Eerste Hoofdstukken – 17. Winterdagboek van Paul Auster

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Vlak voordat ik dit boek tegenkwam in de zomercatalogus van de Arbeiderspers, had ik gelezen dat Paul Auster naar City2Cities (in April) komt. Omdat zijn nieuwe boek, Winterdagboek daar gepresenteerd wordt, leek het mij wel leuk om te weten of het ook de moeie waard is. Er moeten twee beslissingen genomen worden: zal ik naar Auster’s lezing/boekpresentatie en ook: zal ik zijn boek kopen? Lees hier zelf het fragment.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Winterdagboek van Paul AusterBoek: Winterdagboek van Paul Auster

Genre: Non-fictie, vertaald

Bladzijden: 224

Uitgeverij: De Arbeiderspers

Publicatie Datum: april 2012

In de zomercatalogus

“Schrijven begint in het lichaam, het is de muziek van het lichaam,” aldus Paul Auster in Winterdagboek. In dit nieuwe, autobiografische boek staat het lichaam centraal. Auster begint eraan in de ijzige januarimaand van 2011. Hij is bijna 64 en staat op de drempel van de winter van zijn leven. Hij stelt zich de vraag hoe het was om in zijn lichaam te leven, vanaf vroege herinneringen aan voeten op een koude vloer tot nu. Waar heeft zijn lichaam allemaal gewoond (21 adressen), in welke staten is het geweest (40) en in welke landen?

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op een fragment en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Dit fragment, dat het begin van het boek zou kunnen zijn, gaat over sensorische indrukken van vroeger en nu en concentreert zich daarna op de littekens die Auster op zijn gezicht heeft: hoe zijn deze daar gekomen? Hij doet dat heel beeldend, het is alsof je er bij staat. Hij gebruikt de tweede persoonsvorm (“je”) en behalve als dit een introductie tot het boek is, vermoed ik dat dat het hele boek wel zo zal zijn.

De schrijftstijl is prachtig, met weinig woorden schrijft hij precies genoeg dat je je heel goed kan voorstellen waar hij het over heeft.

Helaas heb ik geen idee hoe dit boek “verder gaat”. Er is geen inhoudsopgave online dus ik weet niet of hij per onderwerp (littekens, reizen, school, liefdes) of chronologisch te werk zal gaan.

Oordeel

Doorlezen!

Eerlijk gezegd weet ik nog niet of ik dit wil lezen, maar ik heb “doorlezen” gekozen omdat ik in ieder geval het boek wil doorbladeren om te zien hoe het in elkaar zit. Als het een collectie van vignetten is, dan zal ik het niet kopen. Zit er een zekere lijn in het verhaal (en dat heb je in een autobiografie meestal wel) dan is het misschien wel iets dat mij aanspreekt.

De schrijver als schrijver interesseert mij niet zo, zijn boek Sunset Park heb ik niet eens uitgelezen, maar dat zegt niets over de schrijver als mens. Mij interesseert het leven van beroemde personen in het algemeen niet zo, maar bijzondere levens weer wel. En misschien is dat hier wel samengekomen.

Ik ga dus het boek bekijken en daarna besluiten of ik het wil kopen. Ga ik naar de lezing bij City2Cities? Dat lijkt me wel heel leuk.

Extra: Volgens de zomercatalogus van de Arbeiderspers gaat het om een wereldprimeur. Dan ligt Spanje misschien op een andere planeet? Of Turkije en Denemarken? Ach. :-)

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

2 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 17. Winterdagboek van Paul Auster

  1. Dit is een moeilijke, Judith. Ik lees bijna nooit autobiografieën, omdat ze me niet echt interesseren…, maar Auster is wel een favoriet van mij.

Wil je iets zeggen? Leuk!

