Eerste Hoofdstukken – 15. Huwelijk van Jeffrey Eugenides

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Op Manuscripta heb ik een aantal eerste hoofdstukken verzameld van boeken die mij interessant leken. Zijn ze dat ook? Je leest het hier.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Huwelijk van Jeffrey Eugenides

Boek: Huwelijk van Jeffrey Eugenides

Genre: Fictie, vertaald

Bladzijden: 400

Uitgeverij: Prometheus

Publicatie Datum: otober 2011

Op de website

Terwijl haar Amerikaanse medestudenten zich verdiepen in de onleesbare modieuze filosofen van het moment, leest de 22-jarige Madeleine Hanna negentiende-eeuwse Engelse liefdesromans, die haar alles over het huwelijksleven kunnen vertellen. Madeleine is keurig, iets te degelijk voor haar bohemienvrienden, en haar studententijd is tot nu toe niet heel opwindend geweest.

De kennismaking met twee jongens zal haar leven evenwel volledig veranderen. Leonard Bankhead is een charismatische eenling die over een onuitputtelijke hoeveelheid energie lijkt te beschikken. Tegelijk is haar vroegere goede vriend Mitchell Grammaticus geobsedeerd door de gedachte dat Madeleine en hij zijn voorbestemd voor eeuwig samen te zijn.

Huwelijk is een prachtige roman over een driehoeksrelatie tussen jonge, opgroeiende mensen, een eeuwenoud thema dat Jeffrey Eugenides een geheel eigentijdse dimensie weet te geven. Zelden werd de werking van het menselijk hart nauwkeuriger en mooier beschreven dan in deze briljante roman over de schittering en de wisselvalligheid van de liefde.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken/leesfragment en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Het fragment begint met een beschrijving van de boeken in Madeleine’s kamer. Zo krijg je al meteen een beetje een idee wat voor persoontje Madeleine is. Dat ze brak in bed ligt met haar kleren van gisteravond nog aan, zegt weer iets anders over haar. Er wordt op de deurbel gedrukt en Madeleine staat met veel (heel veel) tegenzin op: het zijn haar ouders die haar mee uit ontbijten willen nemen want ze gaat vandaag afstuderen!

Ze kan eigenlijk zo niet opendoen, en gaat zich heel snel even opfrissen, daarbij tegengehouden door een huisgenoot die details wil over gisteravond. Uiteindelijk doet Madeleine de deur open en neemt haar ouders mee naar een restaurant.

Oordeel

Doorlezen!

Sommige van de beschrijvingen zijn nogal uitgebreid (bijv. een ruime bladzijde over de boekenkast en eentje over het stadje)  waar je van moet houden, maar ik vond het wel leuk.

Zelf ben ik ook een student geweest (alhoewel met een andere lees- en levensstijl) en wat dat betreft wil ik graag meer lezen. Haar ouders lijken me lastige typetjes maar dat kan ook komen omdat we ze door Madeleine’s ogen zien, misschien vallen ze eigenlijk wel mee. In ieder geval kunnen we met haar ouders wel een of meerdere conflicten verwachten.

Die driehoeksrelatie spreekt me op het eerste gezicht niet aan, maar het leesfragment in combinatie met wat ik al van de schrijver gelezen heb (Middlesex) maken dat ik veel zin heb dit boek te gaan lezen.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

4 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 15. Huwelijk van Jeffrey Eugenides

Laat hier je reactie achter.

