Recensie: Vette pech van Larissa Verhoeff

Vette pech van Larissa VerhoeffLas ik s’ morgens over dit boekje in de krant, even later twitterde Lev. uitgevers over dit boek en vroeg wie er problemen met afslanken had. Ik dus! Ik twitterde meteen terug dat het al 10 januari was en ik nog niet eens begonnen was aan mijn goede voornemen om af te vallen. En dat leverde mij dit boek op, ter inspiratie!

Vette pech: Waar het over gaat

Larissa Verhoeff is dik. Dat had ze zelf nog niet eens zo door, totdat ze een paar keer achter elkaar met de neus op de feiten wordt gedrukt. Na nog een paar maanden troosteten besluit ze dat het tijd is om wat te doen aan de ongezonde situatie.

Verhoeff beschrijft in de ik-vorm, in non-nonsense termen, wat dik-zijn met haar doet, wat ze vindt van mensen die commentaar op haar figuur leveren, en hoe ze probeert af te slanken. De verschillende apparaten en methodes die ze probeert werken niet of tijdelijk en uiteindelijk ontdekt ze, dat ze door minder te eten en af en toe wat bewegen in ieder geval kan stoppen met aankomen, en heel, heel langzaam, ook wat kilos begint te verliezen.

Vette pech: Wat ik ervan vond

Leuk geschreven, heel persoonlijk.

Het boek geeft geen richtlijnen over afvallen of lijstjes en weekplannen. Verhoeff beschrijft wel hoe zij ertoe is gekomen om uiteindelijk meer op haar voedselinname te gaan letten. Het kan voor andere mensen inspirerend zijn, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen denken: ok, maar wat nu?

Het is dan ook geen zelfhulpboek maar een memoir: het boek vertelt hoe Verhoeff het dik-zijn ervaart en hoe zij kilos probeert kwijt te raken. Dat het voor andere mensen ook zo zal werken, valt nog te bezien. Wel is het boek een verhaal van herkenning voor heel veel dikke mensen, geschreven door iemand die wéét dat afvallen niet “gewoon een kwestie is van minder eten en meer bewegen”. Hopelijk blijven lezers even stilstaan bij hun eigen voedselpatroon en nemen ze maatregelen waar nodig.

Ik las dit boek: omdat ik mezelf te dik vind

Dit boek heb ik: gewonnen van Lev. (onderdeel van A. W. Bruna) via Twitter

Aantal bladzijden: 160