Opening Eerste Boekspot

Boekspots

Afgelopen vrijdag werd de allereerste Boekspots locatie geopend in de foyer van het Theater Aan de Slinger in Houten.

Een boekspot is een gevulde boekenkast in een openbare locatie waar iedereen een boek mag meenemen of er één neerzetten. Zo delen lezers boeken met elkaar. Het werkt als volgt: je ziet een leuk boek in de boekenkast van Boekspots en neemt het mee naar huis om te lezen. Als je het uit hebt: kun je 3 dingen doen, terugbrengen naar Boekspots en een nieuw boek meenemen, je Boekspots boek aan iemand anders geven, of in je eigen boekenkast zetten (maar delen is leuker natuurlijk!). Het boek is herkenbaar als Boekspots-boek vanwege de sticker die elk boek krijgt.

Je kunt ook je eigen boeken meenemen naar de Boekspot: je doet er een Boekspots sticker op, die liggen in de boekenkast, en je zet je eigen boek in de kast. En nu maar hopen dat het snel meegenomen wordt door een geinteresseerde lezer! Overigens mag je per keer maar één boek mee naar huis nemen, en maar één boek tegelijk naar de Boekspots locatie brengen.

Sticker op het boek

Tijdens de opening van de eerste Boekspots op vrijdag was het een gezellige drukte. Men was gevraagd zelf een boek mee te nemen en deze in de kast te zetten (mét sticker natuurlijk). Mijn meegenomen boek, Donderdagskind van Alison Pick, had ik nog maar net in de kast gezet, of het werd alweer meegenomen. Overigens door een mevrouw met wie ik al even had staan kletsen over het boek. Meteen goed terechtgekomen dus, mijn boek.

Boekspot Kast

Wethouder Teeuwen opent de eerste Boekspot

Nu is het plan nog veel meer Boekspots te beginnen – dat kan overigens door iedereen gedaan worden! In een café, een medisch centrum, een winkel, of misschien in een kantoor: het maakt niet uit.

Wat vind JIJ een goede locatie voor een boekspot?

23 reacties op “Opening Eerste Boekspot

  1. Wat gaaf! Dat klinkt een beetje zoals je dat ziet in jeugdherbergen, of soms in hotels op vakantie. Ik heb daar ook wel eens een boek geruild.

    Dat zit vlakbij het station toch, in Houten? 🙂

    • Breien, het lijkt op bookcrossing, maar het is nog simpler, omdat je niets hoeft te registreren. Het is daardoor voor de gever wat minder leuk omdat je nooit zult weten waar je boek terechtkomt. Maar dat vind ik geen probleem. Ik ben allang blij dat ik een goed huis voor mijn boek (boeken, ik had er al eerder wat ingeleverd) kan vinden!

    • Het verschil met bookcrossing is dat je nu een vaste plek hebt waar je zeker weet dat je boeken zult vinden. Bij bookcrossing is het altijd een verrassing waar en of je een boek vindt. Maar verder is het idee inderdaad min of meer hetzelfde

      • Els, er zijn ook best een aantal bookcrossing kasten, vooral in cafs, waar je dus boeken kunt achterlaten, enz. Echter, ik heb niet het idee dat dat hele kasten vol zijn – voor zover ik kon zien bijv in Utrecht (5 locaties) waren er maar een paar boeken bij elke locatie geregistreerd.

        Nu maar afwachten of de Bookspot wl telkens bijgevuld wordt… Ik heb altijd wel boeken die ik er kwijt kan – maar dan niet n tegelijk! 🙂

  2. Dit lijkt me een kopie van het bookcrossing concept. Het is natuurlijk altijd leuk om boeken te ruilen maar wel jammer dat er een tweede initiatief naast een al bestaand concept wordt neergezet. Er zijn al 92 officiële bookcrossingplaatsen in Nederland, w.o. 4 in Utrecht.

      • Dank je voor de link, JannyAn. Bookcrossing heeft me nooit getrokken, ik denk omdat boeken overal maar achtergelaten worden en de kans dat je ze vind is nogal klein. Tenminste, zo denk ik dat. En een bookcrossing kast hebben we hier in de buurt niet.

      • Ik heb in een Ierse kroeg in Amsterdam (Mulligan’s) een bookcrossing boekenkast/plank gezien en weet dat m’n oude bibliotheek in Dublin er een heeft. Verder ben ik het niet zo vaak tegen gekomen, hier in Ierland of in Nederland.
        Ik vind het allebei leuke ideeen en zie geen enkele reden waarom ze niet allebei succesvol kunnen zijn. Welk idee mensen dan gebruiken hangt er van af hoe graag ze al dan niet willen weten wie hun boek meeneemt. Ik heb verhalen gezien van mensen die via bookcrossing een boek dat zij hadden “vrijgelaten” over verschillende continent konden volgen. Dat lijkt me dus ook wel weer leuk. Maar, zoals ik al zei, het gaat er om meer mensen met boeken in contact te brengen, en dat doen ze allebei.

  3. Ik ben het eens met wat anderen al gezegd hebben; dit lijkt verdacht veel op Bookcrossing. Maar, ik denk niet dat dat een probleem is. Ieder initiatief dat boeken beter bereikbaar maakt voor een groter publiek is een goed idee en moet, volgens mij, ondersteund worden. Het zal wel een tijdje duren voor ik weer in Nederland ben en zelf deze Boekspots kan bekijken en gebruiken, maar in de tussentijd hoop ik dat ze tot een geweldig success uitgroeien.

  4. Wat een leuk idee!! Ik hoop dat ik ooit ook een boekspot in de buurt krijg. Lees ik nou goed dat het in de buurt van Houten is? Ik woon zelf namelijk in Utrecht, dus dan kan ik er zelfs heen!

  5. Ik vind het een geweldig idee dat boekspot. Bookcrossing kende ik ook, maar daar heb ik nooit aan meegedaan. Nu heb ik al een aantal boeken klaar liggen om naar de boekspot te brengen en kan ik gelijk wat drinken in het theatercafe wat vanaf 16:00 uur geopend is. Fijne combinatie.
    Thuis heb ik samen met de kinderen ook een “boekspot” ingericht, een kast waar al hun boeken in staan. Nu slingeren ze niet meer overal rond, maar ruilen ze het ene boek om voor het andere. Ze waren bij de opening aanwezig afgelopen vrijdag en waren zo enthousiast dat ze er thuis ook eentje wilden.

  6. Pingback: New Arrivals! « Leeswammes' Blog

Laat hier je reactie achter.

