenken… Maar mist het boek niet een beetje samenhang? Of is dat een verkeerde indruk die ik heb, Judith?
    (En ja, die kaft is zo lelijk)

    • Nadine, need, ik vind niet dat dit boek een zekere samenhang mist, maar wel worden bepaalde vragen die ik had niet beantwoord, en ik zou dus eerder zeggen dat het plaatje (voor mij) niet helemaal compleet was. Maar het verhaal zelf hangt goed in elkaar. 🙂

  2. Volgens mij zat die Helene op een soort dependance van de school in een ander gehucht en had ze oudere kinderen in haar klas. Er wordt ook duidelijk dat ze eerst de klas van Michel heeft gehad.
    Het is mij helemaal niet opgevallen dat die kinderen van verschillende leeftijden waren….maar misschien gaat dat zo in zo’n gehucht met één klein schooltje.

    • Joke, ja, zij kende inderdaad de kinderen in Michel’s klas, dat klopt. Maar Michel werkte op woensdag niet, als ik het me goed herinner, dus ik dacht, misschien werkt Helene dan in die klas? Hoe dan ook, het was me een beetje (te) onduidelijk.

Laat hier je reactie achter.

